پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پرسودترین بازار سرمایه گذاری 10 ماهه سال 1400

24 خرداد 1401
پرسودترین بازار سرمایه گذاری 10 ماهه سال 1400

به گزارش بانک اول توصیه ما برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک این است که بر اساس ریسک سنجی و شخصیت سرمایه‌گذاری خود سبدی از دارایی‌های مختلف داشته باشید و وزن آنها را بر اساس شرایط بازارها و ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی خود تعیین کرده و گاهی تغییر دهید. در این صورت می‌توانید تا حد امکان از نوسانات بازارها در امان بمانید. در ادامه آمار و ارقام بازدهی بازارها از ابتدای امسال را بررسی می‌کنیم و پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری 10 ماهه سال 1400 را معرفی خواهیم کرد. روی دی ماه که امروز آخرین روزش بود، نیز تاکید بیشتری خواهیم داشت

افت سنگین دلار در دی ماه

در دی ماه قیمت دلار با نوسان همراه بود و همین موضوع روی بازارهای سرمایه‌گذاری تاثیر گذاشت. هر دلار که در پایان آذر ماه امسال 30 هزار و 240 تومان معامله می‌شد، در این ماه تا نیمه کانال 27 هزار تومان افت کرد و در نهایت در 28 هزار و 100 تومان به کار خود خاتمه داد. این افت 7.1 درصدی دلار واکنشی به خبرهای مثبت در خصوص احیای برجام بوده، اما برای تغییرات آتی باید منتظر خبرهای بیشتر از آینده مذاکرات بود. اگر به کارنامه دلار از ابتدای سال تاکنون نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که قیمت آن در انتهای سال قبل 25 هزار و 120 تومان بود اما در پایان دی به 28 هزار و 100 تومان رسیده است. به این ترتیب، دلار با وجود افت دی ماه، حدود 11.9 درصد رشد داشته است.

نکته: قیمت دلار در حال حاضر با سرنوشت احیای برجام گره خورده است. آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در شرق آسیا و فراهم شدن امکان نقل و انتقالات مالی می‌تواند روی قیمت دلار در ایران تاثیر منفی بگذارد و آن را کاهش دهد. از سوی دیگر، در صورتی که گره‌های باقی‌مانده در مسیر دستیابی به توافق برقرار بمانند، قیمت دلار امکان افزایش قیمت را خواهد داشت. تغییرات قیمت دلار سایر بازارهای دارایی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بورس همچنان در مسیر نزول

در نخستین ماه از زمستان 1400 بورس همچنان مسیر نزولی خود را ادامه داد. شاخص کل این بازار که در پایان آذر امسال در عدد یک میلیون و 318 هزار واحد قرار داشت، در پایان دی ماه به کانال 1.2 میلیون واحدی افت کرد. با رسیدن شاخص کل به یک میلیون و 279 هزار واحد، این بازار در یک ماه اخیر شاهد افت 2.96 درصدی بوده است. این در حالی است که شاخص هم وزن بازار نیز در دی ماه از 348 هزار واحد به حدود 336 هزار واحد افت کرده و 3.6 درصد از ارزش خود را از دست داده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد به طور کلی در دی ماه شرکت‌های کوچک بورسی بازندگان بزرگتری نسبت به شرکت‌های بزرگ بوده‌اند.

شرکت‌های کوچک بورسی، بازندگان بزرگ بازار سرمایه

اگر به کارنامه 10 ماهه بورس نگاه کنیم، خواهیم دید شاخص کل بازار از حدود یک میلیون و 308 هزار واحد در انتهای سال قبل به مقدار فعلی رسیده است. این یعنی پس از گذشت 10 ماه از سال، شاخص کل بورس بازدهی منفی 2.2 درصدی داشته است. وضعیت شاخص هم وزن از شاخص کل بدتر بوده و از ابتدای سال تاکنون 23.7 درصد سقوط کرده است. این یعنی به طور کلی وضعیت شرکت‌های کوچک بورس و سهامداران آنها به مراتب بدتر از سهامداران شرکت‌های بزرگ بورسی در سال 1400 بوده است.

نکته: درست است که سرنوشت بازار سهام به دلار هم ارتباط دارد با این حال، سایه سنگین نااطمینانی نقش انکارناپذیری در وضعیت این روزهای بورس دارد. تثبیت شدن شرایط و سیاست‌های کلان اقتصادی کشور می‌تواند تا حدودی تثبیت بازار سهام را نیز در پی داشته باشد. در این میان، گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها می‌تواند برخی از آنها را از وضعیت فعلی خارج کند و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مناسب فراهم آورد.

 

کارنامه طلا در 10 ماه ابتدایی 1400

طلا نیز در این ماه از وضعیت دلار تبعیت کرد. همان طور که در گزارش‌های پیشین اشاره کرده‌ایم، قیمت طلا را عموما دو عامل قیمت جهانی آن و نرخ دلار در بازار آزاد تعیین می‌کند. با افت دلار در بازار آزاد طی دی ماه، بازار طلای داخلی هم با افت روبرو شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار که در پایان آذر ماه یک میلیون و 297 هزار تومان معامله می‌شد، در آخرین روز دی ماه به یک میلیون و 218 هزار تومان رسید. به این ترتیب، در یک ماه اخیر هر گرم طلا با افت 6.1 درصدی روبرو شده است. از سوی دیگر، قیمت هر سکه امامی نیز در همین بازه زمانی از 13 میلیون و 236 هزار تومان به 12 میلیون و 303 هزار تومان افت کرد؛ یعنی ارزش آن 7 درصد کاهش یافت.

مقایسه کارنامه سکه و طلای گرمی در 10 ماه اول سال نیز نشان می‌دهد بازدهی طلای گرمی بهتر از سکه بوده است. هر سکه امامی از انتهای سال قبل تاکنون 9.4 درصد رشد داشته، این در حالی است که قیمت طلای گرمی 12.2 درصد افزایش یافته است.

نکته: درست است که طلای گرمی بازده خوبی داشته و بهتر از سکه عمل کرده است، اما باید به اجرت ساخت و مالیات‌های ارزش افزوده و مواردی از این قبیل نیز توجه کرد. ضمن آن که در صورت احیای برجام، امکان افت دلار و در نتیجه طلا در کوتاه مدت وجود دارد.

 

بانک‌ها و صندوق‌های درآمد ثابت

طبق مصوبات شورای پول و اعتبار، سود سالانه بانک‌ها برای سپرده یکساله 16 درصد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب در دی ماه بانکی با این شرایط 1.3 درصد به سپرده‌گذارانش سود داده است. در بازه 10 ماهه از ابتدای سال 1400 تاکنون نیز بانک 13.4 درصد سود عاید سپرده‌گذارانش می‌کرد. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت از ابتدای سال بهتر از این هم عمل کرده‌اند. به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت در دی ماه حدودا یک درصد عایدی داشته اما از انتهای سال پیش تاکنون 17.3 درصد عایدی به سرمایه‌گذارانش داده که بالاتر از سود بانکی در 10 ماه نخست سال است.

نکته: در شرایط افت دلار، بازارهای سرمایه‌گذاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بورس، دلار، طلا و دارایی‌های مشابه در این وضعیت حداقل در کوتاه‌مدت با زیان همراه می‌شوند، در حالی که ریال و گزینه‌های مربوط به آن تقویت می‌شوند. به همین دلیل هم صندوق‌های درآمد ثابت معتبر در شرایط افت دلار بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

در بالا بازارهای مختلف را در 10 ماه نخست سال مورد بررسی قرار دادیم. همان طور که می‌بینیم با توجه به شرایط فعلی، اگر خبرهای مثبت در خصوص برجام تقویت شوند، گزینه‌هایی مانند دلار و طلا چندان برای کوتاه‌مدت جالب نخواهند بود.

اخبار مرتبط
بعضی از سرمایه‌گذاران با فروش سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند خود سود می‌برند و در عین حال سهم‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند را نگه می‌دارند و امیدوارند که قیمت‌شان رشد کند. اما غافل از این که سهام خوب می‌تواند بیشتر صعود کند و سهام ضعیف، خطر به صفر رسیدن را دارد. در این مطلب از رده، به 10 نکته برای موفقیت در سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌پردازیم که می‌تواند به شما در جلوگیری از اشتباهات و کسب سود کمک کند.
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها