جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

آنچه که باید درباره رمز ریال بدانید

24 خرداد 1401
آنچه که باید درباره رمز ریال بدانید

به گزارش بانک اول رمزریال به اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم با افتتاح حساب در بانک‌‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران که نهادی امن‌تر از بانک‌های تجاری و تخصصی است، در ازای واریزی و سپرده ریالی، رمزریال دریافت کنند. در نتیجه می‌توان گفت که رمزریال مکمل پول نقد است و نه جایگزینی برای آن.

رمز ریال این امکان را خواهد داد که اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل شود و دیگر نیازی به تسویه بین بانکی نباشد. بنابراین، تراکنش‌های مبتنی بر رمزریال بلافاصله انجام می‌شوند و دریافت و پرداخت وجوه در کسری از ثانیه ممکن خواهد شد.

مزایا و ویژگی‌های رمز ریال

بعد از آشنایی با تعریف رمزریال، حالا نوبت به شناخت مزایا و ویژگی‌های رمزریال می‌رسد. برخی از مزایای رمز ریال عبارتند از:

حذف واسطه بانکی

زمانی که اسکناس میان افراد مبادله می‌شود، شخص ثالثی وجود ندارد. اما زمانی که مثلا از کارت بانکی برای انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر استفاده می‌کنید، بانک به عنوان شخص سوم و واسطه حضور دارد و امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند. در صورت استفاده از رمزریال، دیگر واسطه‌ای در کار نیست و مانند مبادله اسکناس بین افراد، بدون حضور شخص سوم انجام می‌شود.

کاهش هزینه‌های تولیدی بانک مرکزی

با ورود رمزریال، نیاز به انتشار اسکناس و مسکوک توسط بانک مرکزی نیز کاهش پیدا می‌کند و این امر منجر به کاهش هزینه‌های تولیدی بانک مرکزی می‌شود.

افزایش سرعت مبادلات پولی با رمزریال

رمزریال نسبت به کارت‌های اعتباری سرعت گردش بیشتری دارد و این یعنی استفاده از رمز ریال به افزایش سرعت مبادلات پولی کمک بسیاری خواهد کرد.

امنیت بالاتر

طراحی رمزریال به گونه‌ای است که ردیابی وجوه به طور دقیق قابل انجام است و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکر‌ها امکان ردیابی وجود دارد و در نتیجه بالاترین سطح امنیت را می‌توان برای رمزریال در مقایسه با اسکناس و کارت‌های اعتباری متصور بود.

فراهم آوردن یک انتخاب جدید برای شهروندان

شهروندان آزاد هستند تا پول و درآمد خود را به شکل‌های مختلف نگهداری کنند و اغلب افراد ترجیح می‌دهند که از ترکیبی از اشکال مختلف دارایی (اسکناس، طلا، حساب بانکی و غیره) استفاده کنند. رمز ریال به عنوان یک شکل از دارایی، یک انتخاب جدید برای شهروندان فراهم می‌کند و مردم می‌توانند بخشی از پول خود را به صورت رمزریال نگهداری کنند.

هدف از ایده رمز ریال

طبق گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، هدف از طراحی رمزریال در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است که اصطلاحا به آن open money می‌گویند. از طریق این فرآیند، پول دارای موجودیت هوشمند خواهد شد. به عنوان مثال اگر شخصی تسهیلاتی را از بانک به صورت رمز ریال دریافت کند، این امکان برای بانک فراهم می‌شود که بتواند ببیند مبلغ موردنظر دقیقا در جایی سرمایه‌گذاری شده است که قبلا هدف‌گذاری شده بود یا خیر. این در حالی است که در مورد اسکناس و سایر روش‌های انتقال وجوه امکان ردیابی هوشمند برای بانک وجود نداشت.

بگذارید برای جا افتادن مفهوم، یک مثال دیگر را مرور کنیم.

فرض کنید در خیابان مشغول قدم زدن هستید و ناگهان یک اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی از جیب شما بر زمین می‌افتد و شما متوجه این موضوع نمی‌شوید و به راه خود ادامه می‌دهید. شخص دیگری که پشت سر شما در حال حرکت بود، متوجه این موضوع شده و اسکناس شما را در جیب خودش می‌گذارد. به خانه می‌روید و می‌بینید که اسکناس خود را گم کرده‌اید. خب، حالا تکلیف چیست؟ می‌توانید بفهمید که چه کسی اسکناس شما را برداشته است؟ قطعا خیر، چون قابلیت پیگیری وجود ندارد. رمزریال آمده است تا این نواقص را برطرف کند. به بیان بهتر، رمز ریال فضای نوآورانه‌ای در عرصه پولی ایجاد خواهد کرد و در صورت پذیرش حداکثری آن، اندک اندک بساط سرقت، کلاهبرداری و فساد مالی برچیده خواهد شد.

زمان راه‌اندازی رمزریال چه تاریخی است؟

طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، رمز ریال بانک مرکزی از شهریور 1401 اجرایی خواهد شد.

آیا سرمایه‌گذاری بر روی رمزریال منطقی است؟

بر اساس آن چیزی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، رمزریال نماینده اسکناس فیزیکی ریال است که در فضای دیجیتال استفاده می‌شود و به عنوان ابزاری است که صرفا فرآیند پرداخت را تسهیل می‌کند. این یعنی رمز ریال فعلا یک گزینه و موقعیت سرمایه‌گذاری نیست. البته این احتمال وجود دارد که اگر پروژه فعلی خوب پیش برود، بعدها بانک مرکزی اقداماتی در این زمینه انجام دهد. هیچ چیز بعید نیست!

آیا رمز ریال را می‌توان استخراج کرد؟

در بسیاری از موارد زمانی که افراد واژه رمزریال بانک مرکزی به گوش‌شان می‌خورد، تصوری مشابه رمزارزها برای آن‌ها ایجاد می‌شود. درصورتی که رمز ریال برخلاف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، قابل استخراج نیست.

آیا برای رمزریال محدودیت عرضه وجود دارد؟

عرضه رمزریال محدود نیست و این موضوع نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. البته بانک مرکزی اعلام کرده است که از فناوری مشابه عرضه رمزارزها برای انتشار رمز ریال استفاده خواهد کرد.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها