جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

چگونه می توان پول واریزی اشتباه به حساب دیگران را پس گرفت ؟

24 خرداد 1401
چگونه  می توان پول واریزی اشتباه به حساب دیگران را پس گرفت ؟

به گزارش بانک اول جابه‌جا کردن پول از طریق تلفن همراه و با برنامه‌های بانکی، از طریق عابر بانک یا راه‌های مختلفی که به لطف فناوری برای بشر به وجود آمده است ما را از رفت‌وآمد به بانک‌ها و ایستادن در صف‌های طولانی آن نجات داده است. همچنین سرعت انتقال وجه را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش داده است. اما این موهبت بزرگ یک نقص کوچک هم دارد. اینکه گاهی ممکن است با واردکردن شماره‌حساب اشتباهی در گوشی موبایل خود یا در عابر بانک پولی را به‌اشتباه به‌ حساب شخص دیگری واریز کنید.

درخواست از بانک

کسی که به‌ اشتباه پولی را به‌ حساب دیگری واریز کرده است، برای پیگیری باید به بانک مربوطه مراجعه کند. وی باید درخواست کند تا به‌نوعی بتواند با شخصی که پول به حساب او واریز شده تماس بگیرد.

در این شرایط معمولا شعبه بانک برای ارائه اطلاعات تماس با شما همکاری می‌کند. اما اگر شعبه به دلیل حفظ حریم خصوصی مشتریان حاضر به انجام این کار نشد، می‌توانید از کارکنان بانک بخواهید خودشان با دریافت‌کننده وجه تماس بگیرند و درخواست استرداد (برگرداندن) پول کنند.

اجتناب فرد دریافت‌کننده پول از بازگرداندن آن

اما گاهی بعد از واریز اشتباه پول به حساب دیگری، شخص دریافت‌کننده پول، از استرداد مبلغ اجتناب می‌کند. در این شرایط لازم است پیگیری قضایی انجام شود.

قانون چه می‌گوید؟

ماده ۳۰۱ قانون مدنی بیان می‌کند: کسی که به‌طور عمد یا به‌ اشتباه چیزی را که مستحق نبوده، دریافت کند، ملزم است که آن را به مالک تسلیم کند.

همچنین ماده ۳۰۳ این قانون نیز عنوان می‌کند. کسی که مالی را زمانی‌که مستحق نبوده دریافت کرده است، ضامن اصل مال و منافع آن است.

بنابراین، شخص مال‌باخته می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، با استناد به فیش‌های واریزی، نسبت به پس گرفتن وجه خود اقدام کند.

تا زمانی‌که این فرایند طی شود، اگر دریافت‌کننده پول اقدام به برداشت وجه از حساب خود یا بخشی از مبلغ را خرج کند، احتمالا به خیانت‌درامانت متهم می‌شود. تصمیم در این مورد به عهده قاضی دادگاه است.

اثبات بر عهده کیست؟

اگر فردی به‌اشتباه مبلغی را برای کسی کارت به کارت کند و برای پس گرفتن آن به مراجع قضایی مراجعه کند، اثبات وقوع اشتباه و عدم بدهی وی به آن فرد، بر عهده شخصی است که مبلغ را اشتباه واریز کرده است.

 

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها