پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند

24 خرداد 1401
کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند

به گزارش بانک اول حجت اله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از امکان تصویب اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی و قرار گرفتن این گروه در زمره بیمه شدگان تامین اجتماعی خبر داد.

در صورت قطعی شدن اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی، این گروه هم امکان استفاده از خدمات تامین اجتماعی را خواهند داشت. قبلا کارگران ساختمانی امکان استفاده از این بیمه و خدمات آن را نداشتند. این موضوع هم به منابع مالی سازمان تامین اجتماعی بازمی‌گشت که مجموعه مذکور نمی‌توانست هزینه‌ کارگران ساختمانی را تامین کند. به همین دلیل این سازمان ناچار به سهمیه بندی بیمه برای قشر کارگران ساختمانی شده بود و نمی‌توانست به تمام افراد این گروه خدمات ارائه دهد.

به گفته عبدالملکی، با همکاری کمیسیون اجتماعی مجلس، طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و تامین منابع مالی برای این گروه، آماده و در کمیسیون مذکور مورد تصویب قرار گرفت. این طرح بعد از طرح در مجلس، مجددا به کمیسیون اجتماعی مجلس بازگشت تابعضی از موارد آن اصلاح شود. اگر این طرح در آخر به تصویب مجلس برسد، دیگر کارگران ساختمانی برای استفاده از خدمات تامین اجتماعی محدودیت خاضی نخواهند داشت. مسئله سهمیه بندی هم که قبلا از طریق سازمان تامین اجتماعی اعمال شده بود، لغو خواهد شد.

چه تعداد کارگران ساختمانی بیمه هستند؟

بر اساس گزارشات موجود، سازمان تامین اجتماعی تا دی ماه سال گذشته بالغ بر 15 میلیارد تومان کسری منابع داشت که اکنون هم برای جبران آن منابعی پیش بینی نشده است. طبق آخرین اخبار، تامین اجتماعی تاکنون توانسته 800 هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش خود بگیرد. 400 هزار کارگر هم دارای مهارت فنی و کارت مخصوص آن هستند اما هنوز از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره نبرده‌اند. در صورتی که قانون مذکور مورد تصویب مجلس قرار بگیرد تمامی کارگران قدیم و جدید از پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار خواهند شد.

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها