شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

در چه مواردی صادر کننده چک قابل تعقیب کیفری نیست ؟

24 خرداد 1401
در چه مواردی صادر کننده چک قابل تعقیب کیفری نیست ؟

1 – ماده 13 قانون صدور چک در برخی موارد صادر کننده چک بلامحل را قابل تعقیب ندانسته و مقرر داشته که : « در موارد زیر صادر کننده چک قابل تعقیب کیفری نیست . الف – درصورتیکه ثابت شود چک سفید امضاء داده شده باشد . ب – هرگاه در متن چک ، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد . ج – چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است . د – هرگاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است . ه – در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد . » . 2 – هر گاه ثابت شود که چکهای بلامحل بابت معاملات ناشروع و یا بهره ربوی صادر شده ، که در این صورت صادر کننده چک مشمول مجازات صدور چک بلامحل نخواهد بود که تبصره ماده 7 قانون صدور چک در این خصوص مقرر داشته : « این مجازات ها شامل مواردی که ثابت شود چکهای بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده ، نمی باشد . » . 3 – در صورتیکه ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک برای وصول وجه آن به بانک مراجعه نشود و یا طرف شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک شکایت نشده با شد ، که ماده 11 قانون صدور چک در این خصوص مقرر داشته : « . . . در صورتی که دارنده چک تا شش ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند یا ظرف شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت شکایت ننماید دیگر حق شکایت کیفری نخواهد داشت . » .

منبع خبر : سایت خبری شعار سال

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جواد آسترکی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

من که این قوانین رونمیدونستم.عالی بود

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات