پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آیا بیت‌کوین پول به شمار می‌آید؟

24 خرداد 1401
آیا بیت‌کوین پول به شمار می‌آید؟

چیزی پول به شمار می‌رود که:

مبادله‌پذیر باشد.

ذخیره‌ای از ثروت باشد.

واحد محاسبه باشد.

برای خود من علاوه بر فاکتورهای گفته شده، چیزهای دیگری هم اهمیت دارد، اما اجازه بدهید فعلا آن‌ها را رها کنیم، چون ظاهرا بیت‌کوین هیچ یک از موارد بالا را شامل نمی‌شود و بنابراین پول به شمار نمی‌آید…

همه باید از این واقعیت‌ها اطلاع داشته باشند، پس ارزشش را دارد که نگاهی به دلایل پول بودن بیت‌کوین داشته باشیم.

بیایید از این‌جا شروع کنیم:

باور عموم: بیت‌کوین (کالا)یی برای مبادله نیست. (و حتی در بهترین حالت، از پول بدون پشتوانه هم بدتر است).

 

حقیقت امر: بیت‌کوین بهترین روش برای مبادله است

پرداخت با بیت‌کوین، مانند پرداخت با کارت اعتباری نیست و امکان پس گرفتن مبلغ پرداخت شده وجود ندارد. امروزه بسیار معمول است که مردم کالایی را با کارت اعتباری خود خرید می‌کنند و چند ماه بعد، با ادعای این‌که کسی که خرید کرده، آن‌ها نبوده‌اند، پول خود را پس می‌گیرند. شرکت‌های کارت‌های اعتباری به حرف مشتری خود اعتماد می‌کنند و شرکت‌هایی که کالا یا خدمات مربوطه را عرضه می‌کنند، دست‌شان در پوست گردو می‌ماند.

شما نمی‌توانید بیت‌کوین را برگشت بزنید یا به حساب‌تان برگردانید. شما نمی‌توانید بیت‌کوین را جعل کنید. شما نمی‌توانید بیت‌کوین را دریافت کنید و بعد ادعا کنید که در ماشین فروش خودکار ایراد وجود دارد و چیزی به شما تحویل نداده است.

برخلاف پول‌های قدیمی، بیت‌کوین بلافاصله به حساب شما واریز می‌شود. حتی اگر طرف مقابل یا مشتری شما در کاتماندو هم باشد، بازهم می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در همان لحظه که وی نسبت به ارسال بیت‌کوین به حساب شما اقدام کرده، پول در حساب شما دریافت می‌شود.

برای تراکنش‌های بین‌المللی، هیچ تاخیر بانکی چند روزه‌ای وجود ندارد که احتمال ارسال نشدنش هم وجود داشته باشد. اگر پول واریز شود، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود. شما می‌توانید پول را به صورت لحظه‌ای، واریز کنید و همزمان فرایند را زیر نظر داشته باشید. در عرض چند دقیقه می‌توانید ارز رمزنگاری‌شده‌ی خود را بدون هیج تبدیل ارزی ای توسط بانکداران عزیز و دلسوز، به پوند و دلار و هر ارز دیگری تبدیل کنید.

بیت‌کوین نسبت به شرایط اضطرار مقاوم است. برای مثال، در طی طوفان اخیر در فلوریدا که بانک‌های آمریکا از دسترس خارج شده بودند، پرداخت با پول بیت‌کوین بسیار کارآمد واقع شد. تمام چیزی که برای پرداخت نیاز بود، اتصال به شبکه‌ی تلفن همراه بود.

چیزهای گفته شده، نشان دهنده‌ی وجود محدودیت زمانی در دسترسی به پول بدون پشتوانه در مدل کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) است.

بیت‌کوین بیست و چهار ساعت شبانه روز در تمام روزهای سال در دسترس است ولی سیستم بانکی قابلیت ارائه‌ی این سطح از دسترسی را ندارد.

پس به‌نظرم وقت آن است که توافق کنیم بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی دیگر، روش مبادله‌ای قدرتمندی به شمار می‌روند. این ارزها مزایای زیادی نسبت به نوع کلاسیک پول که ما استفاده می‌کنیم دارند، اما باید درنظر گرفت که نقاط ضعفی هم دارند. واقعیت امر این است که بیت‌کوین نوع جدیدی از مبادله‌ی معتبر، سریع، ارزان و قدرتمند است.

 

مبحث بعدی موضوع ‍منبع ثروت بودن بیت‌کوین است

در گذشته ارزش یک ین برابر با ارزش یک سکه‌ی طلا بود، پس گفتن این که بیت‌کوین سال قبل ارزشی برابر با ۲۰۰۰۰ دلار داشت، اما اکنون ارزشش برابر ۳۴۰۰ دلار است، پس نمی‌تواند منبع ثروت محسوب شود، بسیار احمقانه به‌نظر می‌رسد. آیا پول منبع ثروت خوبی است؟ من در پاسخ این سوال، توجه شما را به تاریخچه‌ی پول و تورم‌ها و کسادی‌های بی‌شمار موجود در آن جلب می‌کنم و پاسخ می‌دهم، خیر.

درست است که من به جمع‌آوری پول و سکه‌ علاقه‌ی فراوانی دارم و یک سکه‌شناس به حساب می‌آیم، ولی باید بگویم که در توانایی پول برای حفظ ارزش خود، دقیقا مانند داستان‌های نیمه افسانه‌ای روم باستان، تردید وجود دارد.

به هر حال، این ادعا که بیت‌کوین منبع ثروت نیست، اشتباه است.

بخشی از ثروت خود من، به شکل بیت‌کوین است، مقداری از آن را دیروز و مقداری را هم پارسال ذخیره کردم و فردا هم ذخیره خواهم کرد. هر وقت که بخواهم، از طریق این بیت‌کوین‌ها می‌توانم مشتی از دلار داشته باشم. ممکن است ارزش آن مثل استرلینگ بالا پایین شود یا مثل فرانک سوییس ثابت بماند؛ با این وجود ذخیره‌ی آن بسیار سودآورتر از پول ونزوئلا یا ایران خواهد بود.

هیچ منبع ثروتی در جهان وجود ندارد که نوسان نداشته باشد و بیت‌کوین هم از این امر مستثنی نیست.

درواقع منبع ثروت بودن برای بیت‌کوین و پول رمزنگاری‌شده، نوعی ضرر به شمار می‌آید؛ چون شما باید آن را مثل یک ساک پر از پول در کیف پول اینترنتی خود, مثل کسی که در قرون وسطی احتکار می‌کرد پنهان کنید یا ریسک از دست رفتن آن توسط واسطه‎ها و سایر کلاهبرداران و دزدها را به جان بخرید.

 

نهایتا مشکل دیگری که پول رمزنگاری‌شده دارد، واحد محاسبه بودن آن است

کاملا بدیهی است که می‌توان بیت‌کوین را به عنوان واحد محاسبه به شمار آورد. تمامی شرکت‌های حاضر در بورس ارزهای رمزنگاری‌شده، که تعداد آن‌ها به بیش از ۵۰۰ عدد می‌رسد، ارزهای رمزنگاری‌شده را به عنوان واحد محاسبه استفاده می‌کنند.

بلاکچین به عنوان تکنولوژی پایه، درواقع نقش دفترچه کل را دارد و ارز رمزنگاری‌شده در واقع همان اعدادی است که در دفترچه کل نوشته می‌شود. اینکه بگوییم بیت‌کوین پول به حساب نمی‌آید دقیقا مثل این است که بگوییم چرتکه، ماشین حساب نیست.

بیت‌کوین و ارز رمزنگاری‌شده پول به شمار می‌رود. سوال اصلی این است که آیا آن‌قدر سودمندی دارد که از آن استفاده کنیم؟

بیت‌کوین منحصر به فرد نیست و مشابهات زیادی دارد, مثل:

چک مسافرتی

کوپن‌ها

تمبرها

و …

لیست جایگزین‌های پول، قدمتی به طول تاریخ دارد.

انواع مختلفی از این جایگزین‌های پولی در طول زمان رونق یافته و از بین رفته‌اند و بعضی هم هم‌چنان رونق دارند. چیزی که باعث محدودیت بازگشت به تولید جایگزین‌های پول‌ شد، سخت و گران قیمت بودن ساختن و حفظ آن‌هاست.

حال، بیشتر این محدودیت‌ها از بین رفته‌اند و ساختن این ارزها در مقایسه با چاپ یک میلیارد دلار اسکناس، تقریبا رایگان به حساب می‌آید. پول رمزنگاری‌شده، کهنه نخواهد شد و از میان نخواهد رفت.

منبع: Forbes

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات