پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

برنامه جدید مسکنی دولت با واگذاری زمین به شرط ساخت

30 مرداد 1401
برنامه جدید مسکنی دولت با واگذاری زمین به شرط ساخت

به گزارش بانک اول یکی از اصلی ترین نیازهای دولت در حال حاضر برای ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن زمین است که هم اکنون و طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته عدم تخصیص زمین توسط دستگاه های مختلف با وجود مصوبه قانونی جهش تولید مسکن یکی از اصلی ترین نیازهای وزارت راه وشهرسازی است.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده توسط رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از زمین‌های وزارت راه و شهرسازی در اختیار داریم و کار ساخت این تعداد واحد مسکونی را شروع کرده ایم. همچنین اراضی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم از زمین های راه و شهرسازی در حال تغییر کاربری و الحاق به شهرها در حوزه معاونت شهرسازی است که باید تا پایان شهریور تعیین تکلیف شوند.

براساس این گزارش در مورد واگذاری زمین‌های دولتی بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن مشخص است که ۷۶۰۰ مورد مربوط به استان‌های مختلف است، حدود ۴ درصد را در اختیار داریم. رئیس‌جمهور به تمام دستگاه‌های دولتی دستور داده تا زمین ها حداکثر تا پایان شهریور تعیین تکلیف شود، اگر واگذاری صورت نگیرد سازمان ثبت به صورت یک طرفه سند زمین های مربوطه را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می کند.

مقاومت دستگاه ها برای عدم اختصاص زمین ها جهت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن خود یکی از اصلی ترین معضلات وزارت راه وشهرسازی برای اجرای هرچه سریعتر پروژه نهضت ملی مسکن است چرا که بسیاری از دستگاه ها اعلام کرده اند که این اراضی مرغوب است و واگذار شدن آنها برای ساخت پروژه های مسکنی برای این دستگاه ها به صرفه نیست چراکه این اراضی برخی از اموال آنها به شمار می رود.

این در حالی است که رئیس جمهور روز گذشته در بازدیدی که از وزارت راه وشهرسازی داشته اند به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون تا اواخر شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن اختصاص دهند تا از طریق وزارت راه و شهرسازی، به متقاضیان واگذار شود، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

براساس این گزارش با توجه به آنکه طبق قانون جهش تولید مسکن و طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود این در حالی است که روز گذشته رئیس جمهور در دستور جدید برای تسریع در روند اجرای این پروژ] به وزارت راه وشهرسازی دستور داده ، علاوه بر ساخت مسکن به مردم «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرایند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند.

اجرای شدن این طرح خود یکی از مهم ترین برنامه های است که می تواند نقش موثری در روند آرام تر شدن بازار مسکن خواهد داشت و با روانی که ایجاد می کند می تواند زمنیه ساز بهبود وضعیت بازار مسکن شود

در حال حاضر برای اجرای طرح واگذاری زمین به شرط ساخت دولت باید برنامه ریزی های لازم برای ارزان تر تمام شدن قیمت ساخت مسکن و همچنین تامین مصالح ساختمانی را باید انجام دادچراکه افزایش قیمت سیمان و میلگرد خود زمنیه ساز کاهش چشم گیر ساخت وساز در کشور شده است.

بنابراین برای اجرای شدن این طرح خود باید تسهیلات لازم جهت ساخت و اجرای این پروژه ها وهمچنین تخصیص مصالح ساختمانی ارزان قیمت را در دستور کار خود قرار دهد./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
در ادامه تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تأمین رضایت جامعه کارگران، شورای عالی کار در این هفته چندین جلسه داشت. بر اساس سخن برخی از اعضای شورای عالی کار افزایش حق مسکن در مصوبه حداقل مزد ۱۴۰۳ محتمل است و این عدد حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.
قبل از اقدام به انعقاد قرارداد خرید املاک، حتما منزلی که قصد خرید آن را دارید، حضوری مشاهده و بررسی کنید. نکات مهم در زمان بازدید حضوری خانه به شرح زیر است:
وزیر اقتصاد می‌گوید: برای موجرانی که اجاره بها را از حد مشخصی افزایش نمی‌دهند مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است.
بر این اساس، متقاضیان به چنین وعده‌هایی اعتماد نکرده و در صورت مشاهده چنین پیشنهاداتی موارد را به حراست شرکت عمران شهر جدید سهند به شماره ۰۴۱۳۳۴۳۷۷۱۴ اطلاع دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات