ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی چطور کار می‌کند؟

24 خرداد 1401
سامانه پیامکی استعلام چک صیادی چطور کار می‌کند؟

به گزارش بانک اول مدت زیادی نیست که بانک مرکزی از آخرین سرویس خود برای استعلام، یعنی سامانه پیامکی چک های صیادی رونمایی کرده است. قرار است این سامانه به افرادی کمک کند که نه گوشی هوشمند دارند، نه استفاده از کامپیوتر و اینترنت بانک را بلد هستند و نه حتی امکان استفاده یا دسترسی به خودپرداز برایشان فراهم است. شاید هم تمام ابزارهای فوق را داشته باشند اما ترجیح می‌دهند از روشی ساده‌تر فرآیند استعلام چک صیادی را انجام دهند. با کمک این سامانه، فرآیند چهارگانه، استعلام، ثبت، تایید و انتقال انجام می‌شود. تنها امکانی که در این سامانه هنوز فعال نیست، انتقال جهت عودت است یعنی وقتی شما بخواهید چک را به صاحب چک عودت دهید. علاوه بر آن، شما از طریق این سامانه می‌توانید شماره تلفن خود را به سیستم بانکی اضافه کنید تا هر وقت چکی به نام شما صادر یا منتقل شد، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شود. مراحل استعلام چک صیادی در سامانه پیامکی را اینجا بخوانید.

 

ورود به سامانه پیامکی استعلام

مرحله اول | کسانی که قصد دارند از روش سامانه پیامکی چک خود را استعلام، ثبت و تایید یا منتقل کنند، باید به شماره 4040701701 پیامک بدهند. مخاطب باید برای گرفتن هر کدام از سرویس‌های موردنیازش کدهای دستوری پایین را به همین شماره پیامک کند.

کدهای دستوری سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

مرحله دوم | سامانه پیامکی استعلام چک صیادی، خدماتی مانند استعلام چک توسط صادر کننده، استعلام اقلام چک، استعلام سوابق صادرکننده را از طریق کدهای دستوری بگیرد. بعد هم روند ثبت و انتقال و تایید چک را با همین کدهای دستوری ادامه بدهد.

  • استعلام چک توسط صادرکننده: *1*2*1*
  • استعلام چک توسط ذینفع چک: *1*2*2*
  • استعلام اقلام چک: *1*3*
  • استعلام سوابق صادرکننده چک توسط ذینفع: *1*4*
  • ثبت چک: *3*
  • تایید ثبت چک: *4*
  • استعلام چک برای تایید: *5*
  • تایید چک: *6*
  • انتقال چک: *7*
  • تایید انتقال چک: *8*

احراز هویت در سامانه پیامکی بانک مرکزی

مرحله سوم | مرحله بعد گرفتن احراز هویت است. فراموش نکنید برای گرفتن احراز هویت، فرد صادرکننده یا ذی‌نفع برگه چک باید مالک سیمکارت تلفن همراه هم باشد. یعنی فرد به عنوان ذی‌نفع یا صادر کننده چک، قادر نیست فرآیندهای چک صیادی را از سیم کارتی به جز سیم کارت خودش انجام دهد.

نکته: تنها برای گرفتن «استعلام اقلام چک» نیاز به احراز هویت ندارید و برای باقی استعلام‌ها حتما باید احراز هویت شوید.

انواع استعلام چک در سامانه پیامکی

مرحله چهارم | از طریق سامانه پیامکی امکان گرفتن ۴ استعلام برای چک‌های صیادی فراهم شده است. استعلام توسط صادرکننده چک، استعلام توسط ذینفع، استعلام اعتباری صادرکننده چک و استعلام اقلام چک.

استعلام توسط صادرکننده چک

صادرکننده یا مالک دسته چک، می‌تواند وضعیت برگه‌های دسته چک‌ خود را از روش زیر استعلام بگیرد:

*1*2*1*کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی

استعلام توسط صادرکننده چک

استعلام چک صیادی توسط ذینفع با پیامک

اگر به شما اطلاع دادند چکی به نام‌تان صادر شده، می‌توانید با کد دستوری زیر برای بررسی آن به شیوه زیر استعلام بگیرید:

*1*2*2*کد ملی ذینفع *شناسه صیادی

استعلام چک صیادی توسط ذینفع با پیامک

استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

هر فرد دارای دسته چک، سوابقی از اعتبار خود در سامانه بانک مرکزی دارد. حال تصور کنید شما برگه چکی را از فردی دریافت کرده‌اید و نمی‌دانید که او فرد خوش‌حسابی است یا خیر. با کد دستوری زیر، وضعیت اعتباری فرد صادرکننده چک، مشخص خواهد شد که فرد یا شرکت مورد نظر، چک برگشتی داشته یا نه و اگر داشته تعدادش چندتا بوده است.

*1*4 *کد ملی ذینفع *شناسه صیادی

استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

استعلام براساس اقلام چک بدون احراز هویت

همان‌طور که در بند احراز هویت گفته شد، تنها کد دستوری که می‌توان از سیم‌کارتی به جز سیم کارت صادرکننده یا ذی‌نفع پیامک کرد، همین استعلام اقلام چک است. به روش زیر می‌توان کد دستوری را پیامک کرد:

*1*3 *کد ملی یکی از ذینفعان *شناسه صیادی*مبلغ*تاریخ ۸ رقمی سررسید چک

استعلام براساس اقلام چک بدون احراز هویت

ثبت چک در سامانه پیامکی چک صیادی

مرحله پنجم | برای ثبت چک در سامانه پیامکی می‌توان بعد از گرفتن کد دستوری ستاره 3 به روش زیر چک را ثبت کرد:

*3 *کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی* تاریخ سررسید (۸ رقم، ازچپ به راست: چهاررقم سال، دو رقم ماه، دو رقم روز) *مبلغ به ریال (کمتر از 150000000) *کد ملی گیرنده چک#

ثبت چک در سامانه پیامکی چک صیادی

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر تعداد ذینفعان بیش از یک نفر باشد – به طور مثال دو نفر صاحب یک حساب مشترک باشند- فرم ثبت چک به چه صورت خواهد بود. اگر شما هم در چنین موقعیتی بودید، ترتیب زیر عمل کنید:

*3 *کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی* تاریخ سررسید (۸ رقم، ازچپ به راست: چهاررقم سال، دو رقم ماه، دو رقم روز) *مبلغ به ریال (کمتر از 150000000) *کد ملی ذی‌نفع اول*کد ملی ذی‌نفع دوم#

ثبت چک در سامانه پیامکی چک صیادی

بعد از انجام تمام این مراحل هنوز ثبت چک شما به طور کامل انجام نشده است. یادتان باشد بعد از مطالعه پیامکی که گرفته‌اید، باید کد دستوری *4*1# را بزنید تا فرآیند ثبت چک از سوی صادرکننده به پایان برسد. پس از ارسال کد دستوری *4*1# پیامک زیر برای شما ارسال می‌شود که نشان‌دهنده ثبت چک است.

سامانه استعلام پیامکی چک صیادی

تایید چک در سامانه پیامکی بانک مرکزی

مرحله ششم | بعد از ثبت چک، مرحله تایید آن خیلی اهمیت دارد. در واقع برای چک‌های صیادی، شما فقط زمانی دارنده چک هستید که با یکی از روش‌های چهارگانه اینترنت‌بانک، اپلیکیشن‌ها، خودپردازها یا سامانه پیامکی، دریافت چک را تایید کنید. مرحله تایید چک به روش کد دستوری به ترتیب پایین است:

*5*کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی#

تایید چک در سامانه پیامکی بانک مرکزی

پس از مطالعه دقیق محتوای ثبت شده چک، اگر از مبلغ و تاریخ درج شده اطمینان پیدا کردید، می‌توانید با کد دستوری *6*1#  مثل نمونه زیر، دریافت چک را تایید کنید.

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

روش انتقال چک در سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

مرحله هفتم | پس از تایید دریافت چک، ذینفع چک می‌تواند چک را به فرد دیگری انتقال دهد. شیوه تنظیم پیامک برای انتقال چک به شیوه زیر است:

*7 *کد ملی انتقال‌دهنده *شناسه صیادی *شناسه/کد ملی گیرنده چک#

روش انتقال چک در سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

پیامک ارسال شده را به دقت مطالعه کنید؛ اگر مورد تاییدتان بود با کد دستوری*8*1# انتقال چک را مثل نمونه زیر تایید و نهایی کنید.

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

اخبار مرتبط
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.
امروزه که معاملات با چک بسیار زیاداند، احتمالا اعتماد به صاحب چک تا حدودی سخت باشد. به همین منظور بانک مرکزی در سامانه صیادی، خدمت استعلام خوش حسابی را ارائه نمود تا افراد با یک استعلام ساده، سابقه طرف معامله خود را بدانند و با خیال راحت چک را قبول یا رد کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها