پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه 18مرداد

30 مرداد 1401
پیش‌بینی بورس سه‌شنبه 18مرداد

به گزارش بانک اول شاخص کل بورس درنخستین روز کاری هفته روند نسبتا افزایشی به خود گرفت و به عقیده کارشناسان این سبزپوشی ناشی از سیگنال مثبت مذاکرات برجام است.

بورس امروز شنبه ۱۵ مرداد ماه با رشد ۱۱ هزار و ۵۶۵ واحدی معادل ۰٫۸ درصد مواجه شد و به سطح یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۸۸ واحدی به محدوده ۱۹ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن رشد ۶ هزار و ۸۸ واحدی برابر ۱٫۶ درصدی داشت و به محدوده ۳۹۰ هزار واحد رسید.

روز ۱۲ مرداد بود که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران عازم وین شد و در سه روز دیدارهای مختلفی صورت گرفت. این سفر و مذاکرات یک سیگنال بسیار مثبت برای بورس به حساب می‌آید.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین با استقبال از ادامه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین گفت: آمریکا به عنوان کشوری که باعث ایجاد مشکل در مسیر اجرای برجام شد، باید اشتباهاتش را جبران کند.

 

سیگنال مثبت به بورس

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: روز سه‌شنبه بازار مثبتی خواهیم داشت و علت این مثبت بودن به سیگنال مثبت مذاکرات برجام و کاهش نرخ بهره بازار بین بانکی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر سیگنال‌های مثبتی به واسطه برجام به بورس مخابره شد. اما نکته اساسی اینجاست که در روزهای خلوت‌تر بازار یا بین‌التعطیلی کنترل معاملات راحت‌تر است چراکه فروشنده‌های کمتری در بازار حضور دارند. تجربه نیز نشان داده است که در روزهای تعطیل (همانند سال نو) یا بین‌التعطیلی معاملات متعادل‌تری را تجربه می‌کنیم.

عبداللهی در نهایت اظهار کرد: دومین موضوع تاثیرگذار روی بورس، کاهش نرخ بهره بین بانکی است. در گذشته زمانی که نرخ بهره بین بانکی کاهش می‌یافت زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز بود. ولی الان بازار سرمایه کمی زودتر به کاهش نرخ بهره واکنش نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات