جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

یارانه جدید دولت برای خرید مرغ

24 خرداد 1401
یارانه جدید دولت برای خرید مرغ

به گزارش بانک اول این خبری است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرده و مرغداران را به مازاد تولید تشویق کرده است. چراکه قرار است مرغداران بخشی از مرغ تولیدی خود را در بازار آزاد بفروشند و مازاد آن را با همان قیمت به دولت بدهند.

به گفته محسن سلامی ، دولت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب را در تمام استان‌ها آغاز کرده است. به این ترتیب که دولت مازاد تولید مرغداری‌ها را با قیمت هر کیلو ۳۰ تا ۳۳ هزار و ۳۶۰ می‌خرد. آنها را در سردخانه نگهداری می‌کند و مرغ‌های منجمد را به قیمت ۲۷ هزار تومان به مردم می‌فروشد.

این یعنی دولت روی هر کیلو مرغ به مصرف‌کنندگان سه تا ۶ هزار تومان یارانه می‌دهد. یارانه‌ای که نصیب همه افراد نمی‌شود و تنها شامل افرادی می‌شود که مرغ دولتی می‌خرند و یا به عبارتی افرادی که توان خرید مرغ را دارند.

اما دولت باید برای خرید مرغ مازاد چقدر یارانه پرداخت کند؟ آنگونه که دبیر انجمن تولیدکنندگان گوشت مرغ اعلام کرده است مازاد تولید مرغ روزی ۵۰۰ تن است. اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران، مازاد تولید مرغ در کشور را هزار تن اعلام کرده است.

این یعنی دولت باید برای خرید ۵۰۰ تا هزار تن مرغ یارانه سه تا شش هزار تومانی پرداخت کند. این رقم جدای از مبلغی و هزینه‌ای است که دولت برای واردات مرغ منجمد و واردات تخم مرغ نطفه‌دار هزینه کرده است. دو اقدامی که سبب مازاد تولید شده و حالا دولت مجبور است یارانه خرید مرغ پرداخت کند.

سوالی که در این میان وجود دارد این است که چرا مازاد مرغ تولید شده صادر نمی‌شود؟ پاسخ ساده است. دولت صادرات مرغ را ممنوع کرده است. حالا یا باید صادرات مرغ را آزاد کند یا باید مازاد این مرغ را خود دولت ذخیره کند.

مساله مهم این است که امکان آزادسازی صادرات مرغ وجود دارد. اما باید دید مرغداران می‌توانند بازار صادراتی که از دست رفته را به زودی احیا کنند؟ افزایش مازاد تولید، احتمالا پیامد دیگری هم دارد. اینکه جوجه‌ریزی مرغداری‌ها کاهش پیدا می‌کند و با کاهش جوجه‌ریزی، احتمالا به زودی با کمبود مرغ در بازار مواجه می‌شویم و نتیجه آن افزایش قیمت مجدد مرغ است. البته آن زمان شاید دولت بتواند مرغ‌های منجمد دپو شده را وارد بازار کند که قیمت کنترل شود.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها