جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سود بین بانکی به ۲۰ درصد برگشت

30 مرداد 1401
سود بین بانکی به ۲۰ درصد برگشت

به گزارش بانک اول روند افزایشی سود بین بانکی و رسیدن آن به نرخ ۲۱ درصد در ماه‌ گذشته با مخالفت بورسی‌ها همراه شد که در جلسه فعالان بازرار سرمایه با بانک مرکزی تصمیم بر کاهش و کنترل این نرخ گرفته شد.

ماجرای اعتراض بورسی‌ها به افزایش سود بین بانکی به این برمی‌گردد که فعالان بازار سرمایه، افزایش این نرخ را بر روند منفی این بازار و خروج سرمایه از آن تاثیرگذار می‌دانند، درحالیکه کارشناسان پولی و بانکی معتقدند این نرخ‌ تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ در ماه‌های اخیر نیز ناشی از فشار تورمی بوده نه سیاست‌های ضدتورمی.

اما سرانجام با گذشت دو روز از جلسه بورسی‌ها با بانکی‌ها برای کنترل سود بین بانکی، حرف بورسی‌ها به کرسی نشست و روند کاهشی سود بین بانکی آغاز شد و این نرخ از ۲۱.۳ به ۲۱.۱ درصد رسید.

در حال حاضر نیز، با تداوم روند کاهشی این نرخ براساس آخرین تغییرات جدول نرخ سود در بازار بین بانکی، این نرخ به ۲۰.۶ درصد رسیده که طبق اعلام رئیس سازمان بورس، سود بین بانکی به کمتر از ۲۰.۵ درصد هم خواهد رسید.

طبق این گزارش، سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

در ادامه می‌توانید تغییرات نرخ سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تاکنون را مشاهده کنید:

ایسنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات