پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

راهنمای جامع نحوه‌ی استعلام چک صیادی

30 مرداد 1401
 راهنمای جامع نحوه‌ی استعلام چک صیادی

به گزارش بانک اول در ابتدا باید بدانیم که چرا به استعلام چک صیادی نیاز پیدا خواهیم کرد. در واقع صادر کننده چک صیادی وظیفه دارد تا چک خود را در سامانه صیاد ثبت کند. این کار از روش‌های مختلفی همچون سامانه‌های رسمی بانک‌ها، همراه بانک و اینترنت بانک و انواع اپلیکیشن‌های بانکی انجام پذیر است.

صادر کننده پس از اینکه چک خود را در سامانه صیاد به ثبت رساند می‌تواند چک را به گیرنده تحویل دهد. حالا شما به عنوان گیرنده چک باید پس از دریافت آن با روش‌هایی که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم استعلام چک صیادی را بگیرید و پس از استعلام چک صیادی آن را در سامانه تائید یا رد کنید. این روندی است که بانک مرکزی برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری و کاهش تعداد چک‌های برگشتی در پیش گرفته است. در ادامه چند روش معتبر برای استعلام چک صیادی را بیان می‌کنیم.

استعلام چک صیادی با استفاده از سایت بانک مرکزی یا صیاد

یکی از روش‌های معمول برای استعلام چک صیادی استفاده از سامانه بانک مرکزی یا همان سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک است. برای این کار نیاز است تا به سایت بانک مرکزی با نشانه cbi.ir مراجعه کنید تا با استفاده از کد 16 رقمی چک صیادی استعلام چک را بگیرید. در ادامه روش استعلام از این طریق را به طور مختصر بیان می‌کنیم.

در ابتدا نیاز است تا با وارد کردن آدرس ir به طور مستقیم و یا استفاده از جستجوگرهای اینترنتی وارد صفحه اصلی بانک مرکزی شوید.

پس از ورود به این صفحه در نوار بالای سایت می‌توانید گزینه‌ی نظام‌های پرداخت و زیرساخت را مشاهده کنید. بر روی این گزینه که آخرین گزینه در منوی نوار بالای سایت است کلیک کنید.

با کلیک روی گزینه نظام‌های پرداخت و زیر ساخت‌ها وارد صفحه‌‌ای می‌شوید که در این صفحه باید بر روی گزینه‌ی وضعیت اعتباری چک کلیک کنید. این گزینه در سمت راست و در گوشه پایین صفحه قرار دارد.

حالا پس از طی این چند مرحله‌ی ساده وارد مرحله استعلام چک صیادی می‌شوید. در این صفحه برای استعلام چک نیاز است تا کد ۱۶ رقمی روی چک را در قسمت تعبیه شده وارد کنید تا وضعیت اعتبار چک مورد نظر را دریافت کنید.

استعلام چک صیادی با استفاده از پیامک

روش دیگری که می‌توانیم برای استعلام چک صیادی از آن استفاده کنیم بهره گیری از یک شماره پیامک ساده است. این روش یکی از پراستفاده‌ترین و همچنین کاربردی‌ترین روش‌ها برای استعلام است. برای به کارگیری این روش نیاز است تا کد ۱۶ رقمی موجود بر روی چک صیاد را به شماره پیامک ۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید. سپس منتظر نتیجه اعلام شده از سوی سامانه صیاد بمانید. به همین سادگی! این روش به دلیل سادگی و همواره در دسترس بودنش بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. پس از ارسال پیامک یک گزارش استعلام با جزئیات کامل برای شما ارسال می‌شود. در این گزارش شما می‌توانید اعتبار چک و صادر کننده آن را مشاهده کنید، از عدم دزدی و مفقودی بودن آن اطمینان حاصل کنید و اطلاعات دیگری از چکی که در دست دارید به دست آورید.

نکته‌ی جالبی که در این روش وجود دارد این است که گزارشی که دریافت می‌کنید ممکن است به یکی از رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز باشد. این رنگ‌ها اعتبار چک و صاحب آن را برای ما مشخص می‌کند. به صورتی که رنگ سفید بهترین حالت و قرمز ضعیف‌ترین حالت را به شما نشان می‌دهد.

اپلیکیشن دیگری که می‌توانید از آن برای استعلام چک صیادی استفاده کنید برنامه آپ است. در این نرم افزار تلفن همراه می‌توانید به خدمات مختلفی از جمله ثبت چک صیادی، استعلام وضعیت چک و صادر کننده آن، انتقال چک و بسیاری از خدمات مربوط به چک صیادی دسترسی پیدا کنید.

استعلام چک صیادی با استفاده از سامانه‌های بانک‌ها

روش دیگری که برای استعلام چک صیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از سامانه‌ها و وب‌سایت‌های اختصاصی بانک‌هاست. اکثر بانک‌ها در سایت‌ها و سامانه‌های اختصاصی مرتبط خدمات مربوط به چک‌های صیادی را ارائه می‌دهند. شما با استفاده از این سامانه‌ها و با ورود به آن می‌توانید بخش مربوط به چک‌های صیادی را بیابید. همچنین خدمات آن را دریافت کنید. در این سامانه‌ها می‌توانید به ثبت چک صیادی بپردازید و خدمات همچون استعلام چک و صادر کننده و اطلاعات مربوط به چک را دریافت کنید.

کلام پایانی

چک‌های صیادی از سال ۱۴۰۰ وارد نظام بانکی مالی کشور شدند و جای دسته چک‌های قدیمی را گرفتند. بانک مرکزی در جهت بالا بردن امنیت دسته چک‌ها و جلوگیری از تخلفات موجود در این حوزه و با انگیزه کاهش چک‌های برگشتی تصمیم به ایجاد یک سامانه یکپارچه برای ثبت دسته چک‌ها گرفت. سامانه صیاد مخفف صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک است. سامانه‌ای مرکزی است که شما باید برای صدور دسته چک در آن ثبت نام کنید تا مشخصات صاحب دسته چک و سابقه مالی او تحت نظر بانک مرکزی مورد بررسی قرار بگیرد.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات