پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

تدوین قوانین جداگانه برای بانک‌های توسعه‌ای، تجاری و قرض‌الحسنه

30 مرداد 1401
تدوین قوانین جداگانه برای بانک‌های توسعه‌ای، تجاری و قرض‌الحسنه

به گزارش بانک اول وزارت امور اقتصادی و دارایی، «سید عباس حسینی» درباره برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی، اظهار داشت: باید تلاش کنیم با همکاری بانک مرکزی و شبکه بانکی و متناسب با ویژگی هر بانک اعم از بانک توسعه‌ای، تجاری و قرض‌الحسنه، مقرراتی مختص همان بانک تدوین کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال تکالیف و اساسنامه بانک توسعه‌ای، بانک را به سمتی هدایت می‌کند که متفاوت از بانک تجاری است اما قوانین و مقررات موجود این تفاوت را قائل نشده است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد تصریح کرد: امروز تفکیک قوانین و مقررات بانک‌ها بر اساس ماهیت آنها و تمرکز بر وظایف در مجموعه قوانین و مقررات بانکی یک الزام است.

او گفت: به دنبال این هستیم که با تعامل و مشورت با بانک مرکزی و شبکه بانکی، مجموعه‌ای از قوانین و ساختارها را برای بانک‌های توسعه‌ای، تجاری و قرض‌الحسنه به صورت جداگانه تدوین کنیم تا بهره‌وری آنها افزایش یابد و بتوانند وظایف خود را به‌درستی انجام دهند.

حسینی در پاسخ به این سوال که این مجموعه قوانین و مقررات در قالب لایحه تدوین خواهد شد یا از مسیر شورای پول و اعتبار پیگیری می‌شود، اظهار داشت: این مساله به این برمی‌گردد که چقدر از این قوانین نیازمند قانون مصوب مجلس و چقدر در قالب شورای پول و اعتبار یا دولت قابل تصویب است.

وی درباره زمان به سرانجام رسیدن تدوین این مجموعه قوانین، گفت: این یک کار اساسی و بنیادی است و زمان اتمام کار به میزان همکاری دستگاه‌ها و مجموعه شبکه بانکی برمی‌گردد./ایرنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات