جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سبدگردانی در بورس چیست؟

24 خرداد 1401
سبدگردانی در بورس چیست؟

 سبدگردانی چگونه  به‌وجود آمد؟

 سبدگردانی از دهه ۴۰ در آمریکا به‌وجود آمد. در ایران نیز با توجه به رشد روزافزون بازار سرمایه و متنوع شدن صنعت‌ها و سهام‌های موجود در بورس و فرابورس، یکی از گزینه‌های جذابی که در حوزه مدیریت پرتفوی به‌وجود آمد، بحث سبدگردانی اختصاصی بود. همه افرادی که به‌دنبال کسب بالاترین بازدهی و یک سودآوری صحیح و اصولی از بازار سرمایه بودند، از دانش و آگاهی لازم در این حوزه تخصصی برخوردار نبودند. به همین منظور شرکت‌های سبدگردانی به‌وجود آمدند تا با مدیریت کردن پرتفوی سرمایه‌گذاران، در راستای مدیریت بهتر دارایی‌ها به آن‌ها کمک کرده باشند.

 

سبدگردانی چگونه انجام می‌شود؟

قرارداد سبدگردانی بین سرمایه‌گذار و شرکت‌هایی امضا می‌شود که این خدمت را ارائه می دهند. این قرارداد می تواند از یک سال تا چند سال باشد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به میزان سرمایه خود و مراجعه به شرکت‌های ارائه دهنده خدمت سبدگردانی، درخواست تشکیل سبد اختصاصی خود را بدهند. سرمایه‌گذار با پر کردن فرم‌های مخصوص سبدگردانی و واریز وجه درخواست خود را مبنی بر فعالیت سبدگردانی به شرکت سبدگردان اعلام و شرکت اقدام به عقد قرارداد رسمی با وی می‌کند. پس از تایید سازمان بورس و هماهنگی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کد سبدگردانی برای سرمایه‌گذار اخذ و فعالیت سبدگردانی برای وی آغاز می‌شود.

 

انتخاب یک سبدگردان مناسب بر چه اساسی باید باشد؟

در انتخاب شرکت سبدگردانی مناسب، تکیه بر اصل اعتماد بسیار حائز اهمیت است. پس از این رو سرمایه‌گذار باید شرکتی را انتخاب کند که اعتمادسازی را در بین مشتریان خود به‌وجود آورده باشد. همچنین بررسی سوابق مدیریتی شرکت سبدگردان نیز از مواردی است که باید به آن اهمیت داده شود و در کنار این موارد نیز بررسی خدمات قابل ارائه شرکت سبدگردان، خالی از لطف نیست.

 

 

مزیت‌های سبدگردانی

●معاف بودن از مالیات

یکی از مزایای سبدگردانی، معافیت این خدمت از مالیات است که برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران به این حوزه و افزایش نقدینگی در بورس، طرح تشویقی معافیت مالیاتی برای این خدمت در نظر گرفته شده است که به همین موجب سود کسب شده به‌صورت کامل  و بدون کسر مالیات به سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

 

  • تشکیل سبد سهام مناسب با سطح ریسک سرمایه‌گذار

سبد گردان با بررسی شخصیت سرمایه‌گذار و هدف او از سرمایه‌گذاری ، سبد سهام مختص رفتار وی تشکیل می‌دهد. این عوامل می‌تواند بستگی به نوع ریسک‌ پذیری و عجول یا صبور بودن فرد، در انتخاب سهام تاثیرگذار باشد.

 

برترین مزیت سبدگردانی، استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است. این مسئله باعث می‌شود تمام تصمیمات اخذ شده با دقت و با بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد. به طور کلی یعنی منابع مشتری بر اساس شرایط و نیاز مشتری با هدف کسب بازدهی بالاتر با ریسک کمتر به انواع دارایی‌ها تخصیص داده شود.

 

  • عدم نیاز به دانش و صرف زمان

فعالیت در بازار سرمایه نیازمند سپری کردن زمان کافی برای کسب اطلاعات و آموزش و همچنین بررسی مداوم بازار است. برای شروع فعالیت در بورس افراد بهتر است پس از کسب آگاهی‌های لازم اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. آموزش بورس قبل از ورود به‌بازار می‌تواند از وقوع زیان‌های به مراتب بالا جلوگیری کند. همچنین انجام معاملات و شناسایی سهام‌ ارزنده، خود پروسه‌ای زمان‌بر است که تمامی این نیاز‌ها با سبدگردانی اختصاصی از بین خواهد رفت.

 

 

در صورتی که مایلید اطلاعات بیشتری درباره بورس و روش های سرمایه گذاری در آن کسب کنید، می‌توانید به سامانه آموزش کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این سامانه بیش از ۹۰۰ مطلب در سه سطح مبتدی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای به همراه دوره های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزاری می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

اخبار مرتبط
پوکت در دریای آندامان و در جنوب غربی تایلند واقع شده است. این جزیره به واسطه زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری متنوع، تفریحات هیجان‌انگیز و فرهنگ غنی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل است.
صرافی CoinCatch، پلتفرم پیشرفته معامله گری خود را به صورت رسمی در ماه مارس 2023، راه اندازی کرد که شامل دو بخش اسپات و بازار های مشتقه مانند فیوچرز است و از بیشتر رمزارز ها پشتیبانی می کند. علاوه بر این قابلیت های معامله گری، صرافی CoinCatch برنامه دارد تا قابلیت Social trading(معامله گری جمعی) را به پلتفرم خود اضافه کند که این قابلیت به KOL ها اجازه می دهد تا استراتژی های معامله گری خود را با دنبال کنندگان خود، به اشتراک بگذارند
بخش صنعت و معدن کاشان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این منطقه به شمار می‌آید و سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری اقتصادی را نیز به خود اختصاص داده است. به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 1000 واحد صنعتی فعال در این شهرستان به چشم می‌خورد. این واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ بستر مناسبی را برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم آورده است.
اتصالات جوشی مانیسمان را به دو صورت می توان دسته بندی کرد. o بر اساس رده o بر اساس نوع اتصال اتصالات مانیسمان بر اساس رده : • اتصالات مانیسمان رده ۲۰ • اتصالات مانیسمان رده ۴۰ • اتصالات مانیسمان رده ۸۰ • اتصالات مانیسمان رده ۱۶۰ • اتصالات رده SGP • اتصالات رده STD اتصالات جوشی مانیسمان بر اساس نوع اتصال: • زانو مانیسمان • سه راهی مانیسمان

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها