جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

اتفاق مهم برای ثبت‌نام یارانه دلار / شرایط خرید دلار صرافی ملی تغییر کرد

24 خرداد 1401
اتفاق مهم برای ثبت‌نام یارانه دلار / شرایط خرید دلار صرافی ملی تغییر کرد

به گزارش بانک اول طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. در صرافی ملی قیمت دلار معمولا ارزان‌تر از بازار است و در روزهای اخیر با افزایش این اختلاف قیمت صف‌های طولانی مقابل صرافی ملی شکل گرفته است.

 که اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا 2 هزار تومان شده است. همین موضوع عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای سالانه خود با کارت ملی کشانده است.

خبرنگار روزنامه همشهری نیز در هفته پیش  در گزارشی نوشته بود که تنها کارت ملی کافی است تا خریداران دلار بتوانند با همراه داشتن حدود ۶۰ میلیون تومان پول نقد، سودی حدود چهار میلیون تومان به جیب بزنند.

 

 بیشتر افرادی که در میدان فردوسی در صف‌های طولانی برای خرید دلار سهیمه‌ای خود بودند، قصد نگهداری آن را نداشتند و به محض خرید به دلالان می‌فروختند. نکته قابل توجه ادعای دلالان بود که برای خرید دلار تنها نیاز به کارت ملی افراد داشتند و با هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار تومان کارت ملی برخی را اجاره می‌کردند و سهمیه ارزی آنها را می‌خریدند.

در همین حال به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در این مورد رخ داده است. که شرایط خرید دلار از صرافی ملی تغییراتی داشته و تنها کارت ملی کافی نیست. زمزمه این اتفاق در چند روز اخیر هم به گوش می‌رسید. با این اتفاق احتمالا متقاضیان در هفته جدید نتوانند به مانند چند روز گذشته تنها با کارت ملی خرید داشته باشند.

اما شرایط خرید دلار چگونه شده است و خریداران نیاز به چه مدارکی دارند؟

۱- اصل کارت ملی ( در صورت داشتن کارت ملی قدیمی ارائه کارت ملی به همراه شناسنامه و رسید ممهور ثبت احوال مبنی بر انجام مراحل تعویض کارت ملی قدیمی)

 

۲- کارت بانکی عضو شبکه شتاب به نام فرد خریدار برای خرید و شماره شبا به نام فرد فروشنده برای فروش

۳- شماره تلفن همراه ( سیم کارت) به نام فرد متقاضی

۴- تکمیل فرم‌های مربوطه و امضای آن ها در حضور متصدی صرافی

۵- بلیط- گذرنامه- ویزای معتبر(در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)+ عوارض خروج از کشور

از نگاه خیلی از کارشناسان با اتفاقات چند روز اخیر ذخایر ارزی کشور متاثر خواهد شد اما بدون توجه به این موضوع به نوعی یارانه چند میلیونی خرید دلار توزیع شده و این اتفاق همزمان با افزایش قیمت دلار بوده است. در هفته اخیر قیمت دلار تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم افزایش یافت.

آیا با این تغییر ممکن است صف خرید دلار از صرافی ملی برچیده شود؟

صف‌های خرید دلار از صرافی ملی در هفته گذشته را در گزارش «صف خرید دلار دولتی» مشاهده کنید.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها