جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

شرایط دریافت چک موردی اعلام شد

24 خرداد 1401
شرایط دریافت چک موردی اعلام شد

به گزارش بانک اول مرادی، کارشناس حوزه پولی، درباره چک موردی گفت: کلیه افراد حقیقی که دارای حساب جاری بدون دسته چک هستند، می‌توانند در طول سال تا ۵ فقره چک موردی و در هر مرتبه درخواست تا دو عدد چک موردی از بانک دریافت کنند.

کردناییج، کارمند بانک، در این‌باره اظهار داشت: چک موردی، مانند چک‌های صیادی باید در سامانه صیاد ثبت شود و البته یک تفاوت دارد؛ چک‌های موردی، قابل انتقال نیستند.

 

متقاضیان برای دریافت این چک، چه شرایطی باید داشته باشند؟

نادعلی‌زاده، سخنگوی قانون جدید چک در بانک مرکزی، گفت: متقاضی دریافت این‌گونه چک، نباید سابقه چک برگشتی رفع سوءاثرنشده، داشته باشد.

او ادامه داد: همچنین دریافت‌ کننده چک موردی، نباید محکومیت قضایی داشته باشد و چک‌های قبلی خود را باید به موقع پرداخت کرده باشد.

نادعلی‌زاده درباره برگشت خوردن چک موردی، گفت: شخصی که صادر کننده چک موردی برگشت خورده باشد، نمی‌تواند دسته چک جدید یا چک موردی جدید دریافت کند و امکان دریافت کارت بانکی یا ضمانت‌نامه بانکی را ندارد

مقررات مربوط به این نوع چک در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به شبکه بانکی، ابلاغ و از مرداد همان سال در شبکه بانکی لازم‌الاجرا شد، اما برخی نمایندگان مجلس به اجرای آن انتقاد دارند.

پژمان‌فر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در این‌باره گفت: برخی از افراد نیاز به چک موردی دارند که متأسفانه اجرای آن در سامانه بانکی به صورت ناقص بوده است و ما آن را پیگیری می‌کنیم تا کار‌های لازم انجام شود.

بانک مرکزی معتقد است که اجرای این موضوع آغاز شده، اما استقبال سامانه بانکی و مردم از این محصول، قابل توجه نبوده است.

نادعلی‌زاده نیز در این‌باره اظهار داشت: تعدادی از بانک‌ها در حال ارائه این محصول هستند، اما تعداد آن‌ها قابل توجه نیست.

سخنگوی قانون جدید چک در بانک مرکزی، گفت: همه بانک‌ها مکلفند این محصول را در سبد محصولات خود قرار دهند، اما نکته قابل توجه این است که دریافت‌ کنندگان چک موردی در بانک‌ها نیز بسیار اندک هستند.

حالا باید منتظر ماند و دید که برنامه بانک‌ها برای اجرای فراگیرتر این نوع چک چه خواهد بود.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها