پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان برای سال 1401

24 خرداد 1401
 آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان برای سال 1401

به گزارش بانک اول علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران،درباره آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده اظهار کرد: طی دو مرحله همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا شد اما می‌دانیم که حداقل بگیران تامین اجتماعی هنوز مستمری کمی را دریافت می‌کنند و مطالبتشان را نادیده نمی‌گیریم.

او  افزود: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل باید بین 10 میلیون تا 11 میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگیشان با شرایط فعلی اقتصادی، گرانی مسکن و ... تامین کنند اما یک حداقل بگیر تامین اجتماعی با 30 سال سابقه درحال حاضر 4 میلیون و 200 هزار تومان و با 35 سال سابقه 4 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کند و این شکافی است که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی به ویژه حداقل بگیران از میزان مستمری خود ناراضی هستند و این رقم جوابگوی مخارج زندگی‌شان نیست، ادامه داد: قرار شد دولت در سال 99، 50 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و با 30 درصد این محل سازمان تامین اجتماعی متناسب سازی را اجرا کند. اجرای متناسب سازی در سال اول 17 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشت اما دولت قبلی فقط 32 هزار میلیارد تومان از آن 50 هزار میلیارد تومانی که باید به سازمان پرداخت می‌کرد در قالب چند شرکت و سهام واگذار کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران اضافه کرد: تمام 17 هزار میلیارد تومان بین تمامی بازنشستگان به نسبت سابقه و میزان پرداخت حق بیمه تقسیم شد و افرادی که 10 سال سابقه داشتند 150 هزار تومان را دریافت کردند و همینطور این رقم‌ها براساس سابقه افراد افزایش یافت. افرادی که سابقه بیشتر و حق بیمه بیشتری پرداخت کردند بیشتر از سایر بازنشستگان دریافت کردند.

 

او  تصریح کرد: مرحله دوم متناسب سازی در فروردین ماه 1400 به اجرا درآمد براین اساس قرار شد حقوق بازنشسته حداقل بگیر تامین اجتماعی نزدیک به بازنشسته کشوری شود سازمان تامین اجتماعی قصد داشت حقوق بازنشسته تامین اجتماعی با 30 سال سابقه را به 3 میلیون و 700 هزار تومان برساند اما در نهایت 4 میلیون و 200 تومان به عنوان حقوق حداقل بگیر تامین اجتماعی به تصویب رسید در واقع مرحله دوم متناسب سازی حداقل بگیران به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه اجرای متناسب سازی برای بازنشستگان سایر سطوح هنوز مانده است، افزود: بازنشستگان سایر سطوح افرادی هستند که در سال‌های گذشته 7 برابر حداقل دستمزد را دریافت می‌کردند اما به مرور زمان این رقم کاهش یافت و دریافتی آن‌ها درحال حاضر فقط دو برابر حداقل دستمزد شده است و اعلام کردیم که 75 درصد عقب افتادگی این گروه را می‌توانیم پرداخت کنیم چراکه توان جبران 100 درصدی این عقب افتادگی را سازمان تامین اجتماعی ندارد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: برای سال 1400، مجلس مصوب کرد که دولت 89 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند اما هنوز این پول پرداخت نشده است از دولت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار درخواست داریم این مسئله را از هیات دولت پیگیری کنند.

برنا

اخبار مرتبط
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.
امیرآبادی‌زاده تاکید کرد: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی انجام شد تا افزایش مصوب هیأت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها