پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

همه چیز درباره بیمه روستاییان و عشایر + شرایط و نحوه ثبت نام

24 خرداد 1401
همه چیز درباره بیمه روستاییان و عشایر + شرایط و نحوه ثبت نام

به گزارش بانک اول بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در ذیل قانونی که وزارت رفاه و تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۳ در  راستای کاهش فاصله طبقاتی و فقر و همچنین کمک به زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی را به تصویب رساند قرار دارد. بودجه اجرایی بیمه مذکور توسط صندوق بازنشستگی کشوری، فولاد، تامین اجتماعی و همچنین صندوق بیمه تامین اجتماعی کشاورزات، روستاییان و عشایر تامین می‌شود.

 

شرایط لازم متقاضیان برای ثبت نام بیمه روستاییان 

برای ثبت نام در بیمه روستایی فرد متقاضی شاخص‌هایی مانند سن، وضعیت محل سکونت و شغل متقاضی در نظر گرفته می‌شود و شخص باید تابع جمهوری اسلامی و شاغل در حوزه صنایع و قالی‌بافی باشد. همچنین بازه سنی زنان برای این پوشش بیمه‌ای بین ۱۸ تا ۴۵ سال و برای مردان از ۱۸ تا ۵۰ سال است. متقاضی همچنین باید دارای شغل فصلی و ساکن در شهرهایی با کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت، راننده حمل مسافر یا باربر به روستاهای کم جمعیت، پرسنل ادارات وابسته به کشاورزی، نظام مهندسی، منابع طبیعی و دامپزشکی و یا مشغول در یکی از ۱۳۰ شغل تعاون روستایی باشد. 

جدول حق بیمه روستایی در سال ۱۴۰۱

سطوح درامدی

 

قابل توجه است که رئیس سازمان امور عشایری ایران در اسفند سال گذشته از اختصاص بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی برای بیمه عشایری خبر داد.

 
 

شخص متقاضی چه مبلغی باید پرداخت کند؟ تعهدات بیمه چیست؟  

شخص متقاضی بیمه روستایی باید ۱۵ درصد درآمد خود را  به عنوان حق‌بیمه پرداخت کند که ۱۰ درصد آن سهم دولت و ۵ درصد باقی مانده سهم بیمه‌شده است که در صورت بروز رخدادهایی چون خشکسالی، حوادث غیرطبیعی و آفات خراب کننده محصولات کشاورزی و باغ داری دولت ۵ درصد مابقی حق بیمه را نیز پرداخت خواهد کرد. تعهدات این بیمه نامه، خدمات درمانی، از کار افتادگی، پیری و فوت را شامل می‌شود. 

مراحل ثبت نام بیمه روستایی و عشایر

جهت ثبت نام شخص متاقضی باید با به همراه داشتن  اصل و کپی شناسنامه یا کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل او، یک قطعه عکس ۳ در ۴ متقاضی ثبت‌نام، تاییدیه محل سکونت و تأییدیه مشاغل برای رانندگان و باربری‌ها به تعاونی‌های روستا، عشایر و دهیاری‌ها مراجعه نمایند. 

قابل توجه است که تاییدیه محل سکونت را می‌توان از دهیاری و شورای روستا، شرکت تعاونی روستا و عشایر، صنف رانندگان حمل و نقل و مسافربری، جهاد سازندگی، شورای صنفی و یا با دفترچه دام و پروانه چرای دام دریافت کرد.

خدمات سامانه آنلاین روستا

افراد تحت پوشش بیمه روستایی می‌توانند با مراجعه به سامانه روستا به نشانی ضمن دسترسی به اخبار و اطلاعات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، از خدمات آنلاینی مثل مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران و سوابق بیمه در صندوق بیمه روستایی و همچنین دریافت شناسه پرداخت حق‌بیمه و پرداخت آنلاین بهره‌مند شوند./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها