ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

سهامداران سهام عدالت چقدر ضرر کردند؟

24 خرداد 1401
سهامداران سهام عدالت چقدر ضرر کردند؟

به گزارش بانک اول بیش از یک سال و نیم از سرخ‌پوشی بورس و ضرر سرمایه‌گذاران می‌گذرد. بر اساس آمارها بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بازار سرمایه خارج شده است.

امروز پنجم بهمن ماه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش ۲۶ هزار و ۶۷۲ واحدی به محدوده یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید.

تنها در دی ماه بیشتر از شش هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده، تنها در روز اول دی ماه پول وارد بورس شده است.

روز ۲۰ مرداد ماه سال گذشته ریزش بورس آغاز شد و شاخص کل تا به امروز بیش از ۳۵ درصد افت داشته است.

 بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم و سهامداران عادی از بورس خارج شده است.

میانگین بازدهی نمادهای بازار سهام در این مدت منفی ۴۰ درصد بوده است. یعنی به طور متوسط سهامداران حداقل ۴۰ درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

این موضوع در حالی است که حدود پنج درصد از نمادهای بورسی بیش از ۷۵ درصد افت ارزش داشته‌اند.

 

زیان ۴۰ درصدی سهامداران سهام عدالت

در زمان اوج بورس ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۲۰ میلیون تومان بود. اکنون رقم سهام عدالت در سبد سرمایه‌گذاری مردم به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی سهامداران سهام عدالت بیش از ۴۰ درصد زیان کرده‌اند.

افرادی که به طور غیرمستقیم سهام عدالت خود را آزاد کرده‌اند هم شرایط بدی تجربه می‌کنند. بر اساس آمار بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهامدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند.

از تابستان امسال خالص ارزش دارایی‌های سهامداران بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است. این یعنی هر سهامدار تنها در این مدت به طور میانگین بیش از چهار میلیون تومان ضرر کرده است.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها