شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

افزایش سن بازنشستگی منتفی شد

24 خرداد 1401
افزایش سن بازنشستگی منتفی شد

به گزارش بانک اول یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه ۱۴۰۱ گفت که این کمیسیون با بند د تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره افزایش سن بازنشستگی مخالفت کرد.

محمدرضا میرتاجیدینی اظهار کرد: امروز کمیسیون تلفیق تبصره ۲۰ لایحه بودجه مربوط به منابع انسانی دولت را بررسی کرد. در بند «د» این تبصره آمده بود که سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی دو سال افزایش پیدا کند که کمیسیون با این موضوع مخالفت کرد.

او افزود: بند د تبصره ۲۰ لایحه بودجه مربوط به افزایش خدمت به ۳۲ سال بود که با مخالفت کمیسیون تلفیق روبرو شد. نهایی شدن این موضوع منوط به تصویب در صحن علنی و تأیید در شورای نگهبان است.

مخالفت کمیسیون با افزایش سن بازنشستگان

چندی پیش رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت این کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی از ۳۰ سال به ۳۲ سال و همچنین افزایش سنوات حقوق بازنشستگی از ۲ به ۳ سال خبر داد.

او در رابطه با خبرهای منتشر شده در خصوص مخالفت کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفته بود: ما نظر ۲-۳ نفر از کسانی که خودشان چندین تجربه کاری قابل توجه در این حوزه داشتند را گرفتیم، در کنار نظرات اعضای کمیسیون و نظر مشورتی مرکز پژوهش‌ها؛ نظر تخصصی کمیسیون را در آخرین وقتی که داشتیم در خصوص بندهایی که به کمیسیون ارجاع شده بود ارائه کردیم؛ که بر این اساس کمیسیون با افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی در لایحه بودجه مخالفت کرد.

او همچنین تاکید کرده بود که موضوع مخالفت با افزایش سن بازنشستگی و مخالفت با آوردن این موضوع در لایحه بودجه سنواتی دو مسئله جداست؛ الان ما خودمان در خصوص پایدارسازی ورودی‌های صندوق‌ها داریم کار می‌کنیم که صندوق‌ها دارند ورشکسته می‌شوند ما با اینکه این موضوع را دفعتاً در بودجه سنواتی بیاوریم، مخالف هستیم. اما اگر این موضوع را در برنامه توسعه هفتم بیاورند، ما هم کمک می‌کنیم که کار انجام شود، منتها این کار باید در یک بازه زمانی ۵ ساله تا ۷ ساله انجام شود.

مخالفت سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش سن بازنشستگی

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش سن بازنشستگی مخالف بود. او درباره موضوع افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه سال آینده اظهار کرده بود: دولت این نظر را دارد که باید سن ۶۰ سال کف سن بازنشستگی باشد و افراد بیشتر خدمت کنند که البته نمایندگان باید در این باره در کمیسیون تلفیق و همچنین جلسه علنی تصمیم بگیرند.

 ایسنا

 

اخبار مرتبط
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.
امیرآبادی‌زاده تاکید کرد: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی انجام شد تا افزایش مصوب هیأت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها