جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چرا حقوق مستمری بگیران متوفی به فرزندان دختر نمی رسد؟

24 خرداد 1401
چرا حقوق مستمری بگیران متوفی به فرزندان دختر نمی رسد؟

به گزارش بانک اول بر طبق ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی، شرایط افراد واجد دریافت مستمری متوفی به این صورت است که مادامی که عیال شخص شوهر اختیار نکرده و یا فرزندان متوفی در صورتی که سن آنها کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ همین قانون قادر به کار نباشند و پدر و مادر متوفی در صورتی که اولا تحت تکفل او بوده و ثانیا سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده باشد.

سازمان تامین اجتماعی در این رابطه، فرزندان دختر مجرد که اشتغال ندارند یا طبق نظر کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر پزشکی طبق ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی، از کاراُفتاده محسوب می‌شوند و زنان مطلقه یا زنانی که همسر بازنشسته خود را از دست داده‌اند حتی اگر همسر جدید اختیار و ازدواج رسمی کرده‌اند، می‌توانند به عنوان وارث از مستمری بازنشستگی پدر یا همسر خود استفاده کنند. نوادگان دختری نیز امکان به ارث بردن مستمری پدربزرگ تحت پوشش تامین اجتماعی خود را دارند. در مجموع صندوق‌های بازنشستگی کشور که در دل نظام غیرمتمرکز تامین اجتماعی ایران، شکل گرفته‌اند؛ طبق قوانین خود باید حقوق بازنشستگی را به عنوان ارث به وراث از جمله دختران یا همسران بازمانده منتقل کنند.

بر طبق ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی مستمری، همسر بیمه شده متوفی، ۵۰% از مستمری را دریافت می‌کنند که در صورت چند همسری این به تساوی میان آنها تقسیم خواهد شد.

به موجب بند یک ماده ٤٨ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ و آئین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۲۷ بهمن ۹۳ قوه قضاییه، ازدواج دائم همسر یا همسران بیمه شدگان یا مستمری بگیران متوفی، مانع استمرار در پرداخت مستمری فوت و سایر مزایای جانبی متعلقه به آنان نخواهد بود.

با توجه به شرایط موجود و قوانین مذکور در رابطه با پرداخت حقوق به همسر شخص متوفی حتی پس از ثبت ازدواج رسمی، از این مفاد صریح قانونی استنباط می‌شود عدم دریافت حقوق مستمری پدر متوفی توسط دخترانشان یک مشکل قانونی باشد که با توجه به اینکه برخی دختران از ترس و از روی نیاز به حقوق پدر با بیمه نکردن خود این قانون را در راستای تامین و امرارمعاش خود دور می‌زنند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد نیاز است این قانون با اعمال یک بند و تبصره جدید اصلاح گردد.

اخبار مرتبط
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی درباره زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری توضیح داد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی برای سال ۱۴۰۳ موافقت کردند، اما این افزایش حقوق از چه زمانی اعمال خواهد شد؟
روابط‌عمومی صندوق از فرهنگیانی که علاقه‌مند به عضویت هستند خواسته است با مراجعه به دفاتر نمایندگی صندوق در سراسر کشور یا ادارات تعاون آموزش و پرورش نسبت به عضویت اقدام کنند تا از خدمات حین خدمت و سودآوری این مجموعه بزرگ اقتصادی در زمان بازنشستگی بهره‌مند شوند.
سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران خطاب به بازنشستگان و مستمری بگیران در اطلاعیه‌ای درباره فروش سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر شفاف سازی کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها