شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

راه‌اندازی بورس بین‌الملل تا پایان سال ۹۸

24 خرداد 1401
راه‌اندازی بورس بین‌الملل تا پایان سال  ۹۸

به گزارش بانک اول به نقل از ایبِنا، غلامحسین مظفری رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور اظهار داشت: ایران ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصادی دارد و با وجود تحریم های ظالمانه، اقتصاد کشور به ثبات نسبی رسیده است.

بازار سرمایه پیشران‌اقتصاد

وی افزود: استفاده از بازار سرمایه به عنوان پیشران در اقتصاد می تواند زمینه های مناسبی از تامین مالی مناسب در صنعت را شکل دهد. مظفری گفت: بانک ها نیز با اصلاح ساختار مناسب و تشدید نظارت های بانک مرکزی می تواند با بازوی مکملی در شکل گیری اقتصادا کارا را ایجاد کند.

رشد ۶۹ درصدی شاخص صنایع بانک ها

وی افزود: رشد ۶۹ درصدی شاخص صنایع بانک ها در بورس نشان می دهد که این گروه از چشم انداز مناسبی برخوردار است. مظفری گفت: صنعت بیمه در سال های اخیر از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در بورس برخوردار بوده اند و پوشش ریسک و فرهنگ سازی را همانند همیشه دنبال می کند.

نقش صنعت بیمه

ریس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادعان داشت: صنعت بیمه در کنار بانک ها و بورس می تواند نقش عمده ای در توسعه تولید در اقتصاد داشته باشد. مظفری اظهار داشت: تعریف و ارائه فرصت های کارآفرینی توسط بخش های متفاوت و بخش خصوصی و تلفیق با بازار سرمایه می تواند اتفاق مناسب را جهت دهی کند.

فرصت های سرمایه گذاری

وی گفت: کشورهای دنیا نباید نگران اتفاق های سخت و زودگذر فعلی ایران باشند و می بایست از فرصت های ویژه سرمایه گذاری در ایران استفاده کنند. مظفری اعلام کرد: منطقه کیش می تواند به روند جذب سرمایه های خارجی در کسور کمک کند و در عین حال راه اندازی بورس بین الملل تا پایان سال جاری می تواند مبنای تعاملات بنگاه های داخلی با شرکت های خارجی شود.

  پروژه ۳۰ هزار میلیارد تومانی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: اجرای همزمان ۱۳۰ پروژه با مبلع ۳۰ هزار میلیارد تومان، تولید ارز دیجیتال و پرداخت های آینده از این طریق از جمله برنامه های منطقه آزاد کیش است که باعث رونق و کارآفرینی می شود.

دلیل اصلی تاب آوری اقتصاد ایران

حسین سلاح ورزی؛ نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در اقتتاحیه کیش اینوکس اعلام‌کرد: آمار تجارت نشان می دهد که صادرات ۴۴ میلیارد دلاری ایران به ۲۴ به کشور همسایه یکی از دلایل تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم ها بوده است.

برگزاری رویدادی مثل کیش اینوکس که استمرار دارد نشان از سیاست گذاری صحیح مسولان دارد و باید از این فرصت سازی نهایت استفاده را کسب کرد. آمار تجارت نشان می دهد که صادرات ۲۴ میلیارد دلاری ایران به ۱۶ به کشور همسایه یکی از دلایل تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم ها بوده است.

از مجموع واردات ۱۶ کشور دنیا که به بیش از ۱۱۸۰ میلیارد دلار می رسد، صادرات ۲۴ میلیارد دلاری سهم ایران است که حدود دو درصد است و باید به ۴۸ میلیارد دلار  یعنی ۴ درصد برسد.

حضور حداکثر بیمه ها

همچنین غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی و رییس شورای عالی بیمه نیز در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس ۲۰۱۹ اعلام کرد : حضور ۶۰ درصدی صنعت بیمه در نمایشگاه نشان از آن دارد که شرکت های بیمه ای با پتانسیل تقریبا کامل در این رویداد حاضر شده اند.

تبدیل اوراق بیمه ای به اوراق بهادار

وی با بیان این که در دنیا شرکت های بیمه ای بانک تاسیس می کنند اما در ایران این مساله برعکس است اعلام کرد : تبدیل اوراق بیمه ای به اوراق بهادار هدف گذاری تازه بیمه مرکزی است که از مدت ها قبل اجرایی شدن آن در دست اقدام است.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه با بیان این که صنعت بیمه کمک قابل توجه ای به بازارهای مالی کشور می کند، افزود: علاقه مندیم در بورس بین الملل به عنوان هیات موسس حضور داشته باشیم.

سلیمانی افزود : هر چه جامعه پیشرفته باشد، صنعت بیمه نقش مهم تری را برعهده خواهد گرفت و باید در ایران هم این اتفاق ملموس تر رخ دهد.

تضمین سرمایه گذاری ها

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد : میزان رشد سرمایه گذاری در کشور و تضمین آن توسط شرکت های بیمه ای زمینه ساز اطمینان پایدار در اقتصاد می شود.

وی تصریح کرد : در گذشته شاهد این بودیم که در دوره ای تنها ۴ شرکت بیمه وجود داشت اما در حال حاضر ۳۲ شرکت بیمه ای در ایران وجود دارد.

کمک صنعت بیمه به بازار سرمایه

سلیمانی افزود: صنعت بیمه به بازار سرمایه کمک می کند به طوری که با جمع آوری پول های خرد و سرمایه گذاری آن در بازار سهام که مجوز ۴۰ درصدی نیز در این‌میان وجود دارد در توسعه و بازدهی این بازار سهیم بوده است‌.

ارتقای سهم بیمه زندگی

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه گفت : بهترین فرصت در جوامع پیشرفته، بیمه زندگی پس انداز است که نفوذ آن مساله مهمی است که الان ۱۱ میلیون در ایران از این بیمه استفاده می کنند که باید بیشتر شود به طوری که باید از پرتفوی ۱۴.۵ درصدی به ۶۰ درصدی برسد تا به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم.

سلیمانی با بیان این که یکی از راه های افزایش درصد نفوذ، بیمه زندگی پس انداز است تصریح کرد ؛صنعت بیمه در سال گذشته ۴۴۰‌ هزار میلیارد دلار ریسک را پوشش داد.

گفتنی است : نقش بازار سرمایه در رونق تولید، هدایت نقدینگی های سرگردان به سمت تولید، معرفی ابزارها و روش های نوین تامین مالی، معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در حوزه های استراتژیک، گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، همجوار و کشورهای دوست، توسعه سرمایه گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد، جذب سرمایه گذاری خارجی در ابعاد منطقه ای و جهانی و نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصادی کشور محورهای اصلی کیش اینوکس ۲۰۱۹ است.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها