پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی با منشأ اسکناس در بانک‌ها+نرخ سود سپرده های ارزی

24 خرداد 1401
پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی با منشأ اسکناس در بانک‌ها+نرخ سود سپرده های ارزی

به گزارش بانک اول بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۱۰ اردیبهشت، هنگامی که سپرده‌گذاری با تحویل اسکناس ارز انجام شده باشد، بانک سپرده‌پذیر در صورت درخواست سپرده‌گذار، مکلف و متعهد به عودت همان نوع ارز اسکناس به مشتری بوده و علاوه بر این سود سپرده ارزی نیز ‌باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.

 از جمله خدمات ارزی بانک‌ها اخذ و نگهداری سپرده‌های ارزی از مشتریان است که مجوز این خدمت در آغاز فعالیت ارزی بانک‌های عامل به آن‌ها اعطا می‌شود. ضوابط و مقررات موضوع سپرده‌پذیری ارزی در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی و بخشنامه‌های موردی بانک مرکزی به صراحت مشخص شده است.

در راستای ایجاد اطمینان کافی برای سپرده‌گذاران ارزی در شبکه بانکی کشور و ایجاد فرصت سپرده‌گذاری توسط بانک‌ها نزد بانک مرکزی، وفق مقررات و بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفته است:

۱ـ بانک‌های عامل در زمان برداشت یا بستن حساب توسط مشتریان، ملزم به پرداخت عین اسکناس ارز هستند. 

به عبارت دیگر در صورتی که سپرده‌گذاری با تحویل اسکناس ارز انجام شده باشد، بانک سپرده‌پذیر در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان نوع ارز اسکناس بوده و علاوه بر این سود سپرده ارزی آن نیز باید به صورت اسکناس ارز پرداخت شود. 

۲ـ بانک‌ها مکلف شده‌اند هنگام سپرده‌پذیری ارزی از مشتریان، در رسید تحویلی به مشتری مواردی نظیر نوع ارز، نحوه وصول ارز از مشتری (اسکناس)، تعهد به بازپرداخت ارز به اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را قید کنند. در این ارتباط شایان ذکر است در صورت سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس از اشخاص توسط بانک‌ها به نیابت از بانک مرکزی، بازپرداخت اصل و سود مبلغ سپرده‌گذاری شده از سوی مشتری توسط بانک مرکزی تضمین شده است. 

با اطمینان خاطر ایجاد شده برای سپرده‌گذاران ارزی در قالب بخشنامه‌های ابلاغی از سوی بانک مرکزی و همچنین خطرات زیاد نگهداری وجوه ارزی به صورت اسکناس، انتظار می‌رود که این منابع در بانک‌ها سپرده‌گذاری و نگهداری شوند تا نه تنها ریسک نگهداری فیزیکی ارز به حداقل ممکن برسد، بلکه متقابلآ بازده مطلوب و مناسبی هم به واسطه سپرده‌گذاری نزد بانک‌های عامل عاید آن‌ها شود. از سوی دیگر برای اینکه منابع جمع‌آوری شده در قالب این نوع سپرده‌های ارزی برای بانک‌های سپرده‌پذیر بدون استفاده نباشد، بانک مرکزی این فرصت را برای بانک‌های عامل ایجاد کرده است که نه تنها هزینه‌های جمع‌آوری و نگهداری سپرده‌ارزی را به حداقل برسانند، بلکه با استفاده از این فرصت‌ها منابع ارزی بی‌مصرف نزد مردم به چرخه اقتصادی کشور بازگشته و در جای خود مورد بهره‌برداری مناسب قرار گیرد.

بر این اساس بیسترین نرخ سود سالیانه سپردهای  ارزی یورویی با منشاء حواله و سرسید ۱۲ ماهه ۳.۵ درصد و برای سپردهای ارزی دلاری با منشا حواله سالیانه ۲.۵ درصد است و برای سپرده های درهمی ۱ درصد سود سالیانه پرداخت می شود.

برای سپرده های ارزی با منشاء اسکناس سود پرداختی کمتر است به این ترتیب که برای سپرده های یکساله با منشل اسکناس برای سپرده ای یورویی و دلاری هر کدام ۱ درصد و برای سپرده ای درهمی با منشا اسکناس سودی پرداخت نمی شود.

جدول کامل پرداخت سود سپرده های ارزی بانک ملت 

جدول کامل پرداخت سود سپرده های ارزی بانک ملت 

شرایط افتتاح حساب سپردهای بلند مدت ارزی:

۱- ارز ین ژاپن ٬ پوند انگلستان ٬ و فرانک سوییس ار ارزهای مجاز جهت افتتاح سپردهای بلند مدت ارزی حذف شده است و تمدید سپردهای مفتوحه قبلی امکان پذیر نمی باشد.

۲- امکان افتتاح حساب سپرده (اعم از قرض الحسنه ٬ کوتاه مدت ٬ و بلند مدت ) از محل آورده نقدی مشتری (اسکناس) صرفا با ارزهای دلار و یورو مجاز است.

۳- نرخ سود سپردهای بلند مدت ارزی کمتر از یکسال دلار و یورو با منشاء اسکناس صفر و میزان سود یکساله نیز کاهش یافته است.

۴- افتتاح حساب سپردهای دلار و یورو با مشاء اسکناس صرفا بصورت یکساله امکان پذیر است و در صورت ابطال سپرده قبل از سررسید هیچ گونه سودی به سپرده شما تعلق نمی گیرد.

۵- افتتاح سپرده های دلار و یورو با منشاء حواله صرفا به صورت سه ماهه ٬ شش ماهه٬ نه ماهه٬ و یک ساله امکان پذیر است.

۶-امکان تمدید سپرده های مفتوحه قبلی با منشاء اسکناس سه ٬ شش و نه ماهه میسر نیست.

۷-درصورت ابطال سپردهای دلار و یورو با منشاء حواله قبل از سه ماه هیچگونه سودی به سپرده تعلق نخواهد گرفت.

۸- در صورت ابطال سپرده های دلار و یورو با منشاء حواله بعد از گذشت سه ماه و قبل از سر رسید ۶٬۹ و یکساله سود پرداختی متناسب با زمان سپرده منهای ۰.۲۵ درصد خواهد بود.

۹- افتتاح حساب به ارز درهم با منشا حواله خارجی صرفا به صورت ۶ ماهه و یکساله است.

۱۰-در صورت ابطال سپرده درهم با منشا ء حواله قبل از ۶ ماه هیچگونه سودی به سپرده تعلق نمی گیرد.

۱۱- افتتاح سپرده بلند مدت ارزی با منشا ء داخلی امکان پذیر نیست.

۱۲- افتتاح حساب سپرده بلند مدت ارزی از محل حواله با منشاء بانک های چینی امکان پذیر نمی باشد .در خصوص حواله وارده یورویی دریافتی از منشاء بانک های چینی (کنلن بانک چین و...) صرفا امکان افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز مجاز می باشد.

شرایط افتتاح حساب کوتاه مدت ارزی :

۱- سود سپرده های کوتاه مدت دلار که در حال حاضر با نرخ OVERNIGHT پرداخت می گردد به نرخ ۰.۰۲ درصد (به صورت ثابت ) کاهش یافته است.

۲- سود سپرده های کوتاه مدت یورویی صفر است.

۳- سود حساب های کوتاه مدت به ارز درهم صفر گردیده است و شعب صرفا مجاز به افتتاح حساب های قرض الحسنه پس انداز به ارز درهم از محل حواله با منشا خارجی هستند.

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها