شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

سود شرکت های بورسی هنوز غیر سجامی پرداخت می شود

24 خرداد 1401
سود شرکت های بورسی هنوز غیر سجامی پرداخت می شود

به گزارش بانک اول سود تقسیمی شرکت‌های بورسی که هرسال یک بار بین سهامداران تقسیم می‌شود یکی از عوامل انگیزه بخش برای سرمایه‌گذاری در بورس است. با وجود اهمیتی که سود تقسیمی در رغبت افراد برای ورود به بازار سرمایه دارد اما بی‌توجهی سازمان بورس و شرکت‌هایی بورسی به انتخاب روش مناسب برای پرداخت این سود موجب شده تا بسیاری از مردم از فواید حاصل از تقسیم سود کم بهره باشند.

 

 

از آنجایی که سایر روش‌های قدیمی پرداخت سود مانند مراجعه حضوری سهامداران حقیقی به شعب یکی از بانک‌ها و تکمیل فرم اطلاعات سهامداران و ارسال آن به شرکت، زمان‌بر و هزینه‌بر است، بسیاری از سهامداران خرد از دریافت سود تقسیمی خود از این روش‌ها منصرف می‌شوند و در نتیجه جذابیت بورس برای آنها کاهش می‌یابد.

در این میان روش دیگری نیز برای پرداخت سود تقسیمی شرکت‌های بورسی وجود دارد که در آن سهامداران دارای کد بورسی بدون هیچ هزینه‌ای می توانند به سود خود دسترسی داشته باشند. این شیوه که از آن می‌توان به روش پرداخت سجامی سود تقسیمی تعبیر کرد به این صورت است که سود به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران واریز می‌شود. در این روش، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان عامل پرداخت سود به سهامداران عمل می‌کند و فقط کافی است شرکت برای تقسیم سود، قراردادی را با شرکت سپرده‌گذاری منعقد کند تا در زمان مقرر، واریز به حساب سهامداران حقیقی انجام گیرد.

 

الزام به واریز از طریق سجام

 مطابق تبصره 3 ماده 5 «دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» شرکت‌های بورسی موظف شده‌اند سود تقسیمی را از طریق سامانه سجام واریز کنند. با وجود این دستورالعمل، اما همچنان بیش از نیمی از شرکت‌ها از روش‌های نامناسب جهت واریز سود استفاده می‌کنند که موجب متضرر شدن سهامداران خرد شده و پای نهادهای نظارتی را هم به موضوع باز کرده است.

 
 

شواهد نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر با شکایت برخی از سهامداران خرد به کمیسیون اصل نود، پرونده‌ای با این موضوع در کمیسیون شکل گرفته و در حال بررسی و پیگیری است. در همین راستا در آبان ماه، جلسه‌ای در کمیسیون اصل نود با حضور رئیس سازمان بورس برگزار شد. آن‌طور که اظهارنظرهای رسانه‌ای نشان می‌دهد در این جلسه مقرر شد تا سازمان بورس ظرف مدت دو ماه واریز سود تقسیمی به حساب سهامداران از طریق سامانه سجام را محقق کند.

با وجود قول مجید عشقی رئیس سازمان بورس پیرامون پرداخت سجامی سود همه شرکت‌های بورسی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان برخی از شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهامداران از روش‌های غیرسجامی استفاده می‌کنند. این روش‌ها به دلیل مشکلاتی که برای سهامداران ایجاد می‌کند، موجب تضییع حقوق سهامداران خرد شده است. طبق اطلاعیه‌های تقسیم سود شرکت‌ها در دی ماه، برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند سود تقسیمی را از روشی غیر از سامانه سجام واریز خواهند کرد که در این زمینه لازم است سازمان بورس برخورد انضباطی لازم را با این شرکت‌ها داشته باشد.

پیگیری مجدد کمیسیون اصل 90 برای پرداخت سجامی سود

 در همین زمینه، کمیسیون اصل 90 برای پیگیری حقوق سهامداران خرد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس، خواستار ارائه توضیحات این سازمان برای پرداخت سود تقسیمی همه شرکت‌ها از طریق سجام است.

حسن شجاعی ، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این خصوص تأکید کرد: این ادعا که الزام به پرداخت سجامی سود نیاز به قانون گذاری دارد صحیح نیست زیرا شرکت‌ها وقتی وارد بورس می‌شوند متعهد می‌شوند که مقررات ابلاغی سازمان بورس را اجرا کنند و سازمان بورس هم می‌بایست با متخلفان برخورد انضباطی کند.

شرکت های بورسی، ذی نفع استفاده از روش های غیر سجامی پرداخت سود

بررسی وضعیت اطلاعیه شرکت های بورسی بر روی سامانه کدال نشان می دهد که به طور تخمینی حدود 71 هزار میلیارد تومان در سال سود تقسیمی متعلق به سهامداران خرد است. با توجه به گزارش های شرکت سپرده گذاری مرکزی، حدود 20 هزار میلیارد تومان از سامانه سجام انجام شده است اما همچنان 51 هزار میلیارد تومان از روش های غیر سجامی که شامل سهامداران حقیقی و حقوقی خرد است، واریز می شود. مبلغی که مشخص نیست چند درصد سهامداران با توجه به هزینه های روش های غیر سجامی پرداخت سود نسبت به دریافت آن اقدام می کنند.

با نگاهی به اطلاعیه‌های اخیر شرکت‌های بورسی می‌توان پی برد که هنوز تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها همچنان از روش‌های غیرسجامی برای واریز سود تقسیمی سهامداران خود استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است شرکت‌های مشهور و بزرگی که غالبا وابسته به بانک‌ها هستند، همچنان روش مراجعه به بانک یا اعلام شماره حساب را در اطلاعیه خود مطرح کرده‌اند.

نام نماد

نام شرکت

نحوه پرداخت سود تقسیمی

ارزش سود تقسیمی میلیارد تومان

لینک

میدکو

توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

شعب بانک پاسارگاد

1483

مجمع عمومی

بپاس

بیمه پاسارگاد

شعب بانک پاسارگاد

260

مجمع عمومی

وپاسار

بانک پاساردگاد

شعب بانک پاسارگاد

989

مجمع عمومی

آریان

سرمایه گذاری پارس آریان

اعلام شماره حساب

186

مجمع عمومی

اتکای

بیمه اتکایی ایرانیان

اعلام شماره حساب

80

مجمع عمومی

جمع سود تقسیمی

-

-

2998

-

 
 

 

بی‌توجهی شرکت‌های بورسی به دستورالعمل‌های انضباطی نشان می‌دهد که سازمان بورس به وظایف نظارتی خود عمل نکرده و برخورد انضباطی کافی با متخلفان را انجام نداده است. موضوعی که بی‌شک موجب از بین رفتن حقوق صدها هزار سهامدار در طول سال‌های گذشته شده و البته هنوز هم ادامه دارد./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها