چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

توصیه هایی برای پیشگیری از جعل ایران چک، چک‌های جاری و تضمینی

30 مرداد 1401
توصیه هایی برای پیشگیری از جعل ایران چک، چک‌های جاری و تضمینی

به گزارش بانک اول سرهنگ محمد رضا حناساب گفت:شهروندان به منظور آشنایی با ضرایب امنیتی اسکناس و ایران چک‌ها به سایت بانک مرکزی به آدرس:www.cbi.ir مراجعه کنند و در هنگام دریافت وجه نقد به ضرایب امنیتی اسکناس‌ها و ایران چک‌های رایج کشورمان دقت نموده تا اسیر دام جاعلان نشوند.توصیه‌هایی برای پیشگیری از جعل ایران چک، چک‌های جاری و تضمینی

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان یزد، افزود:همشهریانی که از ضرایب امنیتی اسکناس‌های رایج کشور بی اطلاع هستند در هنگام معاملات خود که به صورت نقدی صورت می‌گیرد حتما از راهنمایی‌های افراد آشنا به مؤلفه‌ای ایمنی اسکناس و ایران چک‌ها کمک بگیرند وبرای دریافت ارز مورد نیاز خود حتماً به بانک‌ها و مراکزی که از سوی بانک مرکزی مجوز دارند مراجعه کنند و به افراد غریبه در این خصوص اعتماد نکنند، زیرا احتمال جعلی بودن ارز‌ها متصور است.

سرهنگ حناساب اضافه کرد: شهروندان در صورت دریافت اسکناس، ایران چک، چک‌های اشخاص و ارز‌های خارجی که مورد جعل قرار گرفته بودند بلافاصله با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل بگیرند و از واگذاری اینگونه اسناد به افراد دیگر خوداری کنند و در صورتی که جهت وصول وجه چک به بانک‌ها مراجعه داشتند از واگذاری چک‌های خود به پیشنهاد افراد در قبال اخذ چک و پرداخت وجه آن به دلیل شلوغی بانک خودداری کنند، زیرا ممکن است چک را اخذ و افزایش رقم داده و سوء استفاده از چک شود.

 صدا و سیما

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات