پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ارزش سهام عدالت چقدر کم شد؟

28 شهریور 1401
ارزش سهام عدالت چقدر کم شد؟

به گزارش بانک اول بورس تهران از اواخر اردیبهشت ماه امسال وارد فاز اصلاحی شده است؛ روندی که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و جهان، نمادهایی را که وزن بالاتری در سبد سهام عدالت دارد، بیش‌تر تحت تاثیر قرار داده است. نگاهی به روند ارزش سبد سهام عدالت نشان می دهد که ارزش آن در پایان روز معاملاتی یکشنبه ۲۷ شهریور نسبت به اوج سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است

 بازار سهام حال و روز خوشی ندارد و تقریباً از اواخر اردیبهشت ماه وارد فاز اصلاحی شده است؛ روندی که همراه با تشدید نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی چه در بعد داخلی و چه در بعد جهانی، همراه با رکود معاملاتی بوده است. در این میان بسیاری از نمادهای بازار به ویژه شاخص سازها با افت قیمتی روبرو بودند. نمادهایی که به واسطه اصلاح بازارهای جهانی و همچنین امیدواری برای احیای برجام افت قیمتی بیش‌تری را نسبت به سایر نمادها تجربه کردند.

اتفاقا این نمادها، سهامی هستند که وزن بالایی در سبد سهام عدالت دارند. به عنوان مثال فارس سهم حدود ۲۳ درصدی را در سبد سهام عدالت دارد. فولاد با ۱۴، فملی با ۱۰ و شتران با ۹ درصد از دیگر نمادهای اثرگذار در صبد سهام عدالت است.

نگاهی به روند ارزش سبد سهام عدالت نشان می دهد که ارزش آن در ۲۷ شهریور ماه نسبت به ابتدای سال افت بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین ارزش سبد سهام عدالت نسبت به اوج قیمتی خود در اواخر اردیبهشت ماه با کاهش بیش از ۲۱ درصدی همراه بوده است.

به عنوان مثال ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در ابتدای سال حدود ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود که در اواخر اردیبهشت ماه، یعنی دقیقا در اوج بازار سهام امسال به ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. با این وجود از آن زمان تا پایان روز معاملاتی ۲۷ شهریور ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 

روند قیمتی سهام عدالت یک میلیونی و ۴۹۲ هزار تومان هم روند مشابهی را طی کرده است. ارزش سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومان در پایان روز معاملاتی یکشنبه ۲۷ شهریور به ۱۱ میلیون و ۴۲ هزار تومان رسیده است. ارزش این سبد در اوج قیمتی امسال به بیش از ۱۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود.

ارزش سبد سهام عدالت یک میلیونی هم در پایان روز معاملاتی ۲۷ شهریور برابر با ۲۲ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بود که نسبت به اوج قیمتی امسال خود یعنی ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی کاهش حدود ۲۵ درصدی را نشان می دهد.

اقتصادآنلاین

اخبار مرتبط
عسگر توکلی گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب افراد واریز می‌شود. این افراد که حدود ۳۰ درصد سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند، مربوط به دو شرکت سرمایه‌پذیرند که سود حاصل از افزایش سرمایه آنها به‌موقع به حساب سهامداران واریز نشد. وی افزود: پیرو مصوبه‌ای که شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت سهام‌داران داشت، مقرر شده بود، سود سهام عدالت در دو مرحله تا پایان آذر ماه و مرحله بعدی تا قبل پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز می شود.
باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات