جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پیش‌بینی بورس هفته آینده/ نقدینگی تنها راه نجات بازار سرمایه

30 مرداد 1401
پیش‌بینی بورس هفته آینده/ نقدینگی تنها راه نجات بازار سرمایه

به گزارش بانک اول شاخص کل بورس در چهارشنبه قبل روی عدد یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون ۴۳۷ هزار واحدی رسید. شاخص در نهایت افت ۱٫۳۵ درصدی را ثبت کرد.

سارا فلاح، تحلیلگر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: یکی از مهمترین اتفاقات هفته گذشته در بورس ورود بعضی از محصولات خودرویی‌ها به بورس کالا بود. اتفاقی که برای خودروسازان مثبت و خوب است و از سوی دیگر، کلیت اقتصاد کشور را به سمت شفاف‌سازی و حذف رانت‌ها می‌برد. این خبر تا حدود زیادی فشار فروش را در بازار گرفت.

وی توضیح داد: دومین موضوع مهم در این هفته، صورت مالی صندوق تثبیت بازار بود. این صورت مالی نشان داد که صندوق توانسته در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ سود خوبی بسازد. این سودسازی دو نکته دارد. نخست، سود کردن یعنی در پایین خریدن و در بالا فروختن. در نتیجه انتظاری که از صندوق تثبیت می‌رفت به خوبی اجرا شد. یعنی صندوق در روزهای منفی خریده و در روزهای مثبت فروخته است. اما نکته‌ای ذهن را درگیر می‌کند این است که در کجای این افت‌ها خرید انجام شده است؟

خرید نامناسب صندوق تثبیت

این تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: از صندوق تثبیت بازار انتظار می‌رود که روزهای اول سقوط خرید کند و تا حدودی جلوی ریزش را بگیرد. حداقل کار این است که زهر فروشندگان و ترس غالب بر بازار را از بین ببرد تا در ادامه، حقوقی‌های بزرگ نیز خرید کنند. در نتیجه به تدریج جو مثبت برگردد تا حقیقی‌ها هم تصمیم به خرید بگیرند.

فلاح ادامه داد: اما برای این سود ساخته شده این شبهه  به‌وجود آمده که صندوق در روزهای انتهایی و در کف بازار خرید را انجام داده است. در واقع در روزهایی ابتدایی کاری انجام نداده تا جلوی این حد از ریزش را بگیرد. البته برای فهمیدن این مساله دسترسی به اطلاعات بیشتر ضروری است. اما چیزی که درحال حاضر هم دیده می‌شود این است که صندوق تثبیت بازار هنوز دست به عمل نشده و حمایتی برای تعادل بازار انجام نمی‌دهد. در حالیکه که اساسا یکی از اهداف تشکیل این صندوق، حمایت از بازار در روزهای منفی و نزولی است.

وی توضیح داد: راه حل خروج از این بحران، فقط نقدینگی است. چون بیشتر سهم‌ها در بازار به نقاط ارزنده رسیده‌اند و P/E بازار در محدوده جذابی برای خرید است. درنتیجه مشکل در قیمت‌ها نیست بلکه عدم نقدینگی بزرگترین چالش‌ بورس است. در این هفته شاهد بودیم که ارزش معاملات خرد سهام به زیر دو همت رسید که نشان از بحران‌زدگی بازار دارد.

 

 

پیش‌بینی هفته آینده بورس

فلاح گفت: یکی از مهم‌ترین اخبار هفته آینده دور جدید مذاکرات است که به بعد از عاشورا و تاسوعا موکول شده است. بر همین اساس صنایع برجامی می‌توانند تحت تاثیر این خبر قرار بگیرند.

او افزود: در روزهای پایانی این هفته نیز فشار فروش کاهش یافت و این موضوع را می‌توان در روند معاملات و ارزش صف‌های خرید دید که فروشنده‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند. هفته آینده نیز به واسطه تعطیلی، تنها 3 روز کاری وجود دارد و احتمالا هفته کم حجم و متعادلی را پیش رو خواهیم داشت.

نگاه تکنیکالی شاخص کل و شاخص هم‌وزن

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: روند کل در شاخص کل نزولی است. اما همانطور که هفته پیش گفتیم نشانه‌هایی از اصلاح روبه بالا در روند نزولی وجود دارد. قیمت به کف کانال نزولی کوتاه‌مدت برخورد کرد و به آن واکنش نشان داد. اراس‌آی موفق شد خود را به بالای سطح ۳۰ برساند که این نشان از کم شدن فشار فروشندگان دارد.

وی افزود: از نظر ایچیموکو هم ابر آینده قرمز رنگ است. قیمت زیر تنکانسن و تنکانسن هم زیر کیجونسن قرار دارد که همگی این موارد، نشان از روند غالب نزولی دارند. اما در حال حاضر فاصله بین قیمت و  کیجونسن تا حدودی بیشتر است. انتظار داریم که قیمت یک اصلاح جزیی روبه بالا  تا محدوده ۱۴۵۰ هزار تا ۱۴۷۰ هزار واحد داشته باشد.

فلاح در اخر گفت:  در شاخص هم وزن هم وضعیت به همین ترتیب است. روند غالب نزولی خواهد بود ولی نشانه‌هایی از اصلاح کوتاه‌مدت دیده می‌شود. هم ام‌اف‌آی  و هم آراس‌آی توانستند خود را به بالای محدوده اشباع فروش برسانند. اگر از سیستم معاملاتی ایچیموکو کمک بگیریم می‌بینیم که قیمت فاصله زیادی با تنکانسن دارد. بنابراین اصلاح جزیی در این شاخص هم دور از انتظار نیست و احتمالا تا محدوده ۴۰۰ هزار واحد رشد کوتاهی رو خواهد داشت.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات