جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

جزییات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 1401

24 خرداد 1401
جزییات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 1401

به گزارش بانک اول رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با اشاره به دغدغه و گلایه مندی بازنشستگان نسبت به عدم اجرای همسان سازی حقوق‌ها گفت: مجلس در برنامه پنجساله ششم توسعه و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ منابعی را برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قرار داد که این موضوع برای بازنشستگان کشوری و لشکری تقریبا انجام شد، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی نشده است.

او  ادامه داد: اکنون نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی مصوب کردند تا دولت از طریق واگذاری سهام و پرداخت بدهی خود، دست سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: حقوق بازنشستگان سنوات قبل نسبت به بازنشستگان هم رتبه خود در سال‌های اخیر بسیار کمتر است و آن‌ها در شرایط کنونی کشور و با افزایش تورم و حقوق پایینی که حتی از دریافت کارانه، اضافه کار و ... محروم هستند، دچار مشکلات جدی معیشتی شده‌اند.

زارع با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منابعی برای بازنشستگان کشوری و لشکری قرار داده است، اظهار کرد: نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهادات خوبی را در بحث تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق و همسان سازی حقوق بازنشستگان ارائه کرده‌اند.

اخبار مرتبط
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.
امیرآبادی‌زاده تاکید کرد: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی انجام شد تا افزایش مصوب هیأت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ع.بازنشتگان
ارسال شده در : یکشنبه 15 آبان 1401

باسلام معوقات ۲۵ درصداعمال نشد همسانسازی درسال۴۰۱ انجام نشد به پایان سال رسیدیم معوقات حقوق شد مرحله ای در هرماه تا پایان سال یعنی معوقات ناچیز هم با گذشت یکسال انجام میشود. نه درمانی و نه بیمه تکمیلی درستی فقط بازنشستگان رابه بازی گرفتید فقط ادعای بدون عمل و بی اساس تمام کنید کمتربه شعورو کرامت بازنشستگان بازی کنید بخدا خسته شدیم اززندگی و حقوق قطره چکانی از فرزندان بیکارو تحصیل کرده و دم بخت از مریضی و مشکلات ناگفته و..... از گفته های بدون عمل تامین اجتماعی ،از وزیرو از کانون های منفعت طلب درراسش کانون عالی. امتیازی نمی دهم چون طوری طراحی کردید که امتیازبدهیم بعد ارسال شود، علیرغم میل باطنی جهت ارسال پیام امتیاز میدهم.

بهرام گودرزی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام طرح همسانسازی برای بازنشستگان لشگری بطور کامل اجرا نشده است چون طبق قانون لشگری ها باید بیست درصد بیشتر بگیرن

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها