جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چک‌های تضمین شده باید کد ۱۶ رقمی صیاد داشته باشند

24 خرداد 1401
چک‌های تضمین شده باید کد ۱۶ رقمی صیاد داشته باشند

به گزارش بانک اول نادعلی زاده گفت: صادر کننده و متقاضی چک‌های صیادی نیازی نیست اطلاعات چک را در سامانه صیادی ثبت کنند و همانند گذشته می‌توانند از بانک یک فقره چک تضمین شده دریافت کنند.

سخنگوی قانون جدید چک می‌گوید: زمانی که بانک این چک‌ها را صادر می‌کند پیش از تحویل به متقاضی،   باید چک را در سامانه صیادی ثبت و صدور آن را انجام دهد. از امروز (۱۷ خرداد) اگر چک تضمین شده‌ای بین افراد مبادله شود که فاقد کد ۱۶ رقمی باشد، قابل پردازش به صورت بین بانکی نخواهد بود و صرفا صادر کننده این چک یعنی بانک، می‌تواند وجه چک را پرداخت کند.

او در تاریخ 5 خرداد گفته بود: با شناسه دار شدن چک‌های تضمینی، امکان استعلام مشخصات این چک‌ها فراهم شده و گیرندگان چک‌های تضمینی، می‌توانند به تمام مبادی متصل به سامانه صیاد اعم از پیامک، خودپرداز، برنامک‌ها، اینترنت بانک و همراه بانک مراجعه کرده و اطمینان حاصل کنند که چک به نفعشان ثبت شده باشد. ثبت صدور چک‌های تضمین شده نیز صرفا از سوی بانک‌ها انجام می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، امکان صدور چک‌های تضمین شده با شناسه ۱۶ رقمی از ابتدای اردیبهشت امسال برای بانک‌ها فراهم شده است.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها