جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

واریز یارانه نان به کارت یارانه

24 خرداد 1401
واریز یارانه نان به کارت یارانه

به گزارش بانک اول هفته قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه از صدور کارت نان یارانه‌ای خبر داده بود اما روابط عمومی این سازمان روز گذشته صدور کارت نان را تکذیب کرد.

رئیس روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: نه قرار است کارت نان صادر شود، نه نان کوپنی در دستور کار است، اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای نیز خریداری می‌کند.

براساس این اظهارات یارانه نان به طور کلی تکذیب نشده است، فقط صدور کارت جدید تکذیب شده است. به نظر می‌رسد که قرار است یارانه نان به همان حسابی واریز شود که یارانه نقدی هر ماه واریز می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه یک حساب بانکی از سرپرستان خانوار دارد که یارانه نقدی و معیشتی بنزین را به آن حساب واریز می‌کند، یارانه نان نیز به گفته روابط عمومی این سازمان به همین حساب واریز می‌شود و مصرف‌کننده نهایی می‌تواند نان یارانه‌ای بگیرد.

در خصوص نان مصرفی مردم، دولت یک یارانه آرد در اختیار خبازی‌ها می‌گذارد که از این طریق نان یارانه‌ای در اختیار مردم قرار دهند، اما این یارانه جدید قرار است از طریق آزاد شدن بودجه دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود.

 

دولت برای سال آینده تصمیم گرفته است که پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کند، حالا نمایندگان مجلس باید تصمیم بگیرند که ارز ترجیحی حذف شود یا نه!

دولت در بودجه سال آینده بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران هزینه‌ اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، خرید تضمینی گندم و یارانه نان در نظر گرفته است.

اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، پولی که در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده گندم پرداخت می‌کرده را به صورت یارانه به حساب مردم واریز می‌شود.

از آنجایی که جامعه هدف دولت برای پرداخت یارانه ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی بنزین می‌گیرند، به احتمال زیاد یارانه نان نیز به این گروه پراخت می‌شود.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها