پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

بانک ملت با بانک سرمایه ادغام نمی شود

24 خرداد 1401
بانک ملت با بانک سرمایه ادغام نمی شود

به گزارش بانک اول ،هادی اخلاقی در یک نشست خبری با اشاره به برخی اخبار منتشر شده درباره بازگشایی نماد این بانک در بورس گفت: بانک ملت یک بانک بورسی است و در کمترین زمان اطلاعات مورد نیاز سازمان بورس ارائه شده است. مدیرعامل بانک ملت اظهارداشت: در بانک مدیریت هزینه ها، رویکرد افزایش درآمدها و تامین EPS را دنبال می کنیم و نتایج آن در صورت های مالی میان دوره ای منعکس شده و سهامداران می توانند تصمیم گیری کنند. اخلاقی ادامه داد: تصور می کنم وضعیت بانک تا پایان سال جاری با شرایط مناسب تری ادامه یابد. در عین حال، گزارش عملکرد سال ۹۴ بانک تهیه شده که البته اینگونه گزارش ها باید به تایید مقام ناظر که بانک مرکزی است برسد.

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده بود که در بررسی ها مشخص شد بانک دارای کسری ذخایر است که بخشی مربوط به بدهی های دولت است که به آن سود و وجه التزام تعلق گرفته و بخشی نیز مربوط به تسعیر نرخ ارز بوده است. مدیرعامل بانک ملت تصریح کرد: بدهی دولت در گزارش مربوط به بانک ملت ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و ۵۵۵ میلیارد تومان نیز در زمینه تسعیر و ۱۵ هزار میلیارد ریال نیز به عنوان کسری ذخایر بانک اعلام شده بود.

در عین حال، ۲۵۰ میلیارد تومان هم به عنوان کسری اکچوئری عنوان شد. به گفته اخلاقی، پس از دستورات بانک مرکزی مجمع بانک را برگزار کردیم. از سویی اختلاف نظرهایی بین سازمان حسابرسی، سهامداران و بانک مرکزی وجود داشته و هر یک به دنبال موضوع شفاف سازی عملکرد بانک بودند. به گفته وی، بالاخره در ماه گذشته بانک مرکزی استدلال های بانک را در زمینه عملکرد پذیرفت از جمله اینکه درباره کسری ۵۵۵ میلیارد تومانی، تا پایان سال جاری از سوی بانک مرکزی مهلت تعیین شده تا گزارش حسابرسی تهیه و ارائه شود.

مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: درباره بدهی حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت نیز موضوع منوط به بررسی وزارت اقتصاد به عنوان نهاد ناظر و مسئول در این زمینه شده بود که اگر مورد تایید قرار بگیرد، بتوان آن را از اقلام مطرح شده در عملکرد بانک ملت خارج کرد. اخلاقی خاطرنشان کرد: توافقی نیز بین سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و معاونت خزانه داری صورت گرفته مبنی بر اینکه ادعای بانک ها در زمینه سود بدهی های دولت درست است و در نهایت وزیر اقتصاد این موضوع را برای طرح در هیات وزیران به دولت برده است.

وی تصریح کرد: بنابراین بانک مرکزی نیز پذیرفت که این قلم از موضوعات مطرح درباره عملکرد بانک خارج شود و از سویی رقم کسری ذخایر بانک که ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود هم به ۹۵۰ میلیارد تومان تقلیل یافت. مدیرعامل بانک ملت افزود: گزارشی نیز بعد از آن به سازمان بورس ارائه کردیم و امروز گزارش عملکرد ۹ ماهه بانک هم برای ارائه به این سازمان آماده است. بررسی ها نشان می دهد که بانک توانسته بیش از ۷۰ درصد EPS را هم محقق کند. به گفته اخلاقی، بخشی از این عملکرد مربوط به بانک و بخشی دیگر نیز مربوط به شرکت های زیرمجموعه بانک است. درباره وضعیت تسعیر نرخ ارز نیز بانک مرکزی موضوع را متوقف کرده تا گزارش ویژه حسابرسی ارائه شود.

البته این مسائل مربوط به سال ۹۰ است که در آن مقطع اختلاف نظری بین بانک مرکزی و بانک ملت وجود داشت چون برخی با نرخ ارز مرجع گشایش اعتبار انجام داده بودند و بعد از آن مطرح شد که آیا تسعیر نرخ ارز باید با نرخ مرجع باشد و یا خیر؟ وی خاطرنشان کرد: به صورت کلی با دستور اخیر بانک مرکزی به دنبال تهیه گزارش ویژه حسابرسی هستیم. در محاسبات بانک مرکزی زیان ۲ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۴ برای بانک مطرح شده بود که بعد از آن با اقدامات صورت گرفته این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

مدیرعامل بانک ملت اظهارداشت: همچنین بانک ملت میزان سرمایه خود را از ۴۰ هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش داده و ۱۰ هزار میلیارد ریال به ذخایر خود افزوده است. همچنین برای مدیریت هزینه ها در سال جاری مدیریت بانک تصمیم گرفت هزینه های عملیاتی را مدیریت کند. اخلاقی تاکید کرد: از سویی به دلیل وجود زیرساخت های مناسب بانکداری الکترونیک، بانک تصمیم گرفت موضوع توسعه خدمات کارمزدی را با جدیت بیشتری دنبال کند. بخش دیگر کار انجام فعالیت های منسجم بین المللی و عملیات ارزی بود که بانک با در اختیار داشتن شبکه داخلی و خارجی خود موضوع را دنبال کرده است.

وی افزود: حجم عملیات ارزی بانک در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد یافته و با وجود اینکه کل عملیات ارزی بانک در سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار بود این میزان در سال جاری به ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده و هدف گذاری تا پایان سال رسیدن به رقم ۱۰ میلیارد دلار است. مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: به صورت کلی بیش از ۳۰ درصد کل عملکرد ارزی بانک ها در بانک ملت انجام می شود و این در حالی است که حجم فعالیت های ارزی قبل از برجام افت کرده بود و بیشتر از طریق صرافی ها دنبال می شد.

اخلاقی به تاکید دولت و بانک مرکزی برای بازگشت اینگونه فعالیت ها به بانک ها اشاره کرد و گفت: میزان گشایش ال سی در بانک طی سال گذشته ۱۱۲ میلیون دلار بود که این میزان در ۱۰ ماهه امسال به یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار افزایش یافته و در این زمینه ۹۴۶ درصد رشد اتفاق افتاد. وی با اظهار امیدواری نسبت به سه برابر شدن این عملکرد تا پایان امسال افزود: تلاش شد تا صدور حواله ها از محل ثبت سفارش به سمت LC بروند و میزان حواله های با ارز متقاضی و غیره از یک میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلار سال گذشته با ۳۴۰ درصد رشد به ۶ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار تا دی ماه امسال رسید.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: در بخش LC و حوالجات که در سال گذشته ۲ میلیارد دلار بود امسال به ۷ میلیارد و ۷۳۳ میلیون دلار شامل LC و حوالجات رسیدیم که ۲۸۵ درصد رشد نشان می دهد. اخلاقی با اشاره به اینکه در ابتدای اسفند ماه باید EPS سال ۹۶ را اعلام کنیم، گفت: به صورت کلی در سال آینده وضعیت عملکردی بهتری نسبت به امسال پیش بینی می کنیم و در حال حاضر فعالیت شعب خارج از کشور مانند ترکیه و ارمنستان را داریم و بزودی با اقدامات صورت گرفته شعبه ای نیز در گرجستان راه اندازی می شود. وی همچنین از ایجاد ۱۵۰ رابطه کارگزاری سخن گفت و افزود: بانک پرشیا انگلیس نیز فعالیت خود را از سر گرفته و در آلمان و کره جنوبی هم فعالیت هایی داریم.

مدیرعامل بانک ملت اظهارداشت: به صورت کلی تعاملاتی با بانک های خارجی صورت گرفته ولی هنوز بانک های بزرگ پیشقدم نشده اند ولی در اروپا و آسیا با بانک های کوچکتر روابط کارگزاری داریم و به صورت کلی در بخش کارگزاری ۱۰۰۰ درصد رشد داشتیم. وی از پیگیری شکایت این بانک در انگلستان به منظور دریافت خسارت سخن گفت و افزود: در حال تکمیل مدارک و مستندات برای دفاع هستیم و دادگاه انگلیس باید در این زمینه رای بدهد. البته طرف مورد شکایت برای مذاکره اظهار علاقه کرده اما تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده ایم. اخلاقی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از ادغام بانک سرمایه در بانک ملت ندارد، گفت: بانک ملت سیاست بزرگ شدن را دنبال نمی کند و حتی به دنبال کوچک سازی و جمع آوری شعب ناکارآمد از مجموع ۱۶۰۰ شعبه خود نیز است.

وی میزان مطالبات معوق بانک را ۵۹ هزار میلیارد ریال و مانده تسهیلات را نیز ۸۷۴ هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در بانک ۶,۷ درصد است. اخلاقی همچنین از مزایده فروش برج بانک ملت سخن گفت و افزود: ۶۱۰ میلیارد تومان قیمت پایه گذاشته شده اما تاکنون به فروش نرسیده و در عین حال بانک به دنبال ادغام ۴ مورد از شرکت های اقماری خود و تشکیل یک هلدینگ ساختمانی با حداقل سرمایه ۲ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک ملت عنوان کرد: شرکت به پرداخت ملت با داشتن ۲۳ درصد از کل تراکنش های نظام بانکی و به لحاظ مبلغ ۳۵ درصد از تراکنش ها بزودی وارد بازار سرمایه خواهد شد و بانک بر اساس تکالیف اقدام به بورسی کردن این شرکت کرده و در جلسه هیات پذیرش نیز در هفته گذشته، پذیرش آن انجام شده و ابلاغ مجوز پذیرش نیز در دست تهیه است و امیدواریم تا پایان سال بخشی از واگذاری آن انجام شود. وی از پرداخت ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: کل تقاضاها تاکنون ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ مورد به مبلغ ۱۱۵ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال بوده که با وام های قبلی ۳، ۶ و ۱۰ میلیون تومانی های جدید هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان شده است.

اخلاقی درباره بخشش جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون نیز گفت: به محض نوشته شدن دستورالعمل توسط بانک مرکزی اجرایی خواهد شد. هچنین در ادامه این نشست، علیرضا لگزایی نیز پیرامون ورود شرکت به پرداخت به بازار سرمایه با بیان اینکه این شرکت جزو ۱۲ شرکت PSP کشور است، اظهارداشت: بانک ملت تصمیم گرفته که ابتدا ۱۰ درصد سهام این شرکت را به صورت عرضه اولیه و در مرحله دوم نیز بالغ بر ۱۵ درصد سهام آن را عرضه کند.

قائم مقام بانک ملت با بیان اینکه این شرکت در ۶ سال گذشته راهبر بازار PSP بود، گفت: ۸۴۰ هزار کارتخوان فروشگاهی از طریق این شرکت فعال بوده و ۱۱ هزار پذیرنده اینترنتی دارد. در سال ۹۴ نیز بیش از ۲ میلیارد از ۸ میلیارد تراکنش کارتخوان های فروشگاهی در این شرکت انجام شده است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها