جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

جذاب ترین بازار در ایران برای سرمایه گذاری

24 خرداد 1401
جذاب ترین بازار در ایران برای سرمایه گذاری

به گزارش بانک اول علیرضا شامخی  کارشناس اقتصادی  می گوید مردم ایران به واسطه شرایط اقتصادی هر روز به دنبال بازاری پرسود برای سرمایه‌گذاری هستند. بعد از سقوط بازار سهام، سرمایه‌گذاری در طلا، دلار، مسکن و به تازگی ارزهای دیجیتال برای ایرانی‌ها جذاب شده‌اند.

 

 شامخی؛ کارشناس اقتصادی گفت: جذابیت بازارها به ملیت ارتباط ندارد؛ یعنی بین یک ایرانی، اروپایی یا فرد چینی تفاوتی وجود ندارد. معیار اصلی در تصمیم‌گیری، اولا بازده و ریسک یا نوسان تاریخی بازار بازده آن دارایی است و در گام دوم، ریسک‌پذیری خود بر نحوه سرمایه‌گذاری او اثرگذار است. اگر فرد ریسک‌پذیر باشد، از بین گزینه‌های در دسترس، گزینه‌های ریسکی‌تر را انتخاب می‌کنند. اگر ریسک گریزتر باشند، بیشتر در اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. ریسک‌پذیری الزاماً در تمام دوران زندگی ثابت نیست. ممکن در دوره‌ای از زندگی، فرد بنا به ضرورت‌هایی که وجود دارد؛ ریسک گریزتر باشد و در دوره‌ای دیگر از زندگی ریسک‌پذیرتر باشد. به نوعی به میزان بودجه‌ در دسترس نیز ارتباط دارد. این امر در همه جای دنیا یکسان است و به فرد مربوطه می‌شود و نه به ملیت.

شامخی اظهار کرد: آن چیزی که رفتار سرمایه‌گذاری یک فرد ایرانی را با یک فرد غیر ایرانی متمایز می‌سازد، گزینه‌های در دسترس او برای سرمایه‌گذاری است. دانش، شرایط اقتصادی، سیاسی، اقلیمی و جغرافیای کشور، عوامل مؤثر بر دسترسی مردم به یک گزینه سرمایه‌گذاری است.

اقبال ایرانی‌ها به بازار مسکن

این کارشناس  تأکید کرد: بازار ملک و مسکن به صورت سنتی خود را در مقابل تورم پوشش داده‌اند و از این جهت بازاری کم ریسک محسوب می‌شود. به صورت متوسط قیمت آپارتمان با قیمت دلار تطبیق دارد. در بلندمدت از نظر بازدهی این دو بازار خیلی همگرا هستند. به انضمام اینکه امکان اهرم کردن آپارتمان از طریق اجاره یا وثیقه‌گذاری هم وجود دارد. مجدد تأکید می‌کنم در خصوص شرایط متوسط و دوره بلندمدت صحبت می‌کنم.

وی  خاطرنشان کرد: ممکن است شما ملکی در یک حاشیه‌ای از شهر بخرید و بنا به شرایطی که به وجود می‌آید در طرح‌های توسعه قرار گرفته و زمین‌های بدون سند، سنددار شود. درنهایت هم این ملک رشدهای چندین برابری داشته باشد؛ یعنی علاوه بر همگرایی با افزایش قیمت دلار، از رشد منطقه‌ای نیز بهره‌مند شوید. طبعاً این سرمایه‌گذاری، بلندمدت و البته جذاب است.

این کارشناس  ضمن اشاره به شرایط بازار ارزهای دیجیتال در ایران و سایر کشورها گفت: واکنش ایرانی‌ها خیلی متفاوت با سایر ملیت‌های دنیا نیست. شاهد هجوم مردم در همه کشورها به بازار رمز ارزها هستیم. در مورد ایران، برخی از افراد زیان‌دیده در بورس به صورت هیجانی وارد بازار رمز ارزها شدند. با این هدف که عقب‌ماندگی خود را در بازار سرمایه را از طریق سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز جبران کنند. این گروه از افراد، غالباً در بازار دوم و بازار سوم هم دچار زیان می‌شوند. اگر این گروه از افراد را کنار بگذاریم، به نظر من ورود مردم ایران به بازارهای ارزهای دیجیتال خیلی ضعیف‌تر از کشورهای اروپایی، چین و امریکا است.

طلا دارایی امن برای سرمایه‌گذاری

شامخی در خصوص بازار طلا تأکید کرد: طلا دارایی امن است که خود را در برابر کاهش یا افزایش قیمت دلار تطبیق می‌دهد. نه تنها قیمت دلار در ایران، بلکه در کل دنیا از شاخص دلار برای پیش‌بینی قیمت طلا استفاده می‌شود. البته به نظرم کاربرد زینتی طلا برای خانم‌های ایرانی خیلی بیشتر از سایر کشورها است. شاید به این دلیل در ایران، سرمایه‌گذاری در این بازار جلب توجه می‌کند.

وی  در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در ارز برای مردم سایر کشورها که نظام بانکداری متصل به نظام‌های بین‌المللی دارند، راحت‌تر از ایران است. آنها این امکان را دارند در قالب حساب‌های بانکی چند-ارزی (مالتی کارنسی)، پول نقد خود را به شکل دلار و یورو نگهداری کرده، مصرف کنند و به سرعت نیز به هم تبدیل کنند. شاید به دلیل عدم وجود چنین حساب‌های بانکی، بازار طلا برای مردم جذاب‌تر از ارز است. در مجموع رفتار مردم ایران متفاوت از رفتار مردم دنیا نیست. در همه جای دنیا مردم وارد بازار ملک، طلا و ارزهای مختلف می‌شوند. در ایران هم خیلی متفاوت نیست.

اخبار مرتبط
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.
نشریه فوربس طبق روال گذشته، در سال 2024 نیز اقدام به معرفی ثروتمندترین افراد جهان کرده است، امسال رکورد تعداد میلیاردهای جهان شکسته شد و فوربس تعداد میلیاردرهای جهان در سال 2024 را دو هزار 781 نفر اعلام کرده است. میلیاردرها نقش بزرگی در اقتصاد جهانی، سیاست و رشد بشردوستی در میان ملت ها ایفا می کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها