جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ شد

24 خرداد 1401
افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ شد

به گزارش بانک اول هیأت دولت در جلسه چهارم خرداد ماه امسال و به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در اجرای مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴،  افزایش مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان را تصویب کرد.

بر این اساس از اول فروردین ماه امسال، حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه معادل حداقل حقوق موضوع مصوب ۱۹ اسفند سال گذشته شورای‌عالی کار خواهد بود و برای سطوح بالاتر از حداقل مستمری همانند بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمولان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری موضوع بند (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه امسال کل کشور افزایش می‌یابد.

آن‌دسته از مشمولان سطوح بالاتر که مجموع دریافتی ماهانه آنها پس از افزایش موضوع این بند کمتر از یکصد میلیون ریال باشد، این افزایش تا سقف مزبور به اضافه ۶ میلیون و پانصد هزار ریال خواهد بود.

همچنین بر اساس این مصوبه، کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد تمامی مستمری بگیران واجد شرایط همانند بازنشستگان مدیریت خدمات کشوری افزایش می‌یابد.

دستگاه‌های اجرایی مشمول بند (۴) ماده (۶۸) قانون مصوب جلسه ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ هیأت وزیران در خصوص افزایش حقوق مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان نیز پیش از این مشخص و طی نامه‌ای در ۱۸ خرداد امسال توسط «محمد مخبر» ابلاغ شده بودند.

اخبار مرتبط
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.
امیرآبادی‌زاده تاکید کرد: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی انجام شد تا افزایش مصوب هیأت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها