جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

رشد ۲ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در ۳ماهه نخست ۲۰۲۲

30 مرداد 1401
رشد ۲ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در ۳ماهه نخست ۲۰۲۲

به گزارش بانک اول بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه اول 2022 بالغ بر 17.89 میلیارد دلار بوده است.

سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات نسبت به پایان سال میلادی گذشته 327 میلیون دلار یعنی حدود 2 درصد افزایش داشته است.

از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه اول 2022 بالغ بر 9.116 میلیارد دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه نزد مؤسسات مالی غیربانکی قرار داشته است.

بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی نیز در پایان سه‌ماهه اول 2022 رشد 4 درصدی داشته و به 1.744 میلیارد دلار رسیده است. از این رقم 915 میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر مؤسسات مالی غیربانکی بوده است.

بر این اساس کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه ماهه 2022 بالغ بر 19.634 میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به پایان سال میلادی گذشته رشد 2 درصدی داشته است.

آمار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد  از کل سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات، 6.362 میلیارد دلار به یورو و 1.666 میلیارد دلار به ین ژاپن نگهداری می‌شود، سهم دلار از کل سپرده‌های ایران فقط 280 میلیون دلار اعلام شده است.

از کل تعهدات ایران نیز 1.387 میلیارد دلار به یورو بوده و سهم دلار از این تعهدات فقط 9 میلیون دلار محاسبه شده است.

مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر «بازل» در سوییس است و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.

در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی غیربانکی متعلق به 44 کشور دنیا که عمدتاً اروپایی هستند عرضه می‌شود./تسنیم

اخبار مرتبط
گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی به رقیب سرسخت سپرده‌های بلندمدت تبدیل شد. با انتشار گواهی سپرده خاص از سوی بانک مرکزی قریب به 130 همت از مانده سپرده‌های بلندمدت سه ساله کاسته شد.
گفتنی است بازرسی های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ انواع سود سپرده‌های بانکی در دستور کار بوده و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانک‌های متخلف به اجرا درمی‌آید.
وزیر اقتصاد درباره ادامه دار بودن انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود ۳۰ درصد توضیحاتی ارائه داد.
درحالی‌که کمتر از یک هفته از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰درصد می‌گذرد و بانک‌ها حدود ۴روز است که به انتشار این اوراق مبادرت می‌ورزند، گزارش میدانی از شعب بانک‌ها حاکی از آن است که بیشتر بانک‌ها انتشار گواهی سپرده را متوقف کرده‌اند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات