پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان اجباری تامین اجتماعی

30 مرداد 1401
 هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان اجباری تامین اجتماعی

به گزارش بانک اول به نقل از صداوسیما، بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در صورت داشتن دو سال سابقه بیمه‌پردازی در هنگام ازدواج اول، هدیه نقدی ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه را دریافت کرده و اگر زن و شوهر هر 2 بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

طبق ماده 85 قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود.

بیمه‌شدگان برای دریافت کمک هزینه ازدواج لازم است شرایطی داشته باشند. یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمه‌شده ظرف 5 سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت 720 روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد؛ از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی این است که در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف 2 سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر 24 همچنین در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تامین اجتماعی و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر انجام می‌شود. همچنین بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده و در زمان ازدواج شرایط نام‌برده را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

برای ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی نیست؛ این خدمت در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی موجود و بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه به آدرس: es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

مطابق با گزارش مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، تعداد درخواست‌های بهره‌مندی از هدیه ازدواج در سال 1400 نزدیک به یکصد هزار مورد بوده است که از این تعداد، فقط 1484 فقره درخواست به‌صورت حضوری و حدود 91 هزار و 500 مورد درخواست به صورت غیرحضوری ارائه شده و براین اساس 98 درصد در خواست‌ها به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه بیمه‌شده به شعب سازمان انجام شده است.

جمع مبالغ پرداختی در سال گذشته نیز از محل هدیه ازدواج، معادل 322 میلیارد تومان بوده و بیشترین وکمترین مبالغ پرداخت شده در سال1400 بابت هدیه ازدواج به ترتیب مربوط به ادارات‌کل تامین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ و خراسان شمالی بوده است.

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
اسد
ارسال شده در : جمعه 20 آبان 1401

فکر می کنید کسانی که بیمه تامین اجتماعی دارد بیمه مشاغل ازاد هستن کار درست حسابی دارن بیکارهستن ازدواج نکردن حالا بیمه پرداخت کنیم ازدواج برای پولدارها خوب هست که کشور تاالان مدیریت کردن

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات