پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

۶ راهکار موثر پس‌انداز کردن

24 خرداد 1401
۶ راهکار موثر پس‌انداز کردن

به گزارش بانک اول در تعریف پس‌انداز می‌توان گفت: پس‌انداز بخشی از درآمد شما است که صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود، یعنی از آن برای خرید پوشاک یا خوراک در ماه استفاده نمی‌کنید. به بیان دیگر می‌توان گفت، این بخشی از پول شما است که برای استفاده در آینده کنار گذاشته‌اید و بلافاصله و برای هر موضوعی آن را خرج نمی‌کنید.

شاید برایتان سؤال شده باشد که چرا اصلاً باید پول پس‌انداز کنیم؟ پس‌انداز می‌تواند برای دستیابی به اهدافی در کوتاه مدت مانند خرید تلفن همراه یا در درازمدت مانند ادامه تحصیل یا خرید ماشین یا خانه استفاده شود.

صرفه جویی در پول و پس‌انداز همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا هزینه‌های غیرمنتظره‌ای که برایمان رخ می‌دهد مانند یک بیماری را پوشش دهیم، وسیله‌ای را که قابل تعمیر نیست جایگزین کنیم یا به یک سفر اضطراری برویم.

علاوه بر این، پس‌انداز قابل سرمایه گذاری است و در نتیجه با پولی که کنار گذاشته‌اید، می‌توانید سود به دست آورید و به همین ترتیب پس اندازه خود را افزایش دهید، یا با کسب درآمد از پس‌اندازتان زندگی ایده‌آل‌تری برای خودتان بسازید. به این معنا که نه تنها بودجه لازم برای خرج کردن در آینده را خواهید داشت، بلکه در این فرایند پول نیز به دست خواهید آورد.

 

پس‌انداز کردن به‌وسیله بودجه

 

ابتدا باید یک بودجه برای خود ایجاد کنید. قبل از اینکه حتی بتوانید رؤیای پس‌انداز پول داشته باشید، باید بدانید که پول شما به کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود. اگر کسی نداند که پولش چگونه خرج می‌شود، چگونه می‌تواند تصمیم بگیرد که کجا هزینه‌ها را کاهش دهد یا کجا پول نقد اضافی برای پس‌انداز پیدا کند؟ تا زمانی که این ها را ندانید نمی‌توانید پس‌انداز کنید، و به همین دلیل است که بودجه بسیار مهم است.

برای ایجاد یک بودجه نیازی به یک فرایند طاقت‌فرسا نیست. با این حال، شما باید بدانید که پول شما به کجا می‌رود. شما می‌خواهید فهرستی از هزینه‌های ماهانه خود از جمله مسکن، آب و برق، خواربار، پرداخت بدهی و سرگرمی تهیه کنید. هنگامی که تصویر واضحی از میزان هزینه‌های خود در یک ماه معمولی دارید، می‌توانید به دنبال روندها و حوزه‌های مشکل باشید. بعد از اینکه حوزه‌های مشکل را پیدا کردید، ایده بهتری در مورد اینکه کجا و چقدر می‌توانید هزینه را کاهش دهید خواهید داشت. برای مثال، ممکن است چندین بار برای شام بیرون بروید، یا سفارش غذای گران قیمت بدهید. شاید بتوانید آن را کاهش دهید و آن پول را به پس‌انداز خود اختصاص دهید. همچنین باید پس از کسر مالیات، درآمد ماهانه خود را یادداشت کنید.

همان‌طور که می‌بینید، ایده این است که تصویری از مقدار پولی که می‌گیرید یعنی درآمد خالص ماهیانه شما و تصویر دیگری از اینکه پول شما به کجا می‌رود یا همان هزینه‌های ماهانه شما، ترسیم کنید، اما دقت کنید که لازم نیست وسواس گونه تک‌تک ریال‌های خرج شده را ردیابی کنید.

اول از هر هزینه‌ای پس‌انداز کنید

پس از اینکه مشخص کردید پولتان به کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود، امیدوارید که مقداری پول اضافی برای پس‌اندازتان بماند و یا مقداری پول برای یک برنامه بازنشستگی مانند پرداخت بیمه کنار بگذارید. با این حال، یک راز دیگر برای پس‌انداز پول وجود دارد، آن هم این است که قبل از هر هزینه‌ای پس‌انداز کنید. عجله نکنید! برایتان توضیح می‌دهم.

اگر مانند اکثر مردم هستید، احتمالاً منتظر می‌مانید تا چک حقوق شما به حساب جاری شما واریز شود، صورت‌حساب‌ها را بپردازید و خورد و خوراک هفتگی را بخرید و همه این ها را قبل از اینکه تصمیم بگیرید چقدر پول می‌توانید پس‌انداز کنید انجام می‌دهید. تا آن زمان که همه هزینه‌ها را انجام دادید در آخر ماه، مقدار پول باقیمانده شما ممکن است ناچیز باشد. و ممکن است نگران باشید که در اواخر هفته به آن مقدار پول نیاز داشته باشید، بنابراین شاید از پس‌اندازکردن پول خودداری کنید و این تصمیم می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد.بگذارید برای فهم بیشتر این راهکار مثالی برای شما بزنم.

مثالی برای پس‌انداز کردن

شما باید مانند هر قبض دیگری به پس‌انداز خود فکر کنید. وقتی قبض برق شما هر ماه می‌آید، مطمئن می‌شوید که هرچه سریع‌تر پرداخت می‌شود. شما باید با پس‌انداز پول متفاوت رفتار کنید دقیقاً مانند قبض‌هایتان. به‌عنوان‌مثال اگر هدف شما این است که ۱۰۰ هزار تومان در ماه پس‌انداز کنید، پس هدف پس‌انداز خود را به عنوان یک صورت حساب ۱۰۰ هزار تومانی در نظر بگیرید که باید پرداخت شود. اگر در مورد پس‌انداز به عنوان صورت حسابی که باید پرداخت شود فکر کنید، به احتمال زیاد آن را هر چه سریع‌تر واریز کرده و صندوق اضطراری خود را ایجاد می‌کنید.

فقط فکر کردن به پس‌انداز ماهانه‌تان به‌عنوان صورت‌حساب و قبض کافی نیست، و اینجاست که باید ابتدای هر هزینه‌ای پس‌انداز کنید. شما باید یک طرح پس‌انداز خودکار ایجاد کنید که قبل از اینکه فرصتی برای خرج کردن داشته باشید، به طور خودکار پول را به حساب پس‌انداز شما واریز می‌کند. این کار را می‌توانید از راه‌های مختلف انجام دهید. می‌تواند مستقیماً از طریق سپرده مستقیم کارفرمای شما یا از طریق انتقال مکرر هر ماه به بانک شما انجام شود. و درست مانند جادو، حتی پولی را که هر هفته صرف پس‌انداز می‌شود از دست نمی‌دهید، و با این ترفند حساب پس‌انداز شما با گذشت زمان شروع به رشد می‌کند.

کمتر از درآمد خود خرج کنید

شاید در نگاه اول این راه حل به نظرتان ساده بیاید اما این جام مقدس مالی شما است، اگر نتوانید از این راز استفاده کنید، هرگز نمی توانید در پول خود پس انداز کنید. شما باید کمتر از درآمد خود پول خرج کنید و هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. همه چیز در مورد جریان نقدی است. بگذارید برای فهم بیشتر موضوع مثالی بزنم.

اگر ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشید و ۱۱۰ هزار تومان خرج کنید، اکنون با کسری ۱۰ هزار تومانی مواجه هستید. برای پوشش ۱۰ هزار تومان اضافی خرج شده، ممکن است از یک کارت اعتباری وام بگیرید. متأسفانه، پول قرض گرفته شده با هزینه بهره همراه است، به این معنی که شما بیش از ۱۰ هزار تومان در ضرر هستید. اگر این روند را به طور منظم و با مبالغ هنگفت میلیونی ادامه دهید، می‌توانید ده‌ها و صدها میلیون تومان بدهی داشته باشید.

با افزایش بدهی شما، ممکن است متوجه شوید که هر ماه فقط حداقل پرداخت‌ها را انجام می‌دهید. به این معنی که پرداخت شما ممکن است حتی سود بدهی را پوشش ندهد. در نتیجه، پرداخت بدهی ممکن است سال‌ها طول بکشد، و با احتساب کل هزینه بهره، احتمالاً بسیار بیشتر از مبلغ اصلی که وام گرفته‌اید، پرداخت کرده‌اید.

در حد توانتان خرج کنید

ممکن است راه ساده‌ای به نظر برسد. اما یکی از ضروری‌ترین رازهای صرفه جویی در پول این است که مطمئن شوید در حد توان خود خرج می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر در حال حاضر به فکر خرید خانه هستید، مهم است که ابتدا تعیین کنید که چقدر از هزینه خرید خانه جدید را می‌توانید بپردازید. می‌توانید ارزیابی کنید که پرداخت وام مسکن، نرخ وام مسکن، نرخ مالیات بر دارایی و بیمه صاحب خانه چگونه بر بودجه شما تأثیر می‌گذارد. این به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که در حد توان خود خرج می‌کنید یا نه، به خصوص اگر به دنبال راه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه با بودجه محدود هستید. این نکته خیلی مهم است که همیشه حواستان باشد که بی حساب و کتاب هزینه‌ای نکنید.

یکی دیگر از رازهای پس‌اندازکردن پول با روش در توان خودتان خرج کردن این است که، نظارت دقیق بر نحوه استفاده از کارت اعتباری خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که فقط از کارت اعتباری خود برای پرداخت هزینه‌هایی استفاده کنید که توانایی پرداخت آن را دارید. سپس می‌توانید سعی کنید هر ماه صورت‌حساب خود را به طور کامل پرداخت کنید. با اجتناب از موجودی در صورت‌حساب کارت اعتباری‌تان، می‌توانید پولی را که برای پرداخت سود خرج می‌کردید پس‌انداز کنید یا آن پول را در جهت اهداف مالی خود قرار دهید.

هنگامی که این راز پس‌انداز پول را اجرا می‌کنید و در حد توان خود زندگی می‌کنید، هر پولی را که پس‌انداز می‌کنید را به یک حساب پس‌انداز آنلاین با بازده بالا منتقل کنید. این به پول شما اجازه می‌دهد تا سود کسب کند و در طول زمان رشد کند.

یک برنامه مالی برای خود بسازید

خواه برای اهداف بلندمدتی مانند تحصیلات دانشگاهی خودتان یا فرزندتان یا بازنشستگی خودتان پس‌انداز کنید، یا بخواهید راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کوتاه مدت در نظر بگیرید، یک برنامه مالی می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند.

یکی از ضروری‌ترین رازهای پس‌اندازکردن در هنگام ایجاد برنامه مالی، راه اندازی صندوق اضطراری برای خودتان است. اگر هزینه‌های غیرمنتظره‌ای مانند تصادف یا بیماری رخ داد، می‌توانید بدون دست زدن به حساب‌های چک یا پس‌انداز اولیه خود، از صندوق اضطراری خود استفاده کنید. کارشناسان مالی معمولاً توصیه می‌کنند که سه تا شش ماه هزینه زندگی را در صندوق اضطراری خود پس‌انداز کنید.

هنگامی که در حال تصمیم گیری در مورد بهترین مکان برای نگهداری صندوق اضطراری خود هستید، ممکن است بخواهید در نظر بگیرید که چقدر سریع می‌توانید به پول نقد خود و همچنین مزایای حساب خود دسترسی پیدا کنید. بسته به اینکه چقدر باید پول را برداشت کنید و چقدر سریع می‌خواهید حساب ایجاد کنید، می‌توانید صندوق اضطراری خود را در یک حساب پس‌انداز نگهداری کنید.

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در ایجاد برنامه مالی، خودکار کردن پس‌انداز شما است. این یک راز ساده و در عین حال قدرتمند پس‌انداز پول است. اجازه دهید برایتان توضیح دهم. با تنظیم انتقال خودکار منظم از حساب جاری خود به حساب پس‌انداز خود، می‌توانید بدون هیچ تلاشی در پول خود صرفه جویی کنید. حتی راهی بهتر از آن، اگر چک حقوق ودیعه مستقیم از کارفرمای خود دریافت می‌کنید، ممکن است بتوانید بخشی از چک حقوق خود را به حساب پس‌انداز خود واریز کنید.

و در آخر هنگامی که در حال ایجاد برنامه مالی خود هستید، هر یک از مراحل بالا باید به شما کمک کند تا اهداف پس‌انداز خود را سریع‌تر محقق کنید.

یاد بگیرید که در برابر وسوسه مقاومت کنید

یکی دیگر از رازهای پس‌انداز پولتان این است که هزینه‌های مورد نیاز را تا حد ممکن کاهش دهید. می‌توانید بر آنچه که واقعاً نیاز دارید از نیازهای اولیه تا تفریح و استراحت تمرکز کنید.

من نمی‌گویم از خرج کردن پول بر روی چیزهایی که دوست دارید صرف نظر کنید و یا هیچ تفریحی برای خود در ماه در نظر نگیرید. بلکه منظور من این است پول خود را بر روی چیزهایی که نیاز ندارید و تأثیر مثبتی بر زندگی شما ندارند هزینه نکنید.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این راه کمکتان کند این است که قبل از هر خرج کردنی از خودتان بپرسید: آیا من واقعاً به این نیاز دارم؟ پاسخ این سؤال می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

یعنی وقتی می‌خواهید خریدی انجام دهید، از خود بپرسید که آیا این یک خواسته یا نیاز است. اگر این یک نیاز است، در نظر بگیرید که آیا خرید در حد توان شما است. و با برنامه مالی کلی شما مطابقت دارد یا خیر. اگر این‌طور نیست، از خرید صرف‌نظر کنید و پولی را که پس‌انداز می‌کنید در یک حساب پس‌انداز قرار دهید.

شما می‌توانید پول پس‌انداز کنید

اسرار بیان شده در این مقاله بیشتر شبیه اصول عقل سلیم است، آن‌ها خیلی روشن هستند و می‌دانم که آن‌ها را از قبل می‌دانستید. این واقعیت است که بسیاری از ما می‌دانیم که باید پول خود را بودجه بندی کنیم. پول را برای آینده کنار بگذاریم، و از بدهی دور بمانیم، اما بسیاری از ما هنوز نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. متأسفانه، برای برنده شدن در لاتاری، هیچ رازی برای ساختن ثروت وجود ندارد. این شش اصل صحیح مدیریت پول که با هم یاد گرفتیم، پایه و اساس امور مالی شخصی هستند.

یک چیز قطعی است. اگر بتوانید پول خود را طوری بودجه بندی کنید که کمتر از درآمدتان خرج کنید و مقداری از آن پول را قبل از اینکه خرج کنید در یک حساب پس‌انداز یا بازنشستگی قرار دهید، می‌توانید پول پس‌انداز کنید و ثروت بسازید.

اخبار مرتبط
اینستاگرام تنها راه برای درآمدزایی در فضای آنلاین نیست اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که پلتفرم درستی برای شماست، لازم است درباره راه‌های مختلف درآمدزایی از محتوای خود بدانید.
پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است وی اظهار داشت: هر کسی به صورت متناوب چه در دلار، چه در طلا، چه در املاک و مستغلات و چه در خودرو و حتی در سهام با ریسک آن حضور داشته باشد، از ریال خود می‌توان محافظت کند. این اقتصاددان تصریح کرد: در این حالت، به صورت متوسط باید خرید شود، به خصوص در طلا باید این اتفاق بیفتد.
شیطنت‌های ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار ارز و طلا، برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه نهایتا منجر به بازدهی سالانه ۲۹ درصدی شد. نرخ تورم براساس داده‌های رسمی در ۱۴۰۲ کمی بیش از ۳۲ درصد است
بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان در میان کوچکترین کشورهای جهان قرار دارند به‌طوری که اقتصاد آنها در مقایسه با تعداد ساکنان آنها بسیار بزرگ است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها