ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

چگونگی وصول اقساط بانکی مردگان

24 خرداد 1401
چگونگی وصول اقساط بانکی مردگان

به گزارش بانک اول - دریافت تسهیلات از نظام بانکی همواره جزو یکی از سخت ترین کارها برای مردم محسوب می شود چراکه اگر فردی بخواهد از بانک ها وام بگیرد علاوه بر دارا بودن شرایط خاص، باید ضمانت های محکمی هم برای بانک داشته باشد.
یکی از ضمانت ها، سند ملک و یا ضامن کارمند رسمی و چک و ... است؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که اگر فردی موفق به دریافت تسهیلات از نظام بانکی شد ولی عمرش به دنیا نبود تکلیف آن تسهیلات دریافتی چه می شود؟!
پرس و جوها از روسای شعب بانکی حکایت از آن دارد که اگر بازماندگان فرد تسهیلات گیرنده برای تسویه وام به شعبه مراجعه نکنند، بانک وام را از ضامن وصول می کند.
همچنین روسای شعب می گویند اگر در پرونده تسهیلات، وثیقه ملکی هم باشد ابتدا وثیقه را تبدیل به نقد خواهیم کرد و بعد مبلغ وام را وصول می کنیم.
"تسنیم" در خصوص تعیین تکلیف بازپرداخت اقساط تسهیلاتی که دریافت‌کنندگان آن‌ها فوت کرده‌اند، از بانک مرکزی استعلام گرفته است.
طبق پاسخ بانک مرکزی، مطابق ماده 868 قانون مدنی "مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی‌شود، مگر پس از ادای دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته". همچنین ماده 231 قانون امور حسبی اشعار می‌دارد، "دیون مؤجل متوفی بعد از فوت حال می‌شود".
از سوی دیگر حسب ماده 248 قانون اخیرالذکر "در صورتی که ورثه ترکه را قبول نمایند هر یک مسئول اداء تمام دیون به نسبت سهم خود خواهند بود، مگر اینکه ثابت کنند دیون ‌متوفی زاید بر ترکه بوده یا ثابت کنند که پس از فوت متوفی ترکه بدون تقصیر آنها تلف شده و باقیمانده ترکه برای پرداخت دیون کافی نیست که در این ‌صورت نسبت به زائد از ترکه مسئول نخواهند بود".
همچنین در صورتی که تسهیلات‌گیرنده با رعایت بخشنامه‌های شماره 206687/90 مورخ 3/9/1390 و 44341/91 مورخ 24/2/1391 مدیریت‌کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، بیمه عمر شده باشد، بانک‌ها می‌توانند از محل بیمه یادشده نسبت به استیفای طلب خود در فرض فوت متوفی اقدام کنند.
در همین رابطه، خاطرنشان می‌سازد وفق بخشنامه صادره از سوی اداره نظارت بر بانک‌ها (ی سابق)، پرداخت حداکثر مبلغ ده میلیون ریال از موجودی حساب‌های فرد متوفی به وراث یا وصی متوفی برای انجام هزینه‌های ضروری از قبیل کفن و دفن و مجالس ترحیم، با احراز هویت وراث و بدون نیاز به اخذ گواهی‌نامه واریز مالیات بر ارث موضوع ماده 35 قانون مالیات‌های مستقیم مجاز بوده و بیش از آن مبلغ، صرفاً با ارایه گواهی حصر وراثت و اخذ گواهی‌نامه یادشده مجاز است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: