جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

30 مرداد 1401
 شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش بانک اول تمامی کارمندان و کارگرانی که نام آن‌ها در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شده است، از مزیت دریافت بیمه بیکاری برخوردار هستند. در واقع اگر افراد شاغل بر اساس مشکلات اقتصادی یا تغییرات سازمانی با تعدیل نیرو روبه‌رو شوند یا به دلیل حوادث غیرقابل پیش‌بینی مثل بلایای طبیعی یا جنگ و…راه کسب درآمد خود را از دست بدهند، طبق قانون کار، مشمول بیمه کاری می‌شوند. این افراد حتماً باید عضو بیمه تأمین اجتماعی باشند. اما اگر بازنشسته یا به هر دلیل مستمری‌بگیر این سازمان هستند، نمی‌توانند از مزیت حقوق بیکاری استفاده کنند.

تا چه مدت زمانی برای ثبت درخواست بیمه بیکاری فرصت وجود دارد؟

اگر بدون اختیار خودتان شغل خود را از دست داده‌اید و به دنبال دریافت حق بیمه بیکاری هستید، به مدت یک ماه تا بعد از آخرین روز قرارداد برای ثبت درخواست‌تان فرصت دارید. در صورت گذشت بازه یک ماهه، تنها با نامه کارفرما که در آن دلایل قانونی و منطقی مطرح شده باشد، می‌توانید اقدام کنید. این نامه باید به همان شعبه بیمه‌ای که کد کارگاه کارفرما در آن ثبت شده است، ارجاع داده شود.

 

اگر ایرانی نیستید:
اگر تبعه کشوری دیگر هستید و در حال حاضر کارتان را از دست داده‌اید، متأسفانه مشمول پرداخت بیمه بیکاری نمی‌شوید.

چه کسانی بدون سابقه بیمه می‌توانند حق بیکاری دریافت کنند؟

همان‌طور که گفتیم، پیش‌نیاز دریافت بیمه بیکاری، داشتن حداقل یک‌سال سابقه بیمه است. اما اگر نیروی کار در اثر بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و… یا به دلیل رخدادهای غیرمنتظره مثل جنگ و… بیکار شوند، برای دریافت بیمه بیکاری، الزام داشتن سابقه پرداخت بیمه برای این گروه وجود ندارد. البته لازم است، خاطرنشان کنیم که این افراد باید در زمان وقوع حادثه حتماً بیمه باشند تا بتوانند برای مستمری دوران بیکاری اقدام کنند.

شرایط اولیه دریافت بیمه بیکاری چیست؟

برای دریافت حق بیمه دوران بیکاری یک سری شرایط وجود دارد که بدون داشتن این شرایط معمولاً واریز حق بیمه امکان‌پذیر نیست. البته در یک سری موارد استثنایی امکان دریافت حقوق با وجود عدم داشتن شرایط زیر وجود دارد که در ادامه مطلب به این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن قرارداد کاری به مدت حداقل یک سال
  • حداقل سابقه یک سال در پرداخت حق بیمه
  • ترک کار به دلایل ناخواسته و تحمیل‌شده
  • داشتن نامه عدم نیاز از طرف کارفرما برای نیروهای تعدیل‌شده
  • اعلام بیکاری حداکثر در در بازه ۳۰ روزه بعد از آخرین روز کاری ثبت‌شده در قرارداد

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری

اگر قصد دارید که برای دریافت مستمری دوران بیکاری از سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنید، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل و کپی مدارک آموزشی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
  • اصل و کپی کارت ملی
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه تأمین اجتماعی
  • اصل و کپی قرارداد کاری به مدت حداقل یک‌سال
  • نامه عدم نیاز از طرف کارفرما برای نیروهای تعدیل‌شده
  • ۴ قطعه عکس ۳×۴ جدید

 

افراد تا چه زمانی می‌توانند حق بیکاری از بیمه دریافت کنند؟

مدت زمان پرداخت حق بیمه در دوران بیکاری برای هرکس متفاوت است و میزان سابقه بیمه و شرایط تأهل در تعیین بازه پرداخت تأثیر دارد. در واقع حداکثر مدت زمان پرداخت برای افراد مجرد ۳۶ ماه و برای متأهل‌ها ۵۰ ماه محاسبه می‌شود. متأهل‌ها به ازای سابقه بیمه یکسان، مدت زمان بیشتری حق بیمه دریافت خواهند کرد. بنابراین اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید، اما متأسفانه با مشکل بیکاری ناخواسته روبرو شده‌اید، برای پرداخت بخشی از هزینه‌های خانه یا اقساط وام‌های اساسی مثل وام مسکن برای جوانان و دیگر مخارج می‌توانید روی پرداختی بیمه در دوران بیکاری حساب کنید. بنابراین با کمک این پرداختی تا حدودی دغدغه افراد به‌خصوص متأهل‌ها برای تأمین مخارج مهم زندگی کمتر می‌شود. البته ناگفته نماند که با تورم موجود، پرداخت هم‌زمان قسط و تأمین کامل مخارج زندگی با مبلغ بیمه بیکاری، سخت و تقریباً نشدنی است!

برای آن‌که بهتر در مورد نحوه محاسبه پرداختی بیمه در دوران بیکاری بدانید، در جدول زیر جزئیات آن را براساس سابقه بیمه شرح داده‌ایم.

سابقه بیمه نیروی کار مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری افراد مجرد مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری افراد متأهل
۶ تا ۲۴ ماه ۶ ماه ۱۲ ماه
۲۵ تا ۱۲۰ ماه ۱۲ ماه ۱۸ ماه
۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه ۱۸ ماه ۲۶ ماه
۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه ۲۶ ماه ۳۶ ماه
بیشتر از ۲۴۱ ماه ۳۶ ماه ۵۰ ماه

در چه صورتی ممکن است بیمه بیکاری قطع شود؟

درخواست بیمه بیکاری به معنی نداشتن شغل و جویای کار بودن است و اداره کاریابی باید برای این افراد کار پیدا کند. حق بیمه بیکاری تا زمان پیدا شدن شغل مرتبط برای فرد واریز خواهد شد. بنابراین اگر کارجو در جایی مشغول و توسط کارفرما بیمه شود، حق بیمه برای او قطع خواهد شد. این شغل جدید را اداره کاریابی می‌تواند معرفی کند یا خود فرد به صورت مستقیم برای استخدام اقدام کرده باشد. در هر دو صورت دیگر فرد مشمول حق بیمه دوران بیکاری نخواهد شد.

همچنین اگر کارجو، شغل‌های پیشنهادی مجموعه‌های کاریابی را قبول نکند یا به شرکت در بعضی از دوره‌های کارآموزی و آموزشی معرفی‌شده از طرف این مجموعه‌ها تمایلی نداشته باشد، حق بیمه او قطع خواهد شد. افرادی که مشمول مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی هستند هم دیگر نمی‌توانند واریزی بیکاری خود را دریافت کنند. به‌طور کلی حق بیمه دوران بیکاری تا پایان موعد مقرر محاسبه‌شده براساس سابقه و وضعیت تأهل واریز خواهد شد، مگر این‌که شرایط فرد با یکی از دلایل عدم‌ پرداخت یکسان شود. ناگفته نماند که در اثر فوت هم این واریزی به خانواده کارجو تعلق نخواهد گرفت.

 

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

برای دریافت بیمه بیکاری باید یک حساب بانک رفاه داشته باشید. زمان واریز هم بین بازه دهم تا پانزدهم هر ماه است. میزان مقرری بیکاری برای هر روز برابر با ۵۵ درصد حقوق متوسط یک نیروی کار بیمه‌شده است. در ضمن افراد متأهل به ازای هر فرد مشمول تکفل حداقل ۱۰ درصد بیشتر دریافت می‌کنند. بنابراین اگر متأهل و صاحب فرزند باشید، حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد. پس اگر متأهل باشید، حداقل می‌توانید برای پرداخت اقساط با مبالغ کم مثل قسط وام ازدواج  از این کمک هزینه استفاده کنید. اما بدون شک اگر قسط داشته باشید، مبلغ باقی مانده نمی‌تواند هزینه یک زندگی حداقل سه نفره را به‌طور کامل تأمین کند.

 روش ثبت‌نام بیمه بیکاری چیست؟
ثبت درخواست بیمه بیکاری هم به صورت حضوری با مراجعه به سازمان بیمه و هم از طریق سامانه جامع روابط کار امکان‌پذیر است. برای ثبت‌نام غیرحضوری باید حتماً فرم بیمه بیکاری را در سایت تکمیل کنید.

 

۱ـ بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

 

افراد بیمه‌شده با حداقل یک سال سابقه اگر شغل خود را از دست بدهند، می‌توانند برای بیمه بیکاری درخواست دهند.

۲ـ افراد تا چه زمانی می‌توانند حق بیکاری از بیمه دریافت کنند؟

این مدت زمان به سابقه بیمه و وضعیت تأهل بستگی دارد. حداکثر مدت زمان پرداختی برای مجردها ۳۶ ماه و برای متأهل‌ها ۵۰ ماه است.

۳ـ مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

میزان حق بیمه بیکاری در هر روز برابر با ۵۵ درصد دستمزد روزانه اعلام شده در همان سال است. در ضمن حقوق متأهل‌ها به ازای هر فرد مشمول تکفل ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات