پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

پیش بینی بورس فردا ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

19 شهریور 1401
 پیش بینی بورس فردا ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش بانک اول  بورس امروز همانطور که در پیش‌بینی روزقبل نیز اشاره شده بود، با افزایش عرضه‌ها نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته شروع شد و به مرور با فروشندگان بیشتری نیز مواجه شد تا ابرکانال ۱.۴ میلیون واحدی که از اهمیت خاصی برای تکنیکالیست‌ها برخوردار بود، از دست برود. فشار عرضه‌ها که تا پایان معاملات ادامه داشت، در نهایت شاخص کل بورس را ۱.۰۹ درصد و شاخص هم‌وزن را ۱.۱۶ درصد عقب راند تا پس از مدت‌ها شاهد شرایط نسبتا یکسانی برای سهام کوچک و بزرگ بازار باشیم.

معاملات امروز علاوه بر تداوم فضای عدم اطمینان و ابهامات موجود در سطح سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین چشم‌انداز ادامه‌دار بودن سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا برای مقابله با تورم که منجر به ریزش قیمت کامودیتی‌ها شده بود، مشکل دیگری را نیز به صورت تکنیکالی تجربه کرد و از دست دادن حمایت ۱.۴۲ میلیون واحدی، قدرت فروشندگان را بیش از پیش افزایش داد تا حتی حمایت ۱.۴ میلیون واحدی نیز شکسته شود و شرایط برای بورس تهران سخت‌تر از قبل شود.

 

حال ناخوش ارزش معاملات

قطعا تاکنون بارها درباره اهمیت ارزش معاملات برای ایجاد یک روند پایدار در بازار سرمایه صحبت شده است. ارزش معاملات خرد سهام امروز نیز برای چندمین بار نتوانست به بالای کانال ۳هزار میلیارد تومانی برسد که نشان از دوران بسیار کم‌رمقی برای بازار سهام دارد. خروج پول نیز امروز شدت بیشتری نسبت به روزهای قبل داشت و شاهد خروج ۴۱۱ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

چندی پیش «فردای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «مرز روانی صعود بورس تهران»، به ایجاد یک مرز روانی مهم در ارزش معاملات اشاره کردیم که می‌توانست به صعود پایدار بازار منجر شود. با توجه به داده‌ها و روندهای موجود، از ابتدای سال جدید عدد ۴هزار میلیارد تومان برای ارزش معاملات خرد به یک مرز روانی برای فعالان و سرمایه‌گذاران بازار تبدیل شده است و نوسان در زیر آن نمی‌تواند به یک روند صعودی منجر شود.

از آنجا که این متغیر در روز جاری نیز اعداد ضعیفی را به ثبت رساند، نمی‌توان برای بورس فردا انتظار برگشت قابل توجهی داشت و حداقل از این منظر، احتمال تداوم روند نزولی محتمل‌تر است.

 

کلیشه ابهامات برای بورس تهران

بحث ابهامات و مشخص نبودن وضعیت مباحثی همچون مذاکرات هسته‌ای و حتی سیاست‌های اقتصادی کشور در روزهای پیش رو، موضوع جدیدی نیست اما همچنان تاثیرات منفی خود را بر روند معاملات روزانه بورس تهران می‌گذارد. طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای که امید خوبی را در دل بورسی‌ها زنده کرده بود، این روزها بسیار کم‌رنگ شده و با وجود انتشار برخی خبرها و صحبت‌های مثبت، انتظار برای نتیجه قطعی در کوتاه‌مدت دور از ذهن است. این موضوع حتی خود را در قیمت دلار نیز منعکس کرده و قیمت این ارز در بازار آزاد با مقداری افزایش از ۳۰۵۰۰ تومان فراتر رفت.

در سمت دیگر همچنان نگرانی‌ها از اقدامات سیاست‌گذاران اقتصادی در سطح کلان نیز فروکش نکرده است و این موضوع نیز تا حدی بر روند روزانه بازار تاثیرگذار است. نرخ بهره بین‌بانکی امروز بار دیگر افزایش داشت و به ۲۰.۸ درصد رسد و از طرفی گفته می‌شود که برخی بانک‌ها در حال ارائه بهره ۲۵ درصدی به سپرده‌گذاران هستند. این موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر نسبت P/E سود بدون ریسک (سود بانکی) به عدد ۴ کاهش یافته است که می‌تواند این نسبت را برای بورس تهران نیز کاهشی کند و اعداد کنونی که بالای ۶ واحد قرار دارد، از جذابیت خاصی برخوردار نباشد. بنابراین از این منظر نیز نمی‌توان انتظار یک برگشت قدرتمند را برای بازار سهام داشت زیرا بسیاری از کارشناسان همچنان نسبت به وضعیت بنیادی بازار قطعیت کامل ندارند.

 

امید تکنیکالی بورس کجاست؟

شاخص کل بورس امروز به زیر مرز کلاسیک حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی سقوط کرد و امید تکنیکالیست‌ها نقش برآب شد. علاوه بر این موضوع کاهش شدید شاخص بورس طی روز جاری حمایت ۵۰ درصدی فیبوناچی را نیز از دست داد تا فروشندگان با اعتماد به نفس بالاتری به عرضه‌های خود بپردازند.

حال با بررسی روند تکنیکالی شاخص بورس پیداست که حمایت بعدی در محدوده ۱.۳۸ میلیون واحدی قرار دارد که در گذشته کف و سقف‌هایی اما نه چندان قدرتمند را تجربه کرده است اما مهم‌ترین محدوده حمایتی به ۶۱.۸ درصد فیبوناچی مربوط است که در سطح ۱.۳۶ میلیون واحدی قرار دارد و شاید یکی از مهم‌ترین حمایت‌های بورس تهران در این روند ریزشی اخیر محسوب شود.

با توجه به نکات ذکر شده انتظار برای برگشت کامل بازار طی معاملات فردا کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد و اگر بخواهیم واقعیت‌ها و داده‌ها و روندها را در تحلیل خود جای دهیم، احتمالا فردا نیز شاهد معاملات سختی برای بورس تهران خواهیم بود.

 

 پیش بینی بورس فردا ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات