جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بازار پول ساز زمستان 98 / پیش بینی بازارها از نگاه یازده تحلیلگر

24 خرداد 1401
 بازار پول ساز زمستان 98 / پیش بینی بازارها از نگاه یازده تحلیلگر

به گزارش بانک اول در حالی به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم، عمده فعالان اقتصادی به دنبال بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. «دنیای بورس» در این گزارش نظر یازده کارشناس بورسی را درباره آینده بازارها جویا شده که در ادامه می‌خوانید.

 

بورس، شانس اول زمستان 98

محمد رضا صادقی مقدم- استاد دانشگاه

 

بدون شک بازار سرمایه می‌تواند جذاب‌ترین و پربازده‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در فصل پایانی سال 98 باشد. این موضوع به ویژه در خصوص سهام بنیادی و شرکت‌هایی که در گزارش‌های 9ماهه، سود قابل ملاحظه‌ای اعلام خواهند کرد، صدق می‌کند.

در این خصوص نگاهی به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری خالی از لطف نیست. در خصوص بازار پول (سپرده بانکی) با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی نمی‌توان انتظار خاصی داشت. در بازار ارز نیز با شرایط فعلی ریسک بالایی مشاهده می‌شود هر چند تا پایان سال ممکن است شاهد رشد نرخ ارز باشیم اما این رشد تنها به کام نوسان‌گیران شیرین خواهد بود و نمی‌تواند گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

بازار مسکن را نیز اگر بخواهیم بر اساس پیش فرض‌های فعلی مورد قضاوت قرار دهیم، انتظار برای رشد محسوس تا پایان سال چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از این رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری نیز می‌تواند جذاب‌ترین بازار سرمایه‌گذاری باشد.

 

سه برگ برنده بازار سهام

فردین آقا بزرگی- پیشکسوت بازار سرمایه

جدا از بازدهی بیش از 96 درصدی که بورس تهران از ابتدای سال تاکنون از آن معامله‌گران خود کرده است و از این منظر پیشتاز دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است، به نظر می‌رسد در 3 ماه باقیمانده از سال نیز بهترین گزینه سرمایه‌گذاری باشد.

واقعیت این است که بازار سهام به دلیل نقدشوندگی بالا،‌ قانون‌مدار بودن و تورم ساختاری که در بودجه سال آتی نیز قابل مشاهده است، می‌تواند شرایط مطلوب 9 ماه ابتدایی سال را حفظ کند. در عین حال با توجه به رشد 30 درصد حجم نقدینگی، بازار سرمایه یکی از مهمترین گزینه‌ها خواهد بود.

 

بودجه و سیاست به نفع ارز و طلا

علیرضا توکلی کاشی- پژوهشگر بازار سرمایه

اقتصاد ایران در فصل پایانی سال جاری، دوره سختی را در پیش خواهد داشت و به‌تبع نمی‌توان نظر قطعی در خصوص روند بازارهای سرمایه‌گذاری در 3ماه پایانی ارائه داد. ولی در بررسی روند بازارهای سرمایه‌گذاری، به نظر می‌رسد که باید در بازار دلار و طلا بازدهی به مراتب بیشتری را یافت تا در بازار سهام.

علت اصلی چنین روندی نیز انتظار برای تداوم روند صعودی نرخ دلار است که این امر می‌تواند بازار طلا و سکه را نیز با روندی افزایشی همراه کند. عمده دلیل این موضوع نیز از یک‌سو بحث‌های سیاسی و افزایش فشارها از سمت تحریم‌ها و در سوی دیگر بحث بودجه دولت است. این دو موضوع روند صعودی در نرخ دلار را به دنبال خواهد داشت.

 

اهرم بزرگان برای یکه‌تازی بورس

مهدی طحانی- کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه برترین بازار در فصل آخر سال جاری خواهد بود؛ چرایی برتری این بازار نیز انتظار برای رشد شرکت‌های بزرگ فعال در بورس در 3ماه پایانی سال جاری است. این شرکت‌ها که حجم بالایی از ارزش کل بازار سهام را تشکیل می‌دهند، در رشد اخیر بورس چندان صعودی را تجربه نکرده‌اند و حال زمان این رشد برای گروه مزبور فرا رسیده است.

نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت‌ها و اتفاقات مثبت رخ داده در خصوص افزایش نرخ دلار باعث اقبال بیشتر به فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا شده است. از سوی دیگر با خبرهای مثبت رخ داده در فضای اقتصاد جهانی، آرامشی نیز در این بازار حاکم شده که سیگنال‌های مثبتی به سمت سهام شرکت‌های کالامحور مخابره شده است.

از طرفی با توجه به حجم نقدینگی بالای موجود در کشور و پیش‌بینی‌ها از افزایش تورم در سال آینده، دیگر نظام بانکی قادر نخواهد بود بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کند که این موضوع نیز کوچ نقدینگی به سمت بازار سهام را به دنبال خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در طلا و دلار نیز به دلیل نبود بازاری متشکل، جذب نقدینگی پول‌های بزرگ با دشواری مواجه است و جذب نقدینگی مناسبی را در این بازارها نخواهیم داشت. در بازار مسکن نیز به دلیل نقدشوندگی پایین؛ انتظار رونق چندانی نیست. به این ترتیب مشاهده می‌شود که بورس با توجه به تمامی موارد مطرح شده، همچنان بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در فصل آخر سال 98خواهد بود.

 

شروط حفظ پیشتازی بازار سهام

مهدی رضایتی- تحلیلگر مالی

بازار سرمایه و به‌طور ویژه سرمایه‌گذاری در بورس همچنان به عنوان جذاب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری مطرح است و چنانچه اتفاق خاصی در زمینه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رخ ندهد، همچنان بورس به عنوان برترین بازار سرمایه‌گذاری خواهد بود.

در این میان بحث افزایش سرمایه‌ها به ویژه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دو گروه بانکی و خودرویی از یک‌سو و از سوی دیگر وضعیت مطلوب در بازارهای جهانی و تاثیر مثبت این موضوع بر سهام کامودیتی‌محور بازار سهام و به‌تبع رشد قیمت دلار به عنوان محرک بازار سهام تا پایان سال جاری خواهد بود. به این ترتیب می‌توان عنوان کرد که بورس بهترین بازار سرمایه‌گذاری در فصل پایانی سال است.

 

پناهگاه‌ها، برنده زمستان بازارها

محمد مهدی زردوغی- فعال بازار سرمایه

نگاهی به شرایط کنونی اقتصاد و بازارهای سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی از برتری صندوق‌ها در بازار سرمایه به عنوان برترین بازار برای سرمایه‌گذاری در فصل آخر 98 دارد. در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا و سپس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت به عنوان جذاب‌ترین‌ها مطرح هستند. در ادامه نیز خرید سهام در بورس.

دلیل اصلی این موضوع نیز به خاطر رشد احتمالی نرخ ارز و تاثیر آن در صندوق طلا خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به رشد قابل‌توجه بورس در مدت اخیر، این بازار توان رشد کمتری در 3ماه پایانی سال جاری خواهد داشت و به‌تبع صندوق‌های بادرآمد ثابت در فهرست گزینه‌های جذاب قرار خواهند گرفت.

 

جولان بورس در رکود رقبا

مهدی افضلیان- کارشناس بازار سرمایه

اینکه بخواهیم بررسی کنیم که کدام بازار در فصل زمستان بازدهی بالاتری را نسبت به سایر بازارها خواهد داشت باید عملکرد این بازارها را در 9 ماه گذشته بررسی کنیم. بررسی‌های مزبور نشان می‌دهد که بازار سرمایه با بازدهی تقریبا 100 درصدی یکه‌تاز سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بوده است. در حالی که سیستم بانکی در این مدت بازدهی 15 درصدی و سکه و دلار نیز تقریبا خنثی بوده و بازدهی خاصی را از ابتدای سال تجربه نکرده است.

از آنجا که سیاست دولت در شرایط فعلی ایجاد ثبات در کشور و جلوگیری از رفتارهای سفته بازی در بازارهای طلا، سکه و دلار و از طرفی حمایت از بازار سرمایه در قالب تامین مالی شرکت‌ها است، می‌توان گفت که انتظار داریم که باز هم بازار سرمایه در فصل انتهای سال، به عنوان یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی باشد.

 

نوبت طلا در فصل آخر 98

میثم اصولیان- فعال بازار سرمایه

پیش‌بینی از برترین بازار سرمایه‌گذاری در فصل چهارم سال از اولویت بازار طلا خبر می‌دهد. به ترتیب طلا، ارز، بورس، درآمدثابت بورسی، سپرده بانکی و مسکن اولویت بازارهای سرمایه‌گذاری در 3ماهه پایانی سال جاری خواهند بود.

چرایی این موضوع نیز از نگرانی نسبت به آینده سیاسی نشات می‌گیرد. لذا به‌نظرم دلار گزینه مطمئنی محسوب می‌شود، ولی طلا از یک مزیت دیگری نیز برخوردار است و آن نیز  وضعیت اقتصاد جهانی است. به‌طوری‌که به نظر می‌رسد در بازارهای سهام جهانی شرایط رو به رشدی وجود نداشته باشد و این مساله سبب می‌شود پتانسیل رشدی هم از بابت نرخ اونس و هم افزایش دلار در بازار طلا تاثیرگذار باشد.

در گام‌های بعدی نیز سرمایه‌گذاری در سهام و بعد از آن نیز درآمدثابت‌های بورسی (ای تی اف ها) که سود بیشتری نسبت به بانک اعطا می‌کنند در اولویت قرار دارند. در فازهای بعدی نیز سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و در نهایت بازار مسکن به ترتیب بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری تا پایان سال جاری خواهند بود.

 

پتانسیل‌های بورس برای سود بیشتر

حافظ عزیزی نقش- تحلیلگر بازار سرمایه

در میان سایر بازارهای مالی سرمایه‌گذاری فعال در کشور به نظر می‌رسد که بازار سهام پتانسیل رشد بیشتری نسبت به بازارهای موازی دارد. در واقع دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری به حد اشباع رسیده‌اند و انتظاری برای رشد در این بازارها وجود ندارد.

در واقع می‌توان عنوان کرد تمامی کالاها و دارایی‌های سرمایه‌ای (از جمله مسکن، طلا، ارز، خودرو و کالاها) خود را با قیمت روز ارزها منطبق ساخته‌اند، ولی بازار سهام با یک فاز تاخیر پس از انتشار گزارش‌های دوره‌ای و عملکرد شرکت‌ها، حرکت رو به رشد خود را آغاز کرده است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد پتانسیل بورس تهران برای صعود و قرار گرفتن به عنوان برترین بازار سرمایه‌گذاری در فصل آخر سال، بیش از سایر بازارها باشد.

 

دو اهرم پیروزی سهام در رالی پایان سال

حمید مرتضی‌کوشکی- کارشناس بازار سرمایه

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از بازار سهام به نوسانات بازارهای جهانی وابسته است، هرگونه اتفاق مثبت در این بازارها می‌تواند تاثیر مهمی در بورس داشته باشد.

در این میان نباید نقش دو مولفه اصلی را بر روند آتی بازار سهام نادیده گرفت؛ در گام نخست رشد نرخ دلار آزاد و به‌تبع رشد نرخ دلار نیمایی و در گام دوم رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی از جمله مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل بر رشد بورس خواهد بود.

در این میان شاید رشد قیمت دلار در دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز تاثیرگذار باشد ولی تاثیر نوسان مثبت بازارهای جهانی تنها مختص بازار سهام خواهد بود. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که بورس با توجه به دو مولفه مهم عنوان شده، به عنوان برترین بازار سرمایه‌گذاری در فصل آخر امسال باشد.

 

چرا نباید به برتری بورس شک کرد؟

ولید هلالات- تحلیلگر بازار سهام

بدون شک بازار سهام را می‌توان به عنوان رقیب بلامنازع دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری در سه ماه پایانی سال جاری معرفی کرد.

در توضیح این موضوع می‌توان نگاهی به دیگر بازارهای موازی انداخت. در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار مسکن تا حدی اشباع شده و در عین حال به دلیل بالا بودن رقم هر واحد سرمایه‌گذاری در این بازار، ورود نقدینگی به بازار مسکن تا حدودی نامحتمل است.

در خصوص بازارهای ارز و سکه نیز، هر گونه اثر افزایشی در دلار و سکه به همان تناسب در رشد سود شرکت‌های سهامی منعکس می‌شود. تنها تفاوت میان این دو بازار با بازار سهام اما جذابیت تقسیم سود شرکت‌های بورسی در فصل مجامع است. شرایطی که سبب می‌شود تا همچنان بازار سهام جذاب‌ترین و پربازده‌ترین گزینه پیش‌روی سهامداران در آخرین فصل سال 98 باشد./دنیای بورس

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها