جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

پیش بینی بورس تا پایان سال؛ شاخص کل به محدوده دو میلیون واحد می رسد؟

24 خرداد 1401
پیش بینی بورس تا پایان سال؛ شاخص کل به محدوده دو میلیون واحد می رسد؟

به گزارش بانک اول پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که احتمالا شاخص کل در شش ماهه دوم سال به محدوده دو میلیون واحد دست یابد و رکورد قبلی خود را بشکند. به عبارتی شاخص کل همسو با نرخ تورمی که حداقل ۵۰درصد برآورد می‌شود، رشد خواهد داشت و اصلاحات روزهای اخیر نیز نمی‌تواند دلیلی برای بازگشت بورس به کانال نزولی باشد.

فردین آقا بزرگی، کارشناس و فعال بازار سرمایه ، روند معاملات بازار سرمایه را بررسی کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران حدود ۱۴درصد و شاخص هم وزن ۲۵درصد بازدهی مثبت داشته‌اند. در چنین شرایطی تعدادی از کارشناسان معتقدند بورس وارد فاز اصلاحی شده اما با مقایسه روند بازار با سال‌های قبل مشخص است که فراز و نشیب کنونی معاملات نمی‌تواند به منزله بازگشت آن به کانال اصلاحی باشد.

وی ادامه داد: در مقطع فعلی اصلاح و استراحت برای بازار لازم است و می‌توان گفت اصلاح همواره بخشی از ذات بازار است. بررسی بسیاری از متغیرها نیز بر رشد و افزایش‌ شاخص‌های بورسی اشاره دارند و موضوع اصلاح و بازگشت بورس به روند نزولی را تکذیب می‌کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: برای مثال مقایسه عملکرد سود و زیان شرکت‌ها عمدتا بر افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی اشاره دارد و به ندرت تحت تاثیر تغییر مقدار فروش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای قرار گرفته است. بنابراین موضوع بازگشت به کانال نزولی کاملا رد می‌شود.

وی افزود: به عبارتی دقیق‌تر می‌توان گفت تورم حادث شده در اقتصاد کشور به نوعی خود را در سود و زیان شرکت‌ها نشان داده و عملکرد مقایسه‌ای شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه قبلی نیز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند. بنابراین اگر تحلیل کارشناسان از روند بازار با روند فعلی در تضاد است این موضوع به ذات تحلیل فرد می‌گردد و نمی‌تواند واقعیات بازار را رد کند. 

آقابزرگی تشریح کرد: شرایط بازار برای همه فعالان یکی است و اطلاعات موجود در آن برای تمام کارشناسان ثابت است. تورم، نرخ دلار و بسته‌های حمایتی صورت گرفته از بازار سرمایه و افزایش شدید حجم نقدینگی تماما تایید کننده سطح جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تایید می‌کنند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بازدهی ۲۴درصدی شاخص هم وزن نشان از گستردگی تنوع اغلب صنایع و شرکت‌هایی است که نقش چشمگیری در شاخص کل ندارند و از طرفی دیگر این موضوع می‌تواند نشان از کنترل و مدیریت شاخص کل باشد.

 این کارشناس گفت: با توجه به حجم نقدینگی، تورم مورد انتظار و تورم حادث شده، دسترسی به منابع ارزی و همچنین اثرات حذف ارز ترجیحی بر نرخ فروش محصولات صنایع انتظار می‌رود قیمت‌ها و همچنین شاخص حداقل به میزان تورم و کمبود بازدهی در ۱۴۰۰ رشد داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار می‌رود شاخص کل در6ماهه دوم سال به محدوده دو میلیون واحد دست یابد و رکورد قبلی خود را بشکند. به عبارتی شاخص کل همسو با نرخ تورمی که حداقل ۵۰درصد برآورد می‌شود، رشد خواهد داشت و اصلاحات روزهای اخیر نیز نمی‌تواند دلیلی برای بازگشت آن به کانال نزولی باشد./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها