جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

انواع سود سپرده بانکی +نحوه محاسبه سود سپرده بانکی

30 مرداد 1401
انواع سود سپرده بانکی +نحوه محاسبه سود سپرده بانکی

به گزارش بانک اول در رابطه با سود سپرده بانکی ۱۴۰۱، دو موضوع و سوال اصلی وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه ای داشته باشید. اینکه در چه بانکی سرمایه گذاری و چه طرحی را انتخاب کنید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن، بیشترین سود را به دست آورید. استفاده از سود سپرده بانک ها نیازمند انجام تحقیقات و بررسی های بسیاری است، چرا که هر بانک دارای شرایط به خصوص خود برای ارائه سپرده می باشد.

به همین علت استفاده از سپرده در سال ۱۴۰۱ توانسته تا محبوبیت زیادی را کسب کند، زیرا دارای امنیت و اطمینان بالایی از طرف بانک های ارائه دهنده بوده و سود مقرر در زمان معین شده در دسترس مشتری قرار می گیرد. استفاده از روش سرمایه گذاری سود سپرده را می توان مطمئن ترین و البته یکی از بهترین روش های دریافت سود مناسب دانست.

سود سپرده بانکی چیست

سود سپرده بانکی چیست و چه مزیت هایی دارد؟ سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از مردم را درگیر خود کرده باشد و به همین علت به دنبال پاسخی جامع و کامل در رابطه با این موضوع هستند. برخی از افراد از وجود روش های سرمایه گذاری نظیر سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۱ اطلاعی ندارند و به همین علت، ناچار هستند تا از موسسات و یا بانک های مختلف برای بهره وری از سود خود استفاده کنند.

 

نکته قابل توجه در بهره وری از سود بانک ها از این طریق این است که سود بانکی همیشه بهترین گزینه نیست. بسیاری از بانک های فعال در حوزه ارائه سود کوتاه مدت و بلند مدت، دارای درصد بازدهی مناسبی نیستند و به همین دلیل با سرمایه گذاری از این طریق درصد بالایی از سود نهایی مشتری کاسته می شود. 

 

گزینه دیگر که پیش روی مخاطب قرار دارد، استفاده از سود سپرده بانکی ۱۴۰۱ است. روشی که دارای سود دهی بسیار بالاتری بوده و می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد. قدم اول برای استفاده از سود سپرده بانکی 1401، انتخاب بانکی مناسب با شرایط سرمایه گذار خواهد بود. باید بانکی را انتخاب کرد که بتواند علاوه بر مرتفع کردن نیاز های مشتری، حداقل نیازمندی ها را هم برطرف سازد. 

 

بسیاری از موسسه های اعتباری و البته بانک های خصوصی با ارائه پیشنهادهای وسوسه برانگیز، اقدام به جذب مشتریان کرده اند که در نهایت نیز هیچ سودی به آن ها ارائه داده نشده است. به این ترتیب باید برای چند ماه بانک های مورد نظر خود را زیر نظر داشت تا از نظر فعالیت، اعتبار و وضعیت مالی، برآورد کاملی را از آن ها به دست آورد.

 

سپس مشتری می تواند طرح مناسبی را بر اساس شرایط خود انتخاب کند. برای نمونه اگر یک مشتری به فکر دریافت بیشترین سود ممکن باشد، باید به دنبال طرح های بلند مدت 1 الی 2 ساله نیز باشد. از جهت دیگر، اگر به دنبال استفاده از سود سپرده برای مدت کوتاه است باید به این مورد توجه داشته باشد که سود نهایی مخاطب نیز بسیار کمتر خواهد بود.

 

انواع سود سپرده بانکی

یکی از مراحل ثبت نام در در طرح های سود سپرده بانکی ۱۴۰۱، انتخاب سود سپرده بانکی مورد نظر است. اینکه بتوانید بر اساس شرایط و نظر خود، طرحی را انتخاب کنید که بتواند تمامی نیازهای مشتری را مرتفع سازد و در نتیجه سود دهی مناسبی نیز داشته باشد. سود های سپرده بانکی در سال ۱۴۰۱ دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام با نام های مختلفی شناخته می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

سپرده های کوتاه مدت عادی قابل دریافت از طریق کارت های بانکی با 10 درصد سود.

سپرده های کوتاه مدت ویژه به مدت سه ماه با سود 10 درصد که به صورت معمول از طریق بانک ها ارائه نمی شود.

سپرده های کوتاه مدت ویژه به مدت شش ماه با سود 14 درصد که به صورت معمول توسط بانک ها ارائه نمی شود.

سپرده های بلند مدت یک ساله همراه با سررسید با سود 16 درصدی

سپرده های بلند مدت 2 ساله همراه با سررسید با سود 18 درصدی

سپرده های بلند مدت با سود 25 درصد

سپرده های بلند مدت با سود 30 درصد

 

 

تمامی سودهای ذکر شده توسط سپرده های بانکی ارائه می شوند و برای دریافت آن ها نیازمند داشتن شرایط به خصوصی است که بر اساس طرح مورد نظر مخاطب متفاوت است. برای نمونه، دریافت سپرده های بلند مدت به مدارک زیادی نیاز دارد و به این دلیل، سخت گیری بیشتری نیز خواهد داشت. 

 

با توجه به سخت گیری های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، بعضی از بانک ها با استفاده از طرح های مختلف به ابداع طرح های ترکیبی پرداخته اند تا بتوانند با دریافت سرمایه بیشتر و ارائه سود افزایش مشتریان بیشتری را ترغیب به استفاده از طرح های خود کنند. 

 

سپرده های کوتاه مدت دارای سود به نسبت کمی هستند و همان طور که اشاره شد با سود های 10 الی 14 درصدی ارائه شده اند که مناسب افرادی است که به دنبال دریافت سود مناسب در کمترین زمان ممکن هستند. با استفاده از سپرده های کوتاه مدت مشتری می توانید به سادگی سرمایه خود را تا 14 درصد افزایش دهید که در طی مدت 6 ماهه ممکن خواهد بود. 

 

از طرف دیگر، استفاده از سپرده های کوتاه مدت به مخاطب این امکان را می دهد تا به سرعت سرمایه خود را آزاد کند و با استفاده از سود به دست آمده، سرمایه گذاری دیگری انجام دهد. استفاده از سپرده های بلند مدت نظر یک یا دو ساله نیز دارای مزیت های خاص خود است. برای مثال، خیال مخاطب در رابطه با سود سرمایه خود راحت است و دیگر نیازی نیست که هر چند ماه یک بار اقدام به تمدید قرارداد کند.

 

سپرده های بلند مدت با سود 25 و 30 درصدی از بهترین طرح های بانکی هستند که می توانند سود مناسبی را برای مشتری داشته باشند و از این رو از محبوبیت زیادی هم برخوردار هستند. البته استفاده از این میزان سود در همه بانک ها امکان پذیر نیست و در بسیاری از موارد دارای شرایطی است که در هر کدام از بانک ها می تواند متفاوت باشد.

 

 

نرخ سود سپرده بانکی

سپرده های بانکی دارای نرخ سود متفاوتی هستند و هر بانک بر اساس شرایط خود نرخ متفاوتی را ارائه می دهد. در جدول زیر انواع سپرده ها با میزان نرخ سود سپرده آن ها آورده شده اند که می تواند برای کسانی که می خواهند به این نوع سرمایه گذاری ورود پیدا کنند، راهنمای خوبی باشد.

 

نام بانک ارائه دهنده سپرده نرخ سود سپرده
سپرده بلند مدت بانک اقتصاد نوین 18 درصد
سپرده شتاب بانک آینده 20 درصد
سپرده بلند مدت بانک توسعه صادرات 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک خاورمیانه 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک دی 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک سرمایه 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک سامان 19 درصد
سپرده بلند مدت بانک شهر 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک مسکن 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک پارسیان 18 درصد
سپرده بلند مدت بانک گردشگری 16 درصد
سپرده بلند مدت موسسه اعتباری کاسپین 15 درصد
سپرده بلند مدت بانک ایران زمین 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک تجارت 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک توسعه تعاون 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک رفاه کارگران 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک سپه 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک سینا 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک صادرات 16 درصد
سپرده بلند مدت بانک صنعت و معدن 16 درصد

 

هر کدام از بانک های مذکور با ارائه طرح سپرده متفاوت، نرخ سود متغیری نیز دارند و از این جهت به مشتری برای انتخاب طرح مورد نظر خود آزادی بسیاری داده اند.

برای اینکه سود سپرده بانکی به صورت دقیق و با توجه به سرمایه گذاری اصلی محاسبه شود، باید مراحل مشخصی را طی کرد. در ابتدا باید طرح مورد نظر خود برای سرمایه گذاری را انتخاب کرد و مبلغ سرمایه گذاری را نیز در نظر داشت تا در مراحل بعدی، محاسبه سود نهایی انجام شود. بعد از انتخاب طرح مورد نظر، باید با استفاده از فرمول محاسبه سود سپرده بانکی، اعداد جایگذاری شوند تا نتیجه نهایی سود به دست بیاید.

 

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی از نوع کوتاه مدت که به شکل روز شمار بوده به شرح زیر است:

 

مدت روز * نرخ سود * مبلغ سرمایه گذاری تقسیم بر 365 روز سال = سود سپرده های کوتاه مدت

 

به عنوان نمونه فرض کنید که مشتری در حساب کوتاه مدت خود مبلغ 10 میلیون تومان را سرمایه گذاری کرده اید و نرخ سود طرح کوتاه مدت یا روزشمار مشتری نیز 15 درصد است. اگر که 10 میلیون تومان مذکور کمترین میزان مانده در حساب سپرده باشد همین عدد در پایان 30 روز برای ماه 30 روز حساب می شود. سپس عدد نهایی که برابر با 300 میلیون تومان است در 15 درصد نرخ سود مصوب بانکی ضرب می شود.

 

عددی که از محاسبه مذکور به دست آمد برابر با 45 میلیون تومان است. حال تنها کافی است تا آن را تقسیم بر 365 روز سال کنید تا بتوانید عدد نهایی را به دست آورید. عدد نهایی برابر با 123000 بوده که در اصل نشان دهنده مبلغ سود یک ماه 30 روز با نرخ سود 15 درصدی است. برای محاسبه نرخ سود 31 روزه نیز عدد 46 میلیون و 500 هزار تومان تقسیم بر 365 شده که معادل با مبلغ 127397 خواهد بود.

سوالات متداول

 

1- فرمول محاسبه سود سپرده بانکی چیست؟

بانک در ازای مبلغی که در آن به سود سپرده قرار می دهید به شما به صورت ماهانه سود می دهد که فرمول محاسبه این سود سپرده بانکی را می توانید در متن مقاله مشاهده کنید.
 

2- سپرده های بانکی به چند نوع تقسیم می شوند؟

سپرده های بانکی به دو دسته اصلی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی می شوند و هر کدام نیز دارای ویژگی ها و مزیت های خاص خود هستند. توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است.
 

3- مالیات سود سپرده بانکی چیست؟

بر اساس قوانین تصویب شده در سال 1401 به بعد دیگر لازم نیست که نگران پرداخت مالیات برای سود سپرده بانکی خود باشید چرا که تنها به موارد به خصوصی تعلق خواهد گرفت

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات