جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چطوری درگاه بانکی برای سایت بگیریم؟

24 خرداد 1401
چطوری درگاه بانکی برای سایت بگیریم؟


درگاه بانکی

هیچ می‌دانستید این‌ روزها دریافت درگاه بانکی برای سایت از واجبات کسب‌وکار است؟ راستش ما هم این موضوع را دقیقاً نمی‌دانستیم یعنی کسب‌وکارمان خوب پیش نمی‌رفت تا این‌که سایت رقبا را رصد کردیم و دیدیم بله! آن‌‌ها مجهز به درگاه پرداخت هستند و ما از غافله عقب مانده‌ایم.

 اصلاً تازه فهمیدیم که یکی از دلایل اصلی این‌که سبد خرید سایت رها می‌شود، در واقع نبود سرویس درست‌‌ودرمانی برای پرداخت آنلاین است، چراکه وجود درگاه بانکی باعث می‌شود مشتری سریعتر و آسان‌تر فرایند خرید را تکمیل کند و در نتیجه فروش هم بالا برود. البته شاید شما هم دل‌تان می‌خواهد فکری به حال پرداخت آنلاین در سایت‌تان بکنید.‌ اما این‌که اصلاً درگاه پرداخت چیست؟ چطوری درگاه پرداخت بانکی برای سایت بسازیم؟ از کجا ‌و چه نوع درگاهی را بگیریم؟ سؤالاتی هستند که برای پیدا کردن جواب‌شان بهتر است با ما به دنیای درگاه‌ها بیایید.

تعریف درگاه پرداخت بانکی چیست؟

 درگاه پرداخت بانکی از آن سیستم‌هایی است که در بستر اینترنت مثل چوب جادو عمل می‌کند. بین فروشنده و خریدار قرار می‌گیرد تا تراکنش‌های مالی و انتقال وجه به آسانی انجام بشود. در واقع این نرم‌افزار باعث می‌شود مشتری بعد از این‌که محصول و خدمات مورد نیازش را به طور مثال از داخل سایت انتخاب کرد، بلافاصله در همان محیط سایت بدون زحمت دیگری دگمه‌ی پرداخت را بزند و با ورود به صفحه پرداخت در کمترین زمان هزینه را واریز کند. خب این‌طوری دیگر مشتری مجبور نیست از سایت خارج بشود و از اپلیکیشن‌ها یا روش کارت‌به‌کارت برای پرداخت هزینه استفاده کند.

درگاه بانکی یا درگاه پرداخت : سیستمی است که امکان تراکنش های مالی در بستر اینترنت را فراهم می کند. به این معنی که مشتریان شما می توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا نرم افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب شما کنند.

قبل از هر اقدامی با انواع درگاه بانکی آشنا بشوید

شناخت قبل از اقدام یک اصل است با توجه به این اصل باید بدانید که در مجموع درگاه‌ها انواع مختلفی دارند، مثل درگاه ارزدیجیتال، درگاه پرداخت بین‌المللی و ... که با توجه به کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید. اما در کل تمام درگاه‌ها در دو نوع، یعنی درگاه بانکی مستقیم یا درگاه بانکی واسط(غیر مستقیم) ارائه می‌شوند.‌ در ایران شرکت‌هایی به نام psp که از طرف بانک مرکزی مجوز دارند و تحت کنترل و نظارت شرکت شاپرک هستند، درگاه‌ بانکی ارائه می‌دهند. اگر شما از خود این شرکت‌ها درگاه بگیرید در واقع درگاه مستقیم دریافت می‌کنید.

البته بهتر است بدانید کسب‌وکارهای بزرگ که گردش مالی زیادی دارند و تمام شرایط و الزامات دریافت این نوع درگاه بانکی را دارند به سمت آن می‌روند، اما یک سری شرکت‌ها به نام پرداخت‌یار هستند که واسط بین psp ها و متقاضی قرار می‌گیرند. حالا اگر شما از پرداخت‌یارها درخواست درگاه کنید در واقع درگاه بانکی واسط دریافت خواهید کرد. می‌دانیم الان دارید فکر می‌کنید تفاوت این دو نوع در چیست. بیایید سراغ مطلب بعدی تا برایتان بگوییم.

تفاوت درگاه بانکی مستقیم با درگاه بانکی واسط

موقع تقاضای درگاه بانکی مستقیم شما باید یک سری مدارک و مجوزها از جمله نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد، مجوز و پروانه‌ی کسب‌وکار یا اجاره‌نامه و کد مالیاتی را داشته باشید و گرفتن  درگاه مستقیم ۳ تا ۷ روز کاری و حتی بیشتر زمان می‌برد. در دریافت درگاه واسط احراز هویت از اهمیت بالایی دارد که با مدارک اصلی قابل انجام است و در کمتر از دو ساعت سیستم درگاه بانکی را روی وب‌سایت متقاضی فعال می‌کنند.

درگاه مستقیم به شکلی است که نام برند و فروشگاه شما در صفحه پرداخت به نمایش در‌می‌اید که این مورد در درگاه واسط دیده نمی‌شود و در کل درگاه مستقیم به شکل اختصاصی به سایت شما اضافه می‌شود.
پول واریزی از سمت مشتری در درگاه‌های مستقیم به شکل مستقیم و بدون واسطه به حساب فروشنده واریز می‌شود اما تسویه حساب در درگاه واسط با فاصله زمانی چند ساعته و بیشتر به شکل روزانه است. یعنی اول هزینه به حساب شرکت پرداخت‌یار واریز و بعد به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

تمام تراکنش‌ها با درگاه مستقیم بدون کارمزد هستند اما موقع‌ استفاده از درگاه واسط با توجه به خدمات شرکت‌‌های پرداخت‌یار کارمزدی از هر تراکنش کم می‌شود.

انتخاب درگاه پرداخت مستقیم و واسط

مراحل و روش دریافت درگاه بانکی مستقیم برای سایت

در ابتدا لازم است بدانید دوازده شرکت psp ارائه دهنده‌‌گان درگاه مستقیم هستند و در واقع زیر مجموعه‌ی دوازده بانک به شمار می‌روند. مثلاً درگاه پرداخت بانک ملت را شرکت به‌‌پرداخت ملت یا درگاه پرداخت بانک اقتصاد نوین را شرکت پرداخت نوین آرین ارائه می‌دهند. داشتن حساب بانکی از الزامات است هر چند بانکی مثل سامان برای ارائه‌ی درگاه لزوم داشتن حساب را ندارد. از طرفی به طور کلی برای ثبت و درخواست درگاه مستقیم نیازی ندارید به این شرکت‌ها مراجعه کنید و می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

  • به وب سایت شرکت مد نظرتان مراجعه کنید و به شکل آنلاین فرم درخواست درگاه بانکی خود را پر کرده برای تایید ارسال کنید.
  • در مرحله‌ی بعد باید فرم مربوط به احراز هویت حقیقی یا حقوقی را کامل کنید.
  • البته گاهی اوقات لازم است به شکل حضوری برای ارائه‌ی یک سری مدارک در شرکت مد نظرتان حاضر بشوید. این مورد بستگی به ساز و کار و سیاست کاری شرکت مد نظر شما دارد.
  • بعد از بررسی و تایید فرم‌های حقیقی یا حقوقی شما، درگاه مد نظرتان را دریافت خواهید کرد. در واقع یا شما اسنادی را دریافت می‌کنید تا یک درگاه بانکی با برنامه‌نویسی روی سایت‌تان فعال کنید یا اگر سایت‌‌تان وردپرس است، افزونه پرداخت مورد نظرتان را فعال می‌کنید.

مراحل و روش دریافت درگاه بانکی واسط برای سایت

اگر یادتان باشد گفتیم که برای ایجاد درگاه واسط نیازی به مدارک و‌ شرایط خاصی مثل اینماد و مجوز کسب‌وکار ندارید. راستش با توجه به این‌که همه‌ی کسب‌وکارها دارای اینماد و مجوز نیستند و نمی‌توانند به شکل مستقیم از psp ها درگاه بگیرند، شرکت‌های پرداخت‌یار برای حذف این الزامات، واسط بین درخواست کننده و شرکت‌های psp  می‌‌شوند و روندی را ایجاد می‌کنند که راه را برای متقاضی آسان می‌کند.

چه معلوم شاید خود شما هم این مجوزها را ندارید. اگر این‌طور است و تراکنش‌های متوسطی دارید و اصلاً یک شرکت نو پا هستید، تجربه می‌گوید انتخاب درگاه واسط بهترین گزینه است. اما خب باید بدانید در برابر راحتی مسیر دریافت، کارمزدی بین نیم تا دو درصد از تراکنش‌ها کسر می‌شود که این میزان کارمزد بستگی به ویژگی‌های پرداخت‌یار انتخابی شما دارد. مثلاً پرداخت‌یار رایان پی کارمزد یک درصد تا سقف ۶۰۰۰ تومان دارد.

دریافت درگاه پرداخت

بد نیست بدانید افزونه‌ها و خدمات درگاه‌های واسط نسبت به درگاه‌های مستقیم بیشتر است. به طور مثال اگر از سایت پرطرفدار ورد‌پرس استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید از پلاگین‌های پرطرفدار مثل ووکامرس و edd  برای ساخت فروشگاه خود استفاده کنید و افزونه پرداخت‌های آن‌ها را هم از شرکت‌های پرداخت‌یار دریافت کنید. حالا با این توضیحات برویم سراغ این‌که برای ساخت درگاه بانکی واسط باید چه مراحلی را طی کنیم.

وارد سایت پرداخت‌یار مد نظرتان بشوید و ثبت‌نام و درخواست خود را به شکل آنلاین ارسال کنید.

در مرحله‌ی بعد احراز هویت خود را انجام بدهید که شامل ارسال کپی شناسنامه و کد ملی است.

بعد از تایید احراز هویت، آدرس سایت را برای دریافت درگاه مد نظرتان درج کنید.

تأیید دامنه از سمت پرداخت‌یار و دریافت API مورد نظر، البته نگران نباشید در این‌جا طبق نیاز و اطلاعاتی که وارد می‌کنید، آموزش‌هایی برای پیاده‌سازی و اتصال درگاه بانکی به وب‌سایت و  API مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌گیرد.
با درج اطلاعاتی مثل شماره کارت، شماره حساب و شماره شبا برای حساب مقصد درگاه خود را دریافت و روی سایت فعال می‌کنید.


در آخر باید بگوییم که شما هر نوع سایتی هم که داشته باشید، دریافت درگاه بانکی و استفاده از آن یکی از کارهای اساسی و تضمین‌کننده‌ی افزایش فروش در سایت شما محسوب می‌شود؛ چراکه مشتری بدون اتلاف وقت و دغدغه‌ی خاصی در هر جایی که هست می‌تواند بعد از انتخاب کالا و خدمات دگمه‌ی پرداخت را بزند و وارد صفحه پرداخت بشود. اما این‌که شما چه نوع درگاهی لازم دارید و چطوری باید آن را دریافت کنید و جزئیات دیگر اطلاعاتی هستند که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم.

اخبار مرتبط
شرکت وب میزبان گیل با برند آقای پرداخت آمادگی دارد تا به کسب و کارها همزمان با دریافت اینماد ، درگاه پرداخت ارائه کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات