شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1401

24 خرداد 1401
حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1401

به گزارش بانک اول معمولا در دو ماه پایانی سال، همه به فکر تعیین حداقل حقوق برای سال آینده هستند. خبرهایش به سرعت می‌چرخد و دست به دست می‌شود. چرا؟ چون تعیین حداقل حقوق، درصد افزایش همه حقوق‌ها را معلوم می‌کند و ....

نکته یک: تا زمان تصویب بودجه ۱۴۰۱ در مجلس و تایید شورای نگهبان تمامی رقم‌ها مطرح شده در این مطلب، برای افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 1401 گمانه‌زنی و گفته‌های مسئولان است.

نکته ۲: تا زمان جلسه وزارت کار و نمایندگان کارگران و کارفرمایان، تمامی رقم‌های نوشته شده در این مطلب برای پایه حقوق وزارت کار سال 1401 نهایی نیست.

افزایش حقوق کارمندان دولت

اگر در استخدام سازمان‌های دولتی یا وزارتخانه‌ها هستید، جزو کارمندان دولتی دسته‌بندی می‌شوید. برنامه دولت برای افزایش حقوق کارمندان دولت هم بالا بردن حقوق به صورت پلکانی است؛ یعنی اگر یک کارمند کمترین حقوق را می‌گیرد، بیشترین افزایش حقوق را دارد.

حقوق کارمندان دولتی برای سال 1401 افزایش حدود 60 درصدی خواهد داشت. علاوه بر آن مبلغ 533 هزار تومان هم در احکام کارگزینی تمام کارمندان اضافه می‌شود. یعنی اگر کارمندی امسال حداقل حقوق کارمندی –یعنی ۳ و نیم میلیون تومان- را می‌گرفت، با افزایش حقوق و البته اضافه شدن 533 هزار تومان، حدود  5 میلیون و 600 هزار تومان حقوق خواهد گرفت. این رقم می‌شود حداقل حقوق سال 1401 برای کارمندان دولتی.

حداقل حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1401

حالا برویم سراغ افزایش حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1401. شنیده‌ها می‌گویند میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1401 به صورت پلکانی از 5 تا 29 درصد افزایش خواهد یافت. این یعنی افزایش حقوق بین تمام کارکنانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، یکسان نیست و افرادی که سال گذشته پایه حقوق کارگری را می‌گرفته‌اند، با 29 درصد بیشترین افزایش حقوق و آنهایی که بیشترین حقوق مجاز را دریافت می‌کرده‌اند، با 5 درصد کمترین افزایش حقوق را خواهند داشت.

پس با پیش‌بینی افزایش 29 درصدی حداقل حقوق کارگری امسال که حدود ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان بود، حداقل حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1401 به دست می‌آید. یعنی حداقل حقوق کارگری در سال 1401، 4 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.

نکته: تمام افرادی که در شرکت‌های خصوصی، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مشاغل آزاد کار می‌کنند و جزو بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستند، در بخش حقوق و دستمزد جزو کارگران تامین اجتماعی به حساب می‌آیند. یعنی حتی اگر شما کارمند شرکتی خصوصی باشید، اما بیمه تامین اجتماعی دارید، باز هم جزو کارگران تامین اجتماعی محسوب خواهید شد.

جدول مقایسه ای افزایش سالانه حداقل دستمزد و حقوق کارگران

 

سال ۹۸

درصد افزایش

سال ۹۹

درصد افزایش

سال ۱۴۰۰

درصد افزایش

سال ۱۴۰۱

حداقل دستمزد مجرد ۱,۸۷۶,۸۸۲ تومان حدود ۲۶ درصد ۲,۶۱۰,۴۸۲ تومان حدود ۳۹ درصد ۳,۸۴۵,۴۹۵ تومان پیش‌بینی ۲۹ درصد ۴,۹۶۰,۶۸۹ تومان
حداقل دستمزد با یک فرزند ۲,۰۲۸,۵۷۰ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۳,۹۷۱,۰۴۱ تومان ۵,۱۲۲,۶۴۲ تومان
حداقل دستمزد با دو فرزند ۲,۱۸۰,۲۵۸ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۴,۲۳۶,۵۹۱ تومان ۵,۴۶۵,۲۰۲ تومان

نکته یک: همانطور که در بالا هم اشاره شد، تا تصویب نهایی و برگزاری جلسه وزارت کار با نماینده‌های کارفرمایان و کارگران این عددها در حد پیش‌بینی است و استناد ندارد.

نکته ۲: این رقم‌ها، برای کارگران با یک سال سابقه کار محاسبه شده و برای افرادی که سنوات بیشتری دارد، متفاوت است. در این جدول، نرخ افزایش درصد (که گویا امسال به شکل پلکانی خواهد بود) اهمیت دارد و می‌توانید بر اساس آن، حقوق سال آینده خود را محاسبه کنید.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

دولت قصد دارد مبلغ  533 هزار و 800 تومان و همین‌طور ۳ درصد افزایش پایه حقوق نسبت به سال گذشته را به عنوان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 در نظر بگیرد. پس برای فهمیدن میزان افزایش حقوق سال بعد، رقم حدود 500 هزار تومانی را به علاوه افزایش ۳ درصدی به حقوق سال گذشته‌تان اضافه کنید. اگر هم امسال بازنشسته خواهید شد، دولت در لایحه بودجه امسال سقف پاداش پایان خدمت را برای تمام کارکنان سازمان‌های دولتی و نیروهای مسلح که ۳۰ سال خدمت کرده‌اند، 445 میلیون تومان اعلام کرده است. البته این رقم سقف پاداش پایان خدمت است و برای تمام بازنشسته‌های امسال این رقم ثابت نخواهد بود.

نکته: خوب است بدانیم به چه کسانی بازنشستگان کشوری می‌گویند؛ طبق قوانین حقوق اداره کار، هر کسی که بین 25 تا 30 سال برای یکی از ادارات دولتی یا وابسته به دولت کار کرده باشد و البته بالای 55 سال هم سن داشته باشد، بازنشسته کشوری به حساب می‌آید. البته دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده بود سن بازنشستگی ۲ سال افزایش پیدا کند که با مخالفت مجلس مواجه شد.

افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی

افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1401 شامل افرادی می‌شود که در حقیقت بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند و بعد از 30 سال کار در کارگاه یا شرکت حصوصی یا مشاغل آزاد دیگر، بازنشسته این سازمان بیمه‌ای شده‌اند، اما در اصطلاحات حقوق و دستمزد، به این بازنشستگان، مستمری بگیران تامین اجتماعی گفته می‌‌شود.

سال گذشته با طرح همسان‌سازی حقوق که هدفش نزدیک کردن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به بازنشستگان کشوری بود، مستمری بگیران از افزایش 39 درصدی حداقل حقوق بهره بردند؛ یعنی سال گذشته حداقل حقوق یک مستمری بگیر تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار، چیزی حدود  4 میلیون و 200 هزار تومان بود. اما درباره افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 هنوز خبری به بیرون درز نکرده و همه‌چیز بستگی به جلسه شورای عالی کار دارد که در اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود و درباره پایه حقوق سال 1401 تصمیم‌گیری می‌کند. اما شنیده‌ها از افزایش 10درصدی حقوق مستمری بگیران برای سال آینده خبر می‌دهند و احتمالا مبلغ ثابتی هم به آن اضافه خواهد شد.

شورای عالی کار چه زمان تصمیم می‌گیرد؟

بر اساس ماده 41 قانون کار، تعیین حداقل حقوق کارگران بر عهده شورای عالی کار است:‌ «شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین کند: ۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. ۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تامین کند.»

اعضای این شورا شامل ۳ نماینده كارگران، ۳ نماینده كارفرمایان و ۳ نماینده دولت به ریاست وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است. متولی برگزاری جلسات شورای عالی کار، معاون وزیر کار است که دبیری این شورا را هم بر عهده دارد. این شورا البته میزبان اعضای غیررسمی بسیاری می‌شود. تجربه نشان داده که بحث‌های این شورا آنچنان طولانی و پرتب‌وتاب است که در یک جلسه توافقی به دست نمی‌آید.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
Milad Shanbezade
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

جالب واسه کارمندها ۶۰درصد تازه حقوق اونها ۱۵یا۱۶ملیون این ۶۰درصد بیاد روش اما بازم مینالن جالب این جاست کارمندهای رسمی دولت از دو بانک حقوق دریافت میکنن بعد کارگر پنج ملیون تا شش ملیون حقوق دو بچه خونه اجاره بعد اجاره خونه سه ملیون اما کارمندها خونه سازمانی نشستن راحت بازم مینالن چرا دولت همسان سازی حقوق اجرا نمیکنه رهبر راجب همسان سازی حقوق گفته بین کارگر و رسمی حقوق نباید تفاوت زیاد باشه والا بخدا اگه تمامی کارگرها تو کشور از نیرو شرکتی و حجمی بیان زیر نظر خود اون اداره دولتی مثل آب .برق . شهرداری تمامی ادارات بشن قرار داد مستقیم یا پیمانی همین حقوق که الان دارن میگیرن همه رازی رازی الان کارگر با چهارده سال سابقه مدرک کارشناسی حقوق پنج ملیون اما پیمانی . رسمی . قرار داد مستقیم حقوق ده تا ۱۲واسه قرار داد مستقیم و پیمانی و رسمی کامل هفده ملیون تا بیست حقوق چرا اینجور و حالا که طرح انتضار میکشن طرح تبدیل وضعیت کارگرها و تمامی شرکتهای پیمانکاری

کارمند شبکه درمان
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

آقایان محترم.. در مورد کارمندان قراردادی تبصره چهار را حذف کنید.. اینکار شما بزرگترین کاری هست که برای کادر درمان کرده اید.

کارگر
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

چرا برای کارگر دیوان عدالت رای میده که پاداش پایان خدمتش سالی یکماه که به دویست میلیون هم نمی‌رسد بیایید برای اجرای عدالت پاداش کارگران هم همانند کارکنان دولت همان رقم باشد.یاعلی

رضا ح
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

والا اگر میدانسیم عاقبت بیمه باز نشستگی چنین خواهد شد هیچ وقت بیمه نمیشدیم یعنی حق بیمه بدهیم بعد از آن کاسه گدایی دست بگیریم

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها