شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

7 نکته برای استفاده از چک های رمزدار

19 شهریور 1401
 7 نکته برای استفاده از چک های رمزدار

به گزارش بانک اول باید توجه داشت که این گونه چک‌ها صرفا با تأیید رمز از سوی بانک صادرکننده ممکن است و برای نقل و انتقال پول استفاده می‌شود و نیازی به داشتن دسته چک نیست.

علاوه بر این شخص درخواست کننده باید در بانکی که به عنوان پرداخت کننده معرفی می‌شود حساب داشته باشد وهر گونه نقل و انتقال چک باید در سامانه بانک مرکزی به ثبت برسد. صفیه صلصالی، وکیل و کارشناس ارشد حقوق درباره چک‌های رمز دار توضیح می‌دهد .

آیا چک رمزدار قابل برگشت است؟

خیر، چون صادرکننده چک رمزدار بانک است. به محض صدور مبلغ آن از حساب متقاضی کسر می‌شود؛ بنابراین با صدور چک رمزدار، مبلغ آن از حساب متقاضی خارج شده و با ارائه چک از سوی دارنده به بانک و احراز هویت او، مبلغ به حساب دارنده واریز می‌شود.

برای وصول مبلغ چک رمزدار تاریخ دار، زمان آن در سررسید می‌تواند مدت دار باشد؟

چک رمزدار به روز صادر می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان برای آن تاریخ سررسید دیگری تعریف کرد. مثلا نمی‌توان تقاضا کرد که چک رمزدار برای دو هفته آینده وصول شدنی باشد.

برای ابطال چک رمزدار چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

چنانچه قصد ابطال چک بین بانکی را داشته باشید با مهر کردن پشت چک از سوی بانک مقصد مبنی براینکه هیچ عملیاتی روی چک انجام نشده است، می‌توانید به ابطال آن اقدام کنید.

آیا برای دریافت مبلغ چک رمزدار باید فوری اقدام کرد؟

چک رمزدار به روز صادر می‌شود و روز صدور، همان سررسید آن نیز محسوب می‌شود. دارنده می‌تواند در زمان دل خواه چک را به بانک ارائه نموده و وجه آن را دریافت کند.

در صورتی که قصد انجام معامله‌ای را داشته باشیم چگونه برای دریافت مبلغ از طریق چک رمز دار به اصالت چک و تقلبی نبودن آن پی ببریم؟

به دلیل جعل افراد در ارائه این چک ها، بانک مقصد به استعلام از بانک صادر کننده و چک کردن شماره سری و سریال چک اقدام می‌کند و برای اطمینان بیشتر از دستگاهی که قادر است انواع پول و سند‌های بانکی تقلبی را تشخیص بدهد استفاده می‌شود.

در صورت مفقود شدن چک رمزدار چه اقدامی باید از سوی دارنده چک انجام شود؟

در صورت مفقود شدن چک، بلافاصله به بانکی که این حواله به نام آن صادر شده است مراجعه کنید و بانک را در جریان مفقودی چک قرار دهید سپس فرم مفقودی چک را در بانک صادر کننده تکمیل و امضا کنید. بانک به احراز هویت شخص درخواست کننده در همان بانک و بانک‌های دیگر اقدام خواهد کرد.

در صورت مفقودی چک رمز دار آیا امکان وصول مبلغ چک از سوی یابنده چک وجود دارد؟

در صورت مفقودی چک رمز دار، بانک برای واریز یا عدم واریز چک رمزدار در شعبه مورد نظر استعلام انجام می‌دهد و چنانچه شخصی آن را پیدا کند قادر به نقد کردن و یا استفاده از آن سند نیست.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: