پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ثبت، صدور و تایید چک از طریق خودپرداز

24 خرداد 1401
ثبت، صدور و تایید چک از طریق خودپرداز

به گزارش بانک اول علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی که امروز برای پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص چگونگی اجرای قانون چک در کمیسیون اصل ۹۰ حضور یافته بود بعد از این جلسه گفت: یکی از مهمترین بحث‌هایی که در قانون چک وجود دارد مربوط به ثبت، صدور و تاییدیه چک هست که باید امکان آن علاوه بر روش‌های فعلی که وجود دارد، از طریق خودپردازها و پیامک نیز فعال شود.

او اضافه کرد: با کمیسیون اصل ۹۰ توافق کردیم از آذرماه امسال بانک‌ها باید امکان تاییدیه صدور چک را از طریق خودپردازها و پیامک فراهم سازند.

صالح آبادی افزود: همچنین حداکثر تا پایان امسال تمامی بانک‌ها باید این امکان را از طریق خودپردازها فراهم نموده و به مشتریان خود خدمات ارائه دهند و ما با جدیت بیشتری این امر را دنبال خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این جلسه همچنین مطرح شد که اگر فردی یک فقره چک می‌کشد و منابع این فرد در بانک‌های مختلف وجود دارد علاوه بر اینکه این چک بتواند از همان بانک وصول شود، اگر موجودی فرد کفایت نکند بتوان از سایر بانک‌ها نیز که موجودی دارد منابع مالی وی را برداشت تا چک پاس شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸ بانک این امکان را فراهم کرده اند و امیدواریم در دی ماه این امکان از طریق همه بانک‌های کشور فراهم شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد موضوع بحث چک با عنوان وثیقه بود که در حال حاضر محدودیت‌هایی در قانون وجود دارد که قرار شد با همکاری خود کمیسیون راهکار قانونی را پیدا کنیم.

او گفت: همچنین بحث اعتبار چک نیز در این جلسه مطرح شد که فرد تا چه اندازه می‌تواند چک را صادر کند و رقم چک تا چه عددی می‌تواند باشد و قرار شد به تدریج این کار را انجام دهیم.

صالح آبادی افزود: این کار مستلزم این است که در شورای پول و اعتبار این موضوع مطرح شود و انشاء الله این امر از موارد قانونی است که با هماهنگی کمیسیون اصل نود به تدریج عملیاتی خواهیم کرد.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها