جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سامانه بازار متشکل ارزی، درخواست دریافت ارز مسافرتی را قبول نمی کند!

27 شهریور 1401
سامانه بازار متشکل ارزی، درخواست دریافت ارز مسافرتی را قبول نمی کند!

به گزارش بانک اول آذر سال گذشته بود که علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در بازدید میدانی که از صرافی های میدان فردوسی انجام داده بود، از راه اندازی سامانه ای برای پاسخگویی به نیازهای خرد ارزی مردم خبر داد و اعلام کرد که متقاضیان دریافت ارز مسافرتی می توانند درخواست های خود را در این حوزه، بر روی سامانه راه اندازی شده، به ثبت برسانند؛ سامانه ای که هم اکنون با مشکلات بسیاری برای متقاضیان روبرو است و تقریبا کمتر درخواست دریافت ارز مسافرتی از سوی مردم، با تائید صرافی ها مواجه می شود. 

صالح آبادی همان روزها اعلام کرد که با راه اندازی درگاه فروش ارز، هموطنان می توانند نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی های مجاز، ارز موردنیاز را دریافت کنند و البته با انجام این کار، صف مقابل صرافی ها هم جمع آوری خواهد شد.

او همچنین وعده داده بود که بانک مرکزی، نیازهای ارزی قانونی مردم را به صورت کامل تامین کند و مردم، دسترسی آسانتری به حواله و اسکناس دلار داشته باشند؛ اما اکنون علیرغم وعده او، این سامانه نتوانسته نیازهای ارزی مردم را تامین کند و به همین جهت هم، مراجعات مکرر متقاضیان برای ثبت درخواست ارزی خود در این سامانه عموما بلانتیجه باقی می ماند و مجدد، متقاضی باید از طریق یکی از صرافی ها عمل کند. 

در طرف مقابل هم، همچنان بساط دلالی ها و دریافت ارز با کارت ملی مردم از سمت دلالان پا برجا است و هم اکنون مقابل برخی از صرافی ها همچنان صف متقاضیانی دیده می شود که برای دریافت ارز با کارت ملی خود، به خیابانها آمده اند. 

البته برخی از مردم هم ترجیح می دهند که به جای مراجعه به سامانه مذکور، به صرافی ها مراجعه نمایند، چراکه مراجعه حضوری آنها مستلزم ارایه کارت ملی، شماره سیم کارت ثبت شده و کارت بانکی به نام خودشان است؛ در حالیکه با مراجعه به سامانه فرد باید تاریخ سفر، ساعت حرکت و تاریخ صدور بلیت را هم در سامانه به ثبت برساند. رئیس کل بانک مرکزی البته در گفتگو با صرافان اعلام کرده بود که دسترسی مردم به ارز را تسهیل خواهد کرد، اما حداقل این سامانه چنین فعالیتی را تاکنون به ثمر نرسانده است، ضمن اینکه تماس های مکرر و پیگیری های خبرنگار اقتصاد آنلاین از سخنگوی بانک مرکزی نیز در مورد اخذ توضیحات در این رابطه به نتیجه ای نرسیده است. 

هم اکنون مراجعه به سامانه بازار متشکل ارزی و ثبت درخواست تا مرحله ای پیش می رود که فرد بسته به منطقه مورد نظر خود، یکی از صرافی های معرفی شده از طریق این سامانه را انتخاب کرده و سپس این پیام را دریافت می کند که درخواست شما به صرافی مورد نظر انتقال داده شده و منتظر تائید صراف است. 

اما بعد از گذشت چند ساعت، پیامکی از سوی سامانه به متقاضی ارسال می شود که صرافی مورد نظر درخواست شما را تائید نکرده و مجدد با مراجعه به سامانه، صرافی دیگری را انتخاب نمایید. اما مجدد هم که صرافی جدیدی انتخاب می شود، باز هم پیامکی به دست متقاضی می رسد که صراف، درخواست او را تائید نکرده است؛ و این موضوع ممکن است بارها و بارها انجام شود و فرد حتی سفرش هم انجام شود و دسترسی به ارز از طریق سامانه نداشته باشد؛ بنابراین باید حتما به صرافی مراجعه کند.

 صرافی ها هم موضوع را از جنبه دیگری مطرح می کند، به این معنا که آنها می گویند به دلیل مشکلاتی است که بانک مرکزی برایشان ایجاد کرده است.

یکی از صرافی های میدان فردوسی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: یکی از مشکلات صرافان همین است و متاسفانه به دلیل اینکه مانده ارزی نداریم، امکان پاسخگویی به مشتریان خرد از طریق این سامانه وجود ندارد. 

وی می افزاید: صرافی ها مجبور هستند ارز برای فروش به مردم را از بازار متشکل بخرند و در این رابطه هم، نداشتن position ارزی موجب این نقص می شود که نتوانند به نیازهای مردم پاسخ دهند و اگر متقاضی دریافت ارز مسافرتی چندین بار هم صرافی دیگری را روی سامانه انتخاب کند، باز هم نتواند ارز خود را دریافت نماید و باید به برخی از صرافی ها مراجعه نماید. 

یکی دیگر از صراف ها در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: حتی گاها صراف ارز خرید می کند و به فروش هم می رساند، اما بازار متشکل ارزی، خرید صراف را به دلایلی لغو می کند و این مشکل زا خواهد شد و باید بانک مرکزی برای آن چاره اندیشی کند. 

وی معتقد است که بانک مرکزی باید position ارزی برای صراف داشته باشد تا او بتواند همیشه ارز داشته باشد. 

به هر حال باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی در دفاع از سامانه خود و برای پاسخگویی به نیازهای خرد ارزی چه تدابیری را به کار می گیرد تا این مشکل برطرف شود.

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات