جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ابلاغ اساسنامه یکسان به بانک‌ها/ دریافت مالیات از ذخایر بانک‌ها

24 خرداد 1401
ابلاغ اساسنامه یکسان به بانک‌ها/ دریافت مالیات از ذخایر بانک‌ها

به گزارش بانک اول  کورش پرویزیان در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ، درباره محاسبه ذخایر بانک ها و معافیت مالیاتی آنها، افزود: ناهماهنگی بانک مرکزی و سازمان مالیاتی باعث شد بانک ها مجبور به افزایش ذخایر و پرداخت مالیات این ذخایر شوند، زیرا بر اساس نامه ای که وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد محاسبات مربوط به ذخایر بانک ها از مالیات معاف شد اما این ابلاغیه از سوی سازمان مالیاتی مورد قبول واقع نشد و بر این امر باعث شد تا بانک ها مالیات ذخایر خود را پرداخت کنند.

وی درباره بررسی مشکلات بازار سرمایه  تصریح کرد:‌در دولت جدید تصمیماتی در حوزه بازار پول و سرمایه گرفته شد که با دوران قبلی متفاوت است.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: اولین تصمیم این بود که بنگاه های بزرگ مالی به جای مراجعه به بازار پول برای تامین سرمایه خود به بورس مراجعه کنند اما امروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۹۰ درصد این تامین سرمایه از بازار پول انجام می شود.

پرویزیان ادامه داد: در دوره جدید صندوق های با درآمد ثابت در بازار سرمایه شکل گرفت. این موضوع مهمی است که تغییراتی در بازار پول و سرمایه در دوره جدید در حال انجام است و بازار پولی به بازاری کوتاه مدت تبدیل شود.

وی افزود: به عنوان نمونه ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بنگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته شد که بر اساس آمار منتشره از این میزان ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۲۱ هزار واحد کوچک و متوسط پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک پارسیان درباره تغییرات به وجود آمده در حوزه نظارتی بازار پول و سرمایه گفت: مهم ترین تغییر اساسنامه یکسان و الگوی واحدی بود که برای بانک ها تعیین و به تمامی آنها ابلاغ شد.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران افزود: بانک ها موظف شدند تا این اساسنامه را بپذیرند و مقررات خاصی را که به وسیله این قانون به آنها ابلاغ شد را رعایت کنند.

پرویزیان ادامه داد: از مهم ترین رویکردهایی که نظام نظارتی در حوزه بانک ها دنبال کرد توزیع سود سهام است که مقید به رعایت رفتاری خاص است تا امکان بانک ها برای اعطای تسهیلات افزایش یابد، اما ناهماهنگی بین دستگاه های نظارتی این هدف را به ثمر نرساند و نه تنها هدف محقق نشد، بلکه باعث آسیب زدن به سهامداران نیز شد.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران درباره شفاف سازی صورت های مالی نیز گفت: مقرر شد که با رعایت استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی گزارش های ملی به سمت گزارش های بین المللی حرکت کند،‌ اما به اعتقاد برخی این شفاف سازی قدرت نقدشوندگی سهام را در بازار سرمایه کاهش می دهد و این اقدام به زیان سهامداران است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها