جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سیف در برنامه نگاه یک: سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج و کاسپین به حق خود می‌رسند/دلار ارزان‌تر می‌شود اما به ۳۵۰۰ تومان بر نمی‌گردد

24 خرداد 1401
سیف در برنامه نگاه یک: سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج و کاسپین به حق خود می‌رسند/دلار ارزان‌تر می‌شود اما به ۳۵۰۰ تومان بر نمی‌گردد

ولی الله سیف در برنامه «نگاه یک»، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سپرده گذاران در موسسات مالی و اعتباری  و به خصوصی موسسه ثامن الحجج، افزود: بانک مرکزی نیز به شدت از این وضعیت دچار تاثر است  زیرا برخی از هموطنان اعتماد کردند و پس انداز خود را در این موسسه سپرده گذاری کرده اند اما از ماه های گذشته در بانک مرکزی برنامه ریزی هایی انجام شد تا از روش هایی استفاده شود تا سپرده گذاران در این موسسه با کمترین مشکل مواجه شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون توانستیم کنترل امور را در اختیار بگیریم و در مقطعی که موسسه ثامن الحجج با مشکل مواجه شده بود با روش درست و منطقی سپرده ها را مدیریت کردیم و پیش بینی می شود بخش عمده آن بتواند بازگشت سپرده ها را پوشش دهد بنابر این هیات تسویه ای برای موسسه ایجاد شده و ۹۰ درصد سپرده ها تعیین تکلیف شده  است .

سیف تصریح کرد:برای سپرده گذاران ثامن الحجج به هیچ وجه هیچ گونه استثنایی وجود ندارد و موارد بر اساس ضوابط انجام می شود و البته برخی از  سپرده گذاران به بانک مرکزی معرفی می شوند اما دراین موارد نیز به هیچ وجه اجازه داده نمی شود که حق و ناحق شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، بانک پارسیان تنها عاملیت واریز وجوه سپرده گذاران را به عهده دارد،گفت: وجوه  از طریق شعب این بانک به سپرده گذاران پرداخت می شود.

وی ادامه داد: سپرده های تا  ۳۰۰ میلیون تومان تعیین تکلیف شده و این میزان حدود  ۹۰ درصد است  برهمین اساس سپرده گذارانی که تا ۳۰۰ میلیون توان سپرده گذاری کرده اند می توانند پیش بینی کنند که چه زمانی سپرده ها را دریافت می کنند.

به گفته وی، هماهنگی کاملی با قوه قضایی انجام شده وهمراهی جدی نیز صورت گرفته بنابر این هیچ گونه اختلاف نظری برای واگذاری املاک این موسسه وجود ندارد.

برخورد با هیات مدیره کاسپین

وی درباره وضعیت کاسپین نیز گفت: در دوره قبل تصمیماتی برای ساماندهی تعاونی های مختلف گرفته شد و بر همین اساس قرار شد تا  ۸ تعاونی به یک موسسه تبدیل شوند بنابر این در سال ۹۴ مقدمات تشکیل موسسه فراهم شده و قرار شد هیات مدیره موسسه با مجوز  بانک مرکزی وضعیت دارایی های ۸ تعاونی را تعیین تکلیف کنند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:بر همین اساس دارایی های  ۸ تعاونی باید منتقل می شد اما تنها یک تعاونی به موقع این کار را انجام داد البته کاسپین موسسه ای برای جذب سپرده نبوده و تنها باید سپردها را تحویل می گرفت.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی به دلیل تعلل هیات مدیره با آنها برخورد کرده است البته ناگفته نماند که در برخی موارد نیز قبل از انتقال سپرده ها و دارایی ها تابلو ها عوض شد

وی گفت:   هم اکنون در حال حل و فص موارد هستیم و هیات مدیره مکلف شده که به سرعت دارایی ها را  تحویل بگیرد و به تدریح در حال ساماندهی هستیم.

سیف تصریح کرد: موسسه اعتباری کاسپین از ۸ تعاونی به وجود آمده و قرار شده هیات تسویه  تعاونی ها بعد از حسابرسی در این موسسه ادغام شود. مدیران تعاونی ها باید پاسخگوی کسری احتمالی بشوند. بعد از تحویل هیات تسویه می توان گفت موسسه اعتباری کاسپین شکل گرفته و فقط تا حالا یک تعاونی کاسپین این کار را کرده است.

وی ادامه داد:اشتباه یک مقام قضایی در یکی از استان ها باعث شد که قبل از پایان کار هیات تسویه تعاونی ها تابلوی موسسه اعتباری کاسپین نصب شده و تعاونی ها ملزم به تعویض دفترچه به موسسه اعتباری  شدند در حالی که باید بعد از اتمام کار تسویه تعاونی ها این اقدام رخ می داد.

سیف در ادامه با تاکید بر اینکه از وضعیت پیش آمده در این موسسه باید درس گرفت و نسبت به اینکه موسسه غیرمجازی به پرداخت سودهای بالاتر از عرف وعده می دهند، مراقب بود، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا اینگونه است که یک صندوق ضمانتی برای سپرده های بانکهای مجاز وجود دارد و این سپرده ها را تضمین می کنند که البته سقفی برای آنها در نظر گرفته شده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: به این معنا که اگر یکی از آنها بانک های مجاز دچار مشکل و یا ورشکست شد هیچکس به جز این صندوق مسئولیتی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش بانک مرکزی این است که مشکلات مربوط به این موسسه که سپرده گذاران آن را درگیر کرده است را از بین ببرد و مرتفع کند، اظهارداشت:تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان سپرده گذاری تعیین تکلیف شده است و وضعیت سپرده گذاران بالای این رقم بستگی به سرعت نقد شدن دارایی ها دارد.

سیف از تعیین تکلیف وضعیت بیشتر سپرده گذاران این موسسه خبرداد و گفت: افراد باقیمانده برای تعیین تکلیف به بانک پارسیان مراجعه کنند. البته بسیاری از دستگاه ها در این زمینه به بانک مرکزی کمک کردند.

رییس کل بانک مرکزی خطاب به سپرده گذاران این موسسه و البته سایر موسسات اعتباری اعلام کرد که بانک مرکزی با تمام امکانات در این موارد در صحنه است و سعی می کند که خسارت را به حداقل و سپرده گذاران را به آرامش برساند.

وی با تاکید بر اینکه باید درسی از این قضیه بگیریم، خاطرنشان کرد: در بازار مالی هیچ نرخ بالایی بی دلیل نیست و ریسک بزرگ تر را به صاحب سرمایه تحمیل می کند.

سیف یکی از نشانه های واقعی در بازارهای مالی و رشد اقتصادی را جلوگیری از ایجاد چنین شوک هایی اعلام و بیان کرد: پیش از این در ثامن الحجج دیده می شد که حتی با وجود مشکلات پیش آمده و در شرایطی باز هم عده ای سپرده گذاری می کردند و این عجیب بود.

 دستاوردهای برجام در نظام بانکی/ بازگشت بانک ها به ماموریت اصلی

سیف در خصوص دستاوردهای برجام گفت: حال حاضر با شرایط گذشته قابل مقایسه نیست و از موارد روشن این است که صادرات نفت نسبت به قبل از برجام دو برابر شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برجام در بسیاری از حوزه ها تحولات جدی ایجاد کرد، اظهارداشت: در بخش بانکی نیز موانعی که در اثر تحریم ها به وجود آمده بود برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تحولات اساسی در صنعت بانکداری ایجاد شده اما بانک های ما در استانداردها عقب هستند و باید این مسائل به مرور حل شود.

به گفته سیف، در قبل از برجام ۶۰۰ رابطه کارگزاری با بانک های خارجی داشتیم و هم اکنون ۲۳۸ رابطه کارگزاری جدید ایجاد شده که جزو روابط پُرترافیک و با کاربرد بالا است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما یک شرایط ایده آل داریم که مربوط به قبل از تحریم ها می شود و با آن فاصله داریم ولی امروز شرایط با قبل از برجام بسیار متفاوت شده است.

وی به بخشنامه ای که در مردادماه امسال ابلاغ شد اشاره کرد و افزود: در این بخشنامه خواسته شده تا بخشی از وظایف و ماموریت های بانک ها که به صرافی ها در دوران تحریم منتقل شده بود بازگردد.

سیف افزود: بخشی از برقراری روابط بانکی این است که آنها وضعیت استانداردها را در بانک های ایرانی بررسی می کنند. نرخ کفایت سرمایه که یک موضوع مهم در بانک ها است در دنیا حداقل ۱۲ درصد و در ایران بین ۴٫۵ تا ۵ درصد است؛ بنابراین صورت های مالی بانک ها برای بانکداران اروپایی اطمینان بخش نیست.

رییس کل بانک مرکزی یکی دیگر از دستاوردهای برجام را بازگشت ۶۰ تا ۷۰ درصد شرایط ایده آل فعالیت بانک ها برشمرد و گفت: قبل ازبرجام و در دوران تحریم ها نمی توانستیم ذخایر ارزی کشور را در جایی که مدنظر است نگهداری کنیم و امروز این مانع رفع شده است.

دلار ارزان‌تر می‌شود اما به ۳۵۰۰ تومان بر نمی‌گردد

رئیس کل بانک مرکزی درباره کارشکنی های آمریکا در مسیر برجام و همچنین بالا بردن توقعات و انتظارات از برجام اظهار داشت: شاید تصور این نبود که موانع دیگری در عادی سازی روابط بانکی با سیستم بانکی بین المللی به ویژه بانک های اروپایی وجود داشته باشد؛ با این حال مهم ترین موضوع در این رابطه خود بانک های کشور هستند.

وی عمده ترین موانع بر سر همکاری بانک های ایرانی با سیستم بانکی بین المللی را شرایط تعادل بدهی و دارایی بانک های ایرانی، کفایت سرمایه، وضعیت مطالبات معوق، کسری ذخایر و … نامید.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در صورت برطرف شدن این موانع بسیاری از بانک هایی که امروز با بانک های ایرانی همکاری نمی کنند، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، افزود: در دنیا سالهاست که صورت های بانکی براساس استاندارد IFRS تهیه می شود و ما عقب هستیم؛ خوشبختانه براساس دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی سازمان حسابرسی کشور موظف شده از سال آینده صورت های مالی بانک ها را براساس IFRS تهیه کند.

سیف خاطرنشان کرد که ایران به عنوان یک بازیگر بزرگ بین المللی باید استانداردهای خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهد.

 

انتقال ارز دانشجویی چمدانی نیست

رئیس کل بانک مرکزی درباره برخی اظهارنظرها درباره انتقال ارز چمدانی برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور و تشدید نگرانی ها از این موضوع با آغاز فعالیت دولت دونالد ترامپ در آمریکا گفت: کسانی که این اظهارات را داشته اند، کم لطفی کردند زیرا پرداخت های دانشجویی در شرایط کنونی قطعا چمدانی نیست.

وی با بیان اینکه انتقال ارز برای هزینه های دانشجویی به راحتی از طریق صرافی ها و سیستم بانکی قابل انجام است، افزود: بهتر است این گونه نقل و انتقالات از طریق صرافی ها انجام شود زیرا که هزینه سیستم بانکی بیشتر است؛ همچنین شرایط کنونی حتما نسبت به گذشته در این موضوع تغییر کرده است.

سیف توضیح داد که قبل از برجام در صورتی که در مسیر انتقال ارز برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور، هر زمان یک بانک در مسیر انتقال قرار می گرفت و متوجه منشا ایرانی آن می شد، از انتقال ارز ممانعت می کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اینکه بگوییم نتایج برجام احساس می شود یا نه، منصفانه نیست زیرا صادرات نفت کشور بعد از برجام دو برابر شد؛ همچنین ارز حاصل از صادرات نفت وارد کشور می شود که می تواند مانور برای سرمایه گذاری را افزایش دهد.

وی درباره ذخایر ارزش و انتقال ارز حاصل از صادرات نفت گفت: سوال مهم این است که پول حاصل از صادرات را برای چه منظوری به داخل کشور وارد کنیم؟ مگر نمی خواهیم واردات انجام دهیم؟

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد بهتر است ارز حاصل از صادرات نفت در حسابی در خارج از کشور نگهداری شده و برای واردات از آن استفاده شود؛ منابع ناشی از صادرات نفت صد در صد در اختیار کشور قرار دارد ولی قرار نیست تمام این ارز را به شکل اسکناس وارد کشور کنیم.

سیف تاکید کرد که کشور امروز خوشبختانه در وضعیت ارزی بسیار خوبی قرار دارد و ذخایر ارزی نیز بسیار متفاوت از قبل است.

وی تصریح کرد که هیچ گونه نگرانی از بابت ذخایر ارزی وجود ندارد.

سیف با بیان اینکه حجم اسکناس موجود در کشور نشان از فعالیت شبکه صرافی ها در تجارت خارجی است، اظهار داشت: ما در حال تشویق واردکنندگان و فعالین اقتصادی هستیم تا به جای صرافی ها از شبکه بانکی استفاده کنند؛ ورود ارز به سبک گذشته و به شکل اسکناس امروز دیگر عملیاتی نیست و بدنبال هدایت فعالین اقتصادی به سمت استفاده از نظام بانکی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از صرافی ها به دلیل اقداماتی که در دوران تحریم انجام دادند، تشکر و قدردانی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره افزایش نرخ از گفت: در شرایط فعلی وضعیت ارز در کشور بسیار خوب است و وضعیت ذخائر ما نسبت به گذشته بهتر است و هیچگونه نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی در باره حجم زیاد اسکناس در کشور توضیح داد: در حال حاضر با حجم زیادی از اسکناس در کشور مواجه هستیم و دلیل آن هم این است که بخش زیادی از تجارت خارجی به سمت صرافی ها رفته که نتیجه آن افزایش حجم اسکناس در کشور است.

سیف با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به شیوه سنتی اسکناس جا به جا می شود، توضیح داد: ما در تلاش هستیم تا فعالان اقتصادی کشور را به سمت سیستم بانکی هدایت کنیم زیرا این سیستم هم امن است و هم هزینه کمتری دارد.

وی با قدردانی از تلاش های صرافی ها در دوران تحریم ها، گفت: برای واردات ارز محدویتی نداریم و محدویت ما تنها درباره دلار است که همچنان دچار محدودیت های تحریم های اولیه هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره همکاری بانک های خارجی با ایران بیان کرد: خوشبختانه شعبات بانک های ما در اکثر کشورهای اروپایی فعال هستند و یکی از کشورهایی که با آن دچار مشکل شده ایم، انگلیس است که آن هم به دلایل سیاست های داخلی این کشور است.

به گفته ی سیف تاکنون دلار از منابعی غیر از کشور آمریکا تامین شده است و نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره مشکلات برخی شهروندان برای ارسال ارز به سایر کشورها توضیح داد: ما برای ارسال ارز با هیچ کشوری جز آمریکا مشکل نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره دلیل نوسانات اخیر نرخ ارز بیان کرد: نوسانات اخیر نرخ ارز موضوعی عجیب و غیر منتظره نیست و در همه ی دنیا اینگونه نوسانات ارزی وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آذربایجان از سال مرداد ۹۲ تا آذر ۹۵ حدود ۱۳۰ درصد نوسان ارزی وجود داشت و یا همچنین در روسیه ۷ درصد تغییر ایجاد شده است اما تغییرات ریال نسبت به دلار طی این مدت حدود ۲۱ درصد بوده است.

جزییات پیمان های جدید ارزی/ حذف دلار از گزارشگری مالی

رییس کل بانک مرکزی با طرح این سوال که  آیا نقش امروز دلار در تجارت خارجی کشور درست است؟ آیا ما باید دلار را مبنای کار قرار بدهیم؟ ، گفت: یک بررسی نشان می دهد که یورو در مردادماه سال ۹۲ تا آذرماه امسال ۱٫۲ درصد ارزانتر شده، اما دلار گرانتر شده است؛ بنابراین کدام ارز مبنای مناسب تری است؟

سیف افزود: یکی از اقداماتی که باید انجام شود این است که گزارشگری مالی نباید با دلار انجام شود و این کار یک اشتباه است. باید ارزی را مبنا قرار دهیم که ثبات بیشتری داشته باشد و در تجارت خارجی کشور نیز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در این خصوص که چه ارزی را می توان جایگزین دلار در گزارشگری مالی کرد مطالعه انجام داده و مقدمات کار نیز فراهم شده و بزودی این کار انجام می شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره پیمان های ارزی نیز اظهارداشت: در حال حاضر با کشورهایی مانند ترکیه مذاکره کرده ایم و این پیمان به امضا می رسد؛ همچنین با آذربایجان، پاکستان، عراق، روسیه و ترکمنستان پیمان های پولی داریم.

به گفته سیف، نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت اما به دامنه ۳۵۰۰ تومان باز نمی گردد. درباره تک نرخی شدن ارز هم از ابتدا صحبت این بود که پس از اجرایی شدن برجام و بازگشت روابط بانکی به شرایط عادی، در این زمینه اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: من زمانی را برای این کار اعلام نمی کنم ولی اینکه تا پایان سال جاری بتوان ارز تک نرخی را اجرا کرد هم عملی نخواهد بود.

 تغییر واحد پول از ریال به تومان بخشی از لایحه بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ۲ لایحه اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی اظهار داشت: با هماهنگی هایی که با وزارت اقتصاد داشتیم به طور مشترک این ۲ لایحه را به دولت تقدیم کردیم؛ تغییر واحد پولی از ریال به تومان بخشی از لایحه بانک مرکزی است.

وی به استفاده از تومان به جای ریال در محاورات مردمی گفت: با تغییر واحد پولی از ریال به تومان یک صفر حذف می شود اما فکر می کنم این موضوع با موضوع رفورم پولی تداخل پیدا کرد؛ هدف ما از این کار رفورم پولی نیست.

سیف با بیان اینکه مجلس باید تغییر واحد پولی را تصویب کند، انتخاب تومان به جای ریال را احترام به مردم دانست و تاکید کرد که این موضوع هیچ مشکلی را از نظر اقتصادی ایجاد نمی کند.

رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره تورم تک رقمی و احتمال بالاتر رفتن نقدینگی از تولید ناخالص داخلی گفت: سال ۹۳ یکی از انتقاداتی که به دولت می شد این بود که چرا دولت بر کنترل تورم تمرکز دارددر حالی که کشور در رکود است؛ در آن زمان توضیح می دادیم که به هر دو موضوع رکود و تورم توجه داریم و رسیدگی به آنها را با هم جلو می بریم.

وی با بیان اینکه از اواسط سال ۹۴ انتقادات از دولت تغییر کرد و متوجه نقدینگی شد، تصریح کرد: در زمینه رشد نقدینگی مبالغه هایی صورت می گیرد؛ بخشی از نقدینگی در اختیار موسسات غیر مجاز بود که با ساماندهی این موسسات، نقدینگی آنها به موسسات تحت کنترل بانک مرکزی افزوده شد.

رئیس کل بانک مرکزی نقدینگی موسسات غیرمجاز را ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: یا باید از ابتدا ۱۵ درصد نقدینگی در اختیار موسسات غیرمجاز را جز نقدینگی محاسبه نکنیم یا از ابتدا آن را در نظر بگیریم.

سیف با یادآوری تلاش های نظام بانکی برای تحرک اقتصادی در کشور اعلام کرد در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۳٫۸ درصد افزایش یافته است.

وی پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط را یادآور شد و گفت: در ابتدا برخی نسبت به پرداخت این تسهیلات تردید داشتند اما امروز می بینیم که از اقدامات موثر دولت بوده است.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: نظام بانکی دچار تنگنای مالی است و یکی از اقدامات اساسی ما تخصیص منابع آنها به صورت بهینه و اثربخش بود؛ در اقصی نقاط کشور ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ واحد تسهیلات پرداخت کرده ایم و نتیجه آن را می توان در افزایش اشتغال در کشور دید.

تعجب سیف از پیش بینی دلار ۵ هزار تومانی

سیف در پاسخ به این مطلب که برخی ها می گویند که نرخ ارز تا ۵ هزار تومان هم می رسد ولی بانک مرکزی با ریختن ارز به بازار مانع افزایش قیمت می شود؟ گفت: این صحبت ها عجیب است و چطور عده ای چنین پیش بینی هایی می کنند، در بازار ارز و قیمت گذاری آن منطق های علمی و چارچوب ها باید مشخص باشد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اینگونه تصمیم گیری ها و اقدامات برخلاف مصالح ملی کشور است، خاطرنشان کرد: اقتصاد ما نیاز به ثبات و آرامش و ایجاد زمینه برای رشد اقتصاد و صادرات و غیره دارد.

وی وضعیت فعلی بازار ارز و قیمت های آن را با ثبات اعلام و تصریح کرد: روند نرخ ارز مطلوب و کاهشی است البته کاهش نامحدود نیز مطلوب نیست و باید نرخ به گونه ای باشد کهه منجر به افزایش تولید و اشتغالزایی شود. از علایم موجود مشخص است که روند کاهشی است ولی دامنه همان حدود است.

رییس شورای پول و اعتبار درباره وضعیت ارز سه نرخی ، به موضوع فروش ارز و ایجاد صف خرید در مقابل چند صرافی اشاره و بیان کرد:برخی ها در دو روز با روش التهاب آفرینی نرخ های کاذبی ایجاد کردند اما فردای همان روز نرخ های کاذب از بین رفت.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که بانک مرکزی از ابتدای مدیریت فعلی تلاش کرد که واقع گرایانه با بازار ارز برخورد کند. در دوره جدید هیچ مبنایی برای اینکه ارز با قیمت پایین تر از بازار عرضه کنیم، وجود نداشته است.

سیف با اشاره به اینکه بخش عمده ای از واردات کشور خدمات خود را از سیستم بانکی دریافت نمی کند و از طریق صرافی ها دریافت می کند، اظهارداشت: مبنای ساماندهی بازار ارز عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به برنامه راه اندازی بازار بورس ارز در کشور عنوان کرد: بازیگران این بازار بانک ها هستند و قرار است که بر اساس دستورالعملی که بانک مرکزی صادر خواهد کرد صادرکنندگان عمده از طریق این سیستم اقدام کنند و ارز در این بورس عرضه شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: با این مدل یک ثباتی در بازار ارز پیدا خواهد شد و از وضعیت بدون انضباط خارج می شویم.

وی بیان کرد: تامین نیاز صرافی ها در دو ماه آخر سال عملیاتی می شود و دستورالعمل آن در حال تدوین است.

 تسهیلات جدید بانکی برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان

رئیس کل بانک مرکزی درباره تفاوت نرخ تورم و نرخ سود بانکی توضیح داد: در فروردین ماه سال جاری نرخ تسهیلات بانکی حدود ۲۸ درصد و نرخ بازار بین بانکی حدود ۲۹ درصد بود که با تلاش های انجام شده نرخ بین بانکی به کمتر از ۱۷ درصد رسید.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی چسبندگی دارد و علی رغم کاهش نرخ تورم، به دلیل تنگناهای مالی موجود در سیستم بانکی با کاهش این نرخ مواجه نبودیم. بانک های کشور در حال حاضر با ۵۰ درصد دارایی های خود در حال فعالیت هستند.

به گفته  سیف برخی بانک ها از نرخ رسمی سود بانکی سرپیچی کرده و پرونده  همه  آن ها به هیئت انتظامی بانک ها ارسال شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تقدیر از فعالیت و تحرک بازار سرمایه گفت: خوشبختانه بازار سرمایه اخیرا با تحرکات خوبی مواجه بوده که به طور حتم در آینده ای نزدیک می تواند نقش موثری در تامین مالی کشور داشته باشد.

وی درباره حادثه پلاسکو یادآور شد: این حادثه تاسف انگیز ناشی از بی دقتی و عدم شناسایی ریسک های احتمالی بوده است و سیستم بانکی نیز براساس وظایفی که برعهده دارد، در این باره اعلام آمادگی کرده است.

سیف با اشاره به پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو گفت: دو تشکل شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی کشور، تصمیم گرفتند تا با همکاری های لازم در این باره و تشکیل یک دبیرخانه در کمترین زمان ممکن این تسهیلات پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تمهیدات سیستم بانکی درباره وقوع سیل و آسیب های ناشی از آن در استان سیستان و بلوچستان ، اظهار داشت: در درجه اول تمام افرادی که در این استان از سیستم بانکی تسهیلاتی دریافت کرده اند، بازپرداخت تسهیلات آن ها تمدید و تسهیل خواهد شد و همچنین پرداخت های جدیدی برای آن ها در نظر گرفته شده است.

پرداخت ۷۹۲ هزار و ۶۰۰ فقره تسهیلات ازدواج در ۸ ماهه امسال

رئیس کل بانک مرکزی در بخش پایانی این برنامه درباره آخرین وضعیت وام ازدواج توضیح داد: در سال جاری تسهیلات ازدواج از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان برای هریک از زوجین افزایش یافت و برهمین اساس از ابتدای سال ۹۵ تا ۸ بهمن ماه همین سال۷۹۲ هزار و ۶۰۰ فقره وام ازدواج به ارزش ۷ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است که رشد سه برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: همچنین حدود ۲۷۶ فقره در شرف تکمیل پرونده هستند که مطمئنا پرداخت این تعداد وام ازدواج دستاوردی مثبت است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها