چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

آشنایی با انواع وام بانکی

30 مرداد 1401
آشنایی با انواع وام بانکی

به گزارش بانک اول انواع وام ضروری در ذیل مطلب آمده است:

۱- وام ازدواج، از کم‌سودترین انواع وام در ایران

وام ازدواج از تسهیلات پرطرفدار بانکی است و کمک‌هزینه بسیاری از جوانان برای تامین مخارج در شروع زندگی محسوب می‌شود. این وام با سود ۴ درصد ارائه می‌شود و مبلغ آن بستگی به سن عروس و داماد دارد. حداکثر مبلغ این وام به هر یک از زوجین ۱۵۰ میلیون تومان است که به داماد زیر ۲۵ سال و عروس کمتر از ۲۳ سال تعلق می‌گیرد. برای عروس و دامادهای بزرگ‌تر از این سن، مبلغ وام نفری ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

۲- وام مسکن، کمک‌هزینه‌ای برای خانه‌دار شدن

بسیاری از بانک‌های کشور مبلغ مشخصی را به‌عنوان وام مسکن پرداخت می‌کنند و شرایط دریافت این وام از هر بانک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. البته ناگفته نماند که بانک مسکن، پیشرو در پرداخت تسهیلات خرید مسکن است و طرح‌های متنوعی برای ارائه این نوع وام دارد. وام مسکن جوانان، خانه‌اولی‌ها، وام با سند و... از جمله تسهیلات متنوع خرید مسکن است که دریافت هر کدام شرایط خاصی دارد. سن متقاضی، استان مورد نظر و... در مبلغ وام موثر خواهد بود.

۳-وام جعاله، مخصوص بازسازی خانه‌های قدیمی

صاحبان خانه‌های قدیمی می‌توانند برای بازسازی منزل خود از وام جعاله تعمیر مسکن استفاده کنند. تقریبا تمامی بانک‌ها وام جعاله تعمیر مسکن را ارائه می‌دهند.

۴- وام خرید خودروهای نو و تعویض فرسوده‌ها

وام خرید خودرو یکی دیگر از انواع وام است که بسیاری از بانک‌های کشور آن را ارائه می‌دهند. این وام برای کسانی که قصد خرید خودرو دارند، کمک‌هزینه کارآمدی خواهد بود. البته فراموش نکنید که وام خرید خودرو مخصوص محصولات داخلی است. سقف مبلغ این وام به نوع خودرو و بانک موردنظر بستگی دارد و معمولا با سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود. نوعی دیگر از وام خرید خودرو وجود دارد که به صاحبان اتومبیل‌های فرسوده تعلق می‌گیرد. این طرح به‌منظور حذف خودروهای فرسوده از خیابان‌های شهر و کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود.

۵- وام خرید کالا

وام خرید کالا یکی از پرمتقاضی‌ترین انواع وام در سال‌های اخیر است و با شرایطی متنوع ارائه می‌شود. بسیاری از بانک‌های کشور و همین‌طور سامانه‌های مالی، با شرایط مختلفی وام خرید کالا را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. وام خرید کالا برای خرید انواع محصولات استفاده می‌شود و تنوع این محصولات به نوع وام و فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک یا سامانه پرداخت‌کننده بستگی دارد. لوازم خانگی از کالاهای اصلی قابل‌خرید با این وام‌های بانکی است.

۶- وام مضاربه برای فعالان اقتصادی

وام مضاربه یکی دیگر از انواع وام بانکی است که با شرایطی مشخص به صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی تعلق می‌گیرد؛ بنابراین متقاضی وام مضاربه باید پروانه کسب و دیگر مدارک اثبات‌کننده فعالیت اقتصادی خود را ارائه دهد. دیگر مدارک لازم برای دریافت این وام، به بانک موردنظر بستگی دارد. وام مضاربه در واقع یک نوع قرارداد است که بین بانک و فعال اقتصادی بسته می‌شود. مبلغ این وام باید در یک نوبت یا به‌صورت دوره‌ای در بازه‌های زمانی تعیین‌شده به حساب وام‌گیرنده واریز شود.

سایر وام‌های بانکی

بانک‌های کشور اصلی‌ترین منابع ارائه انواع هستند. تسهیلات بانکی در دسته‌های گوناگونی چون وام مسکن، وام ازدواج، وام خودرو، وام خرید کالا، وام بانوان، وام قرض‌الحسنه، وام جعاله و... ارائه می‌شوند؛ بنابراین در هر شرایطی از زندگی می‌توانید روی وام‌های مختلف به‌عنوان کمک‌هزینه حساب کنید. فقط باید بتوانید شرایط خود را بسنجید و بهترین را انتخاب کنید.

اخبار مرتبط
با توجه به هماهنگی های انجام شده با بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل و تامین اعتبار لازم از سوی این بانک، واریز وام ۳۰ میلیون تومانی نوبت هفتم از عصر دیروز به حساب بیش از ۳۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط آغاز شده است.
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات